2010-12-24, 14:35
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Helloj,

Jag vet inte vad, men något är fel i mitt OS X. Nätet funkar stundtals jälvigt segt, och i övrigt så har badbollen dykt upp ofta på sistone samt att en hel del program börjat hänga sig totalt.

Vet inte om det är AirPort som spökar, nätverkskortet eller OS X, då problemet uppstår bara med appar som kräver internet-connection. Men det är INTE bara program som kräver nätanslutning, men det är bland dessa jag märker av problemet bäst.

Vad kan man börja göra föra att köra uteslutningsmetoden för att komma fram till vad som kan tänkas vara fel?

När jag startar datorn så märker jag även att den håller på att jobbar som fan, och det tar mycket längre att starta skiten än det brukar göra.

Håller min MB på att säga upp kontraktet eller är det mjukvarofel?

Kan ju tillägga att jag kör en massa Pimp my Mac stuff som GeekTolls, CB och annat, kan dessa påverka beteendet av OS X?
Senast redigerad av AbrahamLincoln 2010-12-24 kl. 14:39.
Citera
2010-12-24, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Helloj,

Jag vet inte vad, men något är fel i mitt OS X. Nätet funkar stundtals jälvigt segt, och i övrigt så har badbollen dykt upp ofta på sistone samt att en hel del program börjat hänga sig totalt.

Vet inte om det är AirPort som spökar, nätverkskortet eller OS X, då problemet uppstår bara med appar som kräver internet-connection. Men det är INTE bara program som kräver nätanslutning, men det är bland dessa jag märker av problemet bäst.

Vad kan man börja göra föra att köra uteslutningsmetoden för att komma fram till vad som kan tänkas vara fel?

När jag startar datorn så märker jag även att den håller på att jobbar som fan, och det tar mycket längre att starta skiten än det brukar göra.

Håller min MB på att säga upp kontraktet eller är det mjukvarofel?

Kan ju tillägga att jag kör en massa Pimp my Mac stuff som GeekTolls, CB och annat, kan dessa påverka beteendet av OS X?

Generellt sett så är det väl trots allt så att om man bökar in en massa jox i datorn för att trixa pimpa och dona har detta ytterst sällan fått några hyllningar för att göra själva datorn (oavsett plattform) och dess funktionalitet snabbare och stabilare. Om det sen har nåt att göra med dina besvär är ju svårt att säga.

Dr Tinnitus
Citera
2010-12-24, 15:48
Medlem
Skapa ett nytt konto i 'Systeminställningar' och prova om det funkar bättre. Om det inte funkar bättre med det så är det med stor sannolikhet disken som är på upphällningen...
Citera
2010-12-24, 15:57
Medlem
tzjs avatar
En säker start kan göra underverk. Klicka på min signatur.
Citera
2010-12-24, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av matsolini
Skapa ett nytt konto i 'Systeminställningar' och prova om det funkar bättre. Om det inte funkar bättre med det så är det med stor sannolikhet disken som är på upphällningen...
Min första tanke. Låter som om disken börjar fungera dåligt.
Citera
2010-12-24, 17:34
Medlem
skogspromenads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
En säker start kan göra underverk. Klicka på min signatur.

Detta!

Fick en firmware update igår, allt började hänga sig och skit. Startade i säkert läge, kollade runt, inget hängde sig, startade normalt, allt funkar igen! Mac <3. Håll inne någon av SHIFT-tangenterna när du startar datorn.
Citera
2010-12-24, 18:18
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Okej,

Nuhar jag kört säkert läge start... nu da? Vad skall man titta på sedan?

EDIT: Startade bara om en gång till, och måste säga att saker blev snabbare. Men måste erkänna att jag inte fattar något om vad en säker uppstart egentligen gör...

Sedan så är det märkligt att Chrome fortfarande är segt som smör, och det samma gäller Safari.
Senast redigerad av AbrahamLincoln 2010-12-24 kl. 18:22.
Citera
2010-12-25, 12:58
Medlem
tzjs avatar
En säker start rensar ut korrupta och skadade moment i vissa applikationer och systemköer.
Det kan lösa en väldig massa problem.

Om nu Chrome fortfarande är segt och Safari likaså, så hade jag provat att återställa båda browsers. Men med tanke på din andra tråd om segt nätverk, https://www.flashback.org/t1400587, så vet jag inte om det har med programmen i sig att göra.
Citera
2010-12-25, 13:03
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
En säker start rensar ut korrupta och skadade moment i vissa applikationer och systemköer.
Det kan lösa en väldig massa problem.

Om nu Chrome fortfarande är segt och Safari likaså, så hade jag provat att återställa båda browsers. Men med tanke på din andra tråd om segt nätverk, https://www.flashback.org/t1400587, så vet jag inte om det har med programmen i sig att göra.

Tjohejhopp,

Nu rullar det på som bara fan. Tror fan att det vart överbelastning på nätet i området jag bor i under julen. Allt är som bortblåst idag.
Citera
2010-12-25, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Tjohejhopp,

Nu rullar det på som bara fan. Tror fan att det vart överbelastning på nätet i området jag bor i under julen. Allt är som bortblåst idag.
skulle problemet återkomma kan du alltid testa en annan dns - googles eller opendns.
Citera
2010-12-26, 00:33
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsolini

(Min fetning)

Alltså, vadfan är det där för skitinlägg. Det finns ingenting i problembeskrivningen som tyder på, i första hand, ett diskproblem. Vet ni inte vad ni talar om, gissa inte. Nu är TS inte helt ovan Mac-användare, men sådana där inlägg kan skrämma upp folk till att göra helt jävla onödiga åtgärder. Det är inte första gången jag ser folk haspla ur sig sådan skit utan att ens ha bett frågeställaren att komma med mer information.

Det innebär ju inte att det inte kan vara ett hårddiskproblem, men av det TS skriver är det knappast det första man tänker på, eller ens det första man tar upp till diskussion; i alla fall inte utan en fet passus runt.
Citera
2010-12-26, 01:04
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serein
skulle problemet återkomma kan du alltid testa en annan dns - googles eller opendns.

Hur gör man då?

EDIT: Hittade hur man går till väga. För den som inte vet och vill veta, så finns infon här: http://code.google.com/speed/public-dns/docs/using.html
Senast redigerad av AbrahamLincoln 2010-12-26 kl. 01:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in