2010-12-25, 17:56
Medlem
Geniets avatar
Hur kan iskuber som ligger i frysen bli mindre och mindre tills de nästan helt försvinner över tid?

Detta händer för mig och även andra jag frågat.
Citera
2010-12-25, 18:00
Medlem
Plastbunkers avatar
Vattnet avdunstar, om än långsamt.
Citera
2010-12-25, 18:00
Medlem
bzeros avatar
För att isen dunstar, tar en jävla tid dock.
Citera
2010-12-25, 18:07
Medlem
Så här har jag för mig att det hänger ihop... hoppas någon hajar!

Materia kan vara i tre aggregationsformer (fast, flytande och gas) och kan övergå mellan alla dessa. Som exempel övergår en iskub till flytande form när den smälter.

Det är dock inte så att det är samma molekyler i en djupfryst isbit hela tiden: vattenmolekyler lämnar ytan hela tiden som gas och vattenmolekyler från omgivningen fastnar på ytan och blir fast ämne (is).

Det finns hela tiden lite vatten i luften och vi pratar om luftfuktighet. Är det torrt, alltså låg luftfuktighet, finns det lite vatten i luften och då finns det få molekyler som kan fastna på isbiten. Däremot lämnar ungefär lika många molekyler isbiten per tidsenhet, oavsett hur mycket som finns i luften. Nettoeffekten blir då att is i torr omgivning övergår till ånga.

Har (okej, jag må vara lite arbetsskadad eftersom jag pluggar tekniskt ) också sett att detsamma gäller för snö som försvinner även om det är under nollstrecket hela tiden.
Senast redigerad av nnicke 2010-12-25 kl. 18:09.
Citera
2010-12-25, 18:31
Medlem
Geniets avatar
Tack!

Verkar logiskt.
Citera
2010-12-26, 10:53
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nnicke

Materia kan vara i tre aggregationsformer (fast, flytande och gas) och kan övergå mellan alla dessa. Som exempel övergår en iskub till flytande form när den smälter.
Är inte plasma en fjärde aggregationsform? Inte för att det är ett sannolikt scenario i TS frys.
Citera
2010-12-26, 13:24
Medlem
morkfromorks avatar
är det inte den automatiska avfrostningen som ligger bakom...
Citera
2010-12-27, 03:28
Medlem
0dens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nnicke

Det är dock inte så att det är samma molekyler i en djupfryst isbit hela tiden: vattenmolekyler lämnar ytan hela tiden som gas och vattenmolekyler från omgivningen fastnar på ytan och blir fast ämne (is).

Det finns hela tiden lite vatten i luften och vi pratar om luftfuktighet. Är det torrt, alltså låg luftfuktighet, finns det lite vatten i luften och då finns det få molekyler som kan fastna på isbiten. Däremot lämnar ungefär lika många molekyler isbiten per tidsenhet, oavsett hur mycket som finns i luften. Nettoeffekten blir då att is i torr omgivning övergår till ånga.

Har (okej, jag må vara lite arbetsskadad eftersom jag pluggar tekniskt ) också sett att detsamma gäller för snö som försvinner även om det är under nollstrecket hela tiden.
Din jude det finns sex olika aggregationsformer.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Aggregationsform
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in