2010-12-24, 21:55
Bannlyst
Hejsan nu är det så att jag vann på lotto 8000kr och jag vill gärna ha mer pengar och undrar i om man ska investera i nåt speciellt? Eller hur man nu ska göra.

Är helt värdelös på ekonomi därför vill jag ha lite hjälp
Citera
2010-12-24, 21:58
Medlem
Sätt pengarna i en lågriskfond. Och så ber du banken att lägga all avkastning i en högriskfond.
Citera
2010-12-24, 22:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Miwna
Sätt pengarna i en lågriskfond. Och så ber du banken att lägga all avkastning i en högriskfond.

Okej, vad är en lågriskfond?
Citera
2010-12-24, 22:02
Medlem
PowerToThePeoples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av microlab1
Okej, vad är en lågriskfond?

En fond som du har låg risk att förlora pengar i.
Du skulle eventuellt fått fram några miljoner svar om du googlade också.

Ännu en gång:
Citera
2010-12-24, 22:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PowerToThePeople

En fond som du har låg risk att förlora pengar i.
Du skulle eventuellt fått fram några miljoner svar om du googlade också.

Ännu en gång:

Jo men jag förväntade mig lite mer seriösa svar som var riktade mot mig och som jag skrev i första post

Jag kan ingenting om ekonomi
Citera
2010-12-24, 22:10
Medlem
PowerToThePeoples avatar
Citat:
Jo men jag förväntade mig lite mer seriösa svar som var riktade mot mig och som jag skrev i första post

Anledningen du inte får värst seriösa svar är väl för du inte var värst specifik med ditt startinlägg.
I alla fall, att tjäna pengar via aktier och fonder är inget som är en dans på röda rosor.
Du kan inte bara sätta in pengarna och förvänta dig få tillbaka dubbelt.

Hade jag varit du hade jag gått in till banken och hört om lite lågriskfonder där pengarna kan gro under tid. En lågrisk fond på ett startkapital på 8000 kan motsvara cirka 400-500 kronors vinst varje år. Så det är ju absolut inget dunder kap du gör sedan du inte borde röra pengarna under tiden. (Nu är jag bara teoretisk med mitt svar d.v.s. summan kan vara avsevärt högre eller mindre beroende på hur din fond klarar sig men du får i.a.f. en "liten" vinst per år så länge ekonomin inte sprängs i bitar igen).

Jag hade investerat 6000 kronor på lågriskfonder sedan hade jag tagit 2000 kronor och börjat läsa mig in på aktier. Är du ung eventuellt ta kontakt med unga-aktiesparare eller någon annan förening. Tittat på börsen via: bors.e24 [googla bara det så får du fram det]. Öppnat ett aktiekonto på banken och investerat i ett företag som du själv tror.

GL HF.
Citera
2010-12-24, 22:12
Medlem
underworlds avatar
Citat:

Du fick ett seriöst svar.

Dock får du se upp med förvaltningsavgiften, så den inte äter upp avkastningen.
Jag har inget tips för hur just du skall investera 8000kr när du inte kan något,
men om du är seriöst intresserad av att börja bygga ett kapital skulle jag spara undan en tusing varje månad och placera 50% i avanza zero och 50% i aktier i investmentbolag, då har jag skapat mig en egen fond-i-fond utan förvaltningsavgifter och genom att jag köper lite hela tiden utjämnar jag de värsta riskerna från att gå in med en klumpsumma ifall börsen plötsligt dyker.

God Jul.
Citera
2010-12-24, 22:42
Medlem
CMasters avatar
Köp lite olika aktier eller fonder sen så låter du pengarna sitta där 10 år. Eller så kan du ju spela på hästar, men det är kanske lite högre risk =) allt går! dock skulle jag satsa på värdepapper.
Citera
2010-12-26, 04:08
Medlem
grovsmides avatar
Citat:
8000kr....värdelös på ekonomi

Värdepapper brukar vara det lättaste att komma igång med för svennebanan, jag kan tala om för dig redan nu att du har för litet kapital för att göra det mödan värt med aktier, det kostar att handla.
Har du ett begynnande intresse är rådet att starta en depå hos en nätmäklare och handla fonder, fonder har vanligtvis inga köp och säljavgifter utan en avgift på runt 1-2%/år inbakad i kursen, dvs vad du ser är vad du får så det är väldigt enkelt.
Med en kapitalförsäkringsdepå behöver du inte deklarera heller, förväntad avkastning 20% plus/minus på årsbasis om du sprider riskerna, avgör själv om det är intressant och värt det med bara 8000:-

Fastigheter kan man också investera i men 8000:- räcker inte långt..

Företag behöver du också troligtvis ha en större grundplåt för att starta, är det något litet i din närhet som du vet skulle behöva en lite mindre investering för att kunna drivas/utvecklas så vet du nog det bäst själv, ex.vis en bil om du inte har det skulle jag kunna klassa som en investering iom då skulle du kunna byta jobb/pendla långt osv

Ganska vaga råd men också en väldigt vag trådstart, handfasta tips är:

Öppna ett konto med internetbank (om du inte redan har det)
Bygg en buffert och lär dig sköta räkningar i tid (om du inte redan kan det)
Sluta spela
Gör en lyxfällan budget med åtgärdsprogram för att förbättra ditt kassaflöde
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in