2010-12-25, 16:40
Medlem
Vad är Facebook? Facebook har egentligen inget innehåll. Sidan är bara en ram. Det är alla vi människor som har målat tavlan. Allt skönmåleri och all statustävlan - från de ensamstående mammorna som berättar att de "dricker té och myser i soffan" till grabbgänget som deklarerar att de ska "ut och dricka bärs!" kommer från oss själva. Facebook har bara givit den moderna människan en plats att släppa lös sin iver efter status och uppmärksamhet. Det är inte Facebooks fel att vårt samhälle är materialistiskt, statusjagande eller andefattigt.
Citera
2010-12-25, 16:42
Medlem
Bruttas avatar
Word.

Själv försöker jag hålla mig till cyniska kommentarer om livets små egenheter och sådant på mina "statusar".
Tyvärr har facebook tagit över i princip hela community-branschen.. så man är mer eller mindre tvungen att ha facebook. Påstår inte att jag inte har ett val, men ska man vara medlem i något internetcommunity nu för tiden så är facebook det givna valet.
Fast det är väl bra på sätt och vis att alla samlas på ett community, man slipper hålla koll på alla jävla småcommunitys som folk rörde sig på mer förr.
Senast redigerad av Brutta 2010-12-25 kl. 16:48.
Citera
2010-12-25, 16:47
Medlem
GalnaSmurfens avatar
Instämmer helt och hållet, facebook, twitter och allt bloggande förvandlar unga människor i synnerhet tjejer till narcissister.

Dessutom är det en CIA front, använder det därför inte.
Citera
2010-12-25, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalnaSmurfen
Instämmer helt och hållet, facebook, twitter och allt bloggande förvandlar unga människor i synnerhet tjejer till narcissister.

Eller så var tjejerna narcissister redan innan, men nu får de utlopp för det...
Citera
2010-12-25, 17:08
Medlem
GalnaSmurfens avatar
Kanske det..

Men jag tror att media har haft en påtaglig effekt, tjejer är ju mer konformistiska än killar och följer naturligt alla trender, dom lever inte i verkligheten utan i någon slags rosa bubbla.. i princip allt dom gör är ju totalt meningslöst.
Nä, jag tror att det är avsiktligt fördummande, både media och skolsystemet.
Citera
2010-12-25, 17:22
Medlem
TheYearWas1987s avatar
Facebook... avskyr detta community. "Nu ska jag sätta upp röda gardiner", "Pelle och jag gick och handlade, mums med oxfilé!"... Folk snackar om FRA, integritet och allt, FACEBOOK är den största integritetsboven i dramat.
Citera
2010-12-25, 17:27
Medlem
cookiebears avatar
fuckbook eller facebook som vissa säger, vad fasiken är det som är så bra med det?
folk addar en hur som helst, nån man sagt hej till för 9år sen? är vi vänner för det?
varför skulle jag vilja veta vad mina FD kompisar gör? dom jag jag vill ha kontakt med, har jag redan kontakt med UTAN facebook
och alla dessa som lägger ut sitt liv i bilder

varför skulle jag villja se en bild av dej i 72 olika vinklar????????

Det känns lite som de här böckerna man hade som barn som hette ”mina vänner” där alla
fick fylla i favoritmat, och sin idol.Jag är fruktansvärt trött på att läsa om vilken skitdag folk har eller massa annat trams.Facebook är ju lite av ett vuxendagis där man samlat dem mest desperata och egoistiska människor som finns.
Allt handlar om ju att skryta om allt.

bojkotta facebook innan det är för sent.

Vart fasiken är gillaknappen???

jag ger blanka fan i Facebook
Citera
2010-12-25, 17:39
Medlem
Witticisms avatar
Jag håller med. Det är extremt löjligt att höra människor sitta i debattsoffor och klaga på facebook! Om du inte gillar att läsa vad dina så kallade vänner skriver - så läs det inte! Om du inte gillar att skriva uppdateringar - så skriv inga! Om du inte vill vara en del i statusjakt och annat trams - så var inte det!

Jag har facebook, jag loggar in någon gång ibland (allt mer sällan dock) och har inte uppdaterat min status sedan val-dagen. Jag använder facebook för att hålla kontakten med alla de vänner jag har som bor i andra länder och som jag annars aldrig träffar. Jag tycker att facebook är ypperligt för just det. Det är inte alltid man är inloggad på msn samtidigt och det blir lätt pretentiöst om man ska skriva långa e-mail till varandra. Ett kort litet meddelande, att kommentera varandras bilder och se vad de har för sig osv är en alldeles lagom nivå i de flesta fall, för min del.

Jag känner mig dock allt annat än stressad av facebook och skiter fullständigt i hur tråkigt mitt liv kan te sig för mina facebookvänner
Citera
2010-12-25, 17:40
Medlem
Autocratss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Vad är Facebook? Facebook har egentligen inget innehåll. Sidan är bara en ram. Det är alla vi människor som har målat tavlan. Allt skönmåleri och all statustävlan - från de ensamstående mammorna som berättar att de "dricker té och myser i soffan" till grabbgänget som deklarerar att de ska "ut och dricka bärs!" kommer från oss själva. Facebook har bara givit den moderna människan en plats att släppa lös sin iver efter status och uppmärksamhet. Det är inte Facebooks fel att vårt samhälle är materialistiskt, statusjagande eller andefattigt.

Facebook är en av vår tids största stressmoment, flera timmar i månaden går åt generellt sätt till att sitta och kolla in statusar eller grupper, tid man skulle kunna ha till annat.. Det kan också vara en samlingspunkt för människor som har det svårt socialt, eller människor som behöver samla alla sina sociala kontakter, det kan vara så oerhört mycket. Dock måste jag tillägga att sidan faktiskt är en pusselbit i statusjagandet, det är en portal för att få förverkliga sitt statusbehov, alltså en viktigt del - tar man bort forum/sociala medier så upphör statusjagandet på internet, så visst är det till viss del Facebooks fel (avgränsat till internet ).

Själv tycker jag att Facebook är som sagt ett stressmoment i sig; där man får veta all onödig information som ingen jävel egentligen behöver veta, men det är så människor fungerar, uppmärksamhetskåta djur som gör allt för att någon skall uppskatta en eller tycka att man är så cool som planerar utgång.
Citera
2010-12-25, 17:51
Medlem
Citat:
Det är inte Facebooks fel att vårt samhälle är materialistiskt, statusjagande eller andefattigt.

Nej, men ett bra verktyg för det. Dock så är det inte så såvrt att slippa andra människors utlopp för det - bara ta bort sin facebooksida.
Citera
2010-12-25, 18:07
Medlem
Att västvärlden är materialistisk och andefattig upptäcktes redan på 30talet.
Citera
2010-12-25, 18:15
Medlem
Citat:

Precis. Sen gör man vad man vill med Facebook och lägger till och tar bort vänner efter tycke. Att gnälla på Facebook är som att gnälla på att det finns telefoner. En telefon eller ett Facebook-konto gör man vad man vill med. Somliga gör något bra och andra inte. Finns inte så mycket mer att säga om saken.

Förutom att jag verkligen inte förstår varför folk hetsar upp sig så mycket över Facebook. Men det är väl kanske för att det är något relativt nytt och inför det nya och främmande blir folk ofta rädda. Den rädslan kanske tar sig uttryck i ett slags hat/gnäll mot Facebook. Vad vet jag.

/Pu
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in