2010-12-24, 19:24
Medlem
Hej!

Ska laga middag till 11 vuxna på nyårsafton, tänkte ha entrecote till huvudrätt men vill inte stå och steka och stinka matos när alla kommer, och jag vill också vara med på festen!

Helstekt entrecote kan väl inte vara så svårt, den sköter ju sig själv fram till uppskärningen...
MEN kan jag ha hasselbackspotatis inne samtidigt?

Kan ju lägga köttet på galler, potatis runt om, de som får plats, resterande potatis i ugnsformen undertill?

Går det??

TACK!
Citera
2010-12-24, 19:58
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neversettle
Hej!

Ska laga middag till 11 vuxna på nyårsafton, tänkte ha entrecote till huvudrätt men vill inte stå och steka och stinka matos när alla kommer, och jag vill också vara med på festen!

Helstekt entrecote kan väl inte vara så svårt, den sköter ju sig själv fram till uppskärningen...
MEN kan jag ha hasselbackspotatis inne samtidigt?

Kan ju lägga köttet på galler, potatis runt om, de som får plats, resterande potatis i ugnsformen undertill?

Går det??

TACK!
Visst kan du laga allt samtidigt. Bind ihop det rumstempererade köttet, salta men peppra inte. Späcka gärna med vitlök eller annat om du vill. Ge köttet en fin yta runtom i stekpanna, peppra och skicka in det in i ugnen.

Beroende på storlek så kan du lägga dina potatisar in i ugnen samtidigt med köttet eller vänta och lägga i dem senare om de är små.

Personligen skulle jag strunta i hasselbackar och kört på endast ugnsrostade potatis eftersom man då kan utnyttja den goda saften som kommer från köttet och sugs in i potatisen. Lägg helt enkelt den kokta och något uppruggade potatisen vid sidan eller runtom din köttbit. Grädda sedan tills potatisen är gyllene runtom. Kontrollera tempen på din köttbit. Tänk på att en snustorr entrecote är en fördärvad entrecote.

Glöm inte att salta dem! Smaka av dem mot slutet också! De brukar tappa en del sälta. Toppa med färsk persilja, tranchera köttet och servera.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in