2010-12-24, 12:32
Medlem
Inte fan får man skjuta nån på flyende fot även fast killen springer iväg med ett vapen. Isåfall ska de vara överhängande fara och ses som absolut nödvändigt, människoliv ska vara i direkt fara å blablabla.

Bara för att nån kommer några meter från vakten så trappar man inte upp beredskapen och har vapnet redo.
Kastar nån sig över en är de oerhört svårt att få vapnet i en sån position att man kan sticka nån med bajonetten. Speciellt när en kille håller i vapnet och den andra måtar slag i ansiktet på en.
Du har rätt att skjuta om nån hoppar på en och spöar dig. Men att kunna göra de i en sån situation är näst intill omöjligt. Du ska sprätta de där bläcket och nu kommer jag inte ihåg om vapnet är mantlat redan. Men de är oerhört svårt ändå.
Senast redigerad av BodenSwe 2010-12-24 kl. 12:34.
Citera
2010-12-24, 12:36
Medlem
OpenEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hangar161
Man får använda vapnet i nödvärn, om man befinner sig i en trängande fara.

Absolut, även om man kanske ska tänka lite på proponalitetsprincipen osv men när tomten rycker vapnet ska varningsskottet sitta där, snabbt följ av två i bröstet om GM inte fattar att han ska lägga ner.
Citera
2010-12-24, 12:38
Medlem
verkar skumt.. Eftersom postkuren står högst upp på lejonbacken, det ska vara två poster och det sitter avspärrningar ca 25 meter ner i backen på natten,dvs han hade haft gott om tid att lägga ner bössan i "färdig ställning" och vart fan var den andra vakten? har dom fuskat i beredskapen ?
Citera
Medlem
Cheezuss avatar
Högvakten är ett stort pinsamt skämt. 20-åriga fjunisar som går omkring mitt i Stockholm med skarpladdade höghastighetsvapen.

Inte f-n skulle en högvakt rycka luckan och skjuta skarpt.

Och vad vaktar de sen? Ett gammalt dammigt slott som ingen ens bor i. Helt sanslöst idiotiskt.

Hur många AK5-or cirkulerar runt slottet?

Lika smart som att kriga i Afganististan, så att varenda eldhuvud muslim vill bomba oss till stenåldern. Lägg ned Försvarsmakten och gå med i Nato - NU!
Citera
Medlem
Läste att de var 2 på natten och då har vakten inte vapnet mot axeln.
Citera
2010-12-24, 12:47
Medlem
Det var väl förstås berikare som snodde vapnet? Efterlyst-skådisar? Eller med andra ord blattejävlar?
Citera
2010-12-24, 12:56
Medlem
Många frågor som dyker upp och mycket spekulationer.

Är det ett insiderjobb?
Varför är man inte två på en post nattetid?
Förslappat på julafton?
Oseriös utbildning? (Tas hot på allvar? osv.)
Varför inte ha pistol som beväpning nattetid då det är ett "snabbare" vapen att använda?
Ovanstående vapen är mindre åtråvärt ur rånarens synpunkt då det kostar en förhållandevis liten summa på svarta marknaden jämfört med ett väldigt modernt och avancerat vapen som ak5c?
Överfallslarm iställer för radio?
en patrullerande patrull oavbrutet nattetid?
Citera
2010-12-24, 12:57
Medlem
Trollkarlen17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BodenSwe
Inte fan får man skjuta nån på flyende fot även fast killen springer iväg med ett vapen. Isåfall ska de vara överhängande fara och ses som absolut nödvändigt, människoliv ska vara i direkt fara å blablabla.

Bara för att nån kommer några meter från vakten så trappar man inte upp beredskapen och har vapnet redo.
Kastar nån sig över en är de oerhört svårt att få vapnet i en sån position att man kan sticka nån med bajonetten. Speciellt när en kille håller i vapnet och den andra måtar slag i ansiktet på en.
Du har rätt att skjuta om nån hoppar på en och spöar dig. Men att kunna göra de i en sån situation är näst intill omöjligt. Du ska sprätta de där bläcket och nu kommer jag inte ihåg om vapnet är mantlat redan. Men de är oerhört svårt ändå.

Nej men kör bara magasin i. Blir plötsligt jävligt mycket att göra om man ska lyckas lägga en kula i benet på någon som är två meter ifrån en som går till attack.
Högvakt för min del om 3 veckor
Citera
2010-12-24, 12:59
Medlem
Kommer det folk mitt i natten när man står högvakt så ska man nog vara mer alert
tycker jag.Och när man tänker efter så är det konstigt att det inte hänt förr.
Citera
2010-12-24, 13:01
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celle
Vaktintruktionen är inte något som åsidosätter svensk lag.
Men du får gärna återkomma med den vaktinstruktion där det står att ni får skjuta flyende och ändå inte behöva stå till svars för era handlingar!
Skyddslag (2010:305)
Citat:
13 § En skyddsvakt har inom skyddsobjektet och i dess närhet samma befogenhet som en polisman att gripa den som det finns skäl att anhålla för spioneri, sabotage, terroristbrott, grovt rån eller förberedelse till ett sådant brott samt att ta i beslag föremål som personen för med sig. Detta gäller också om den misstänkte är på flykt från skyddsobjektet.
(egen fetmarkering)
Polislag (1984:387)
Citat:
10 § En polisman får, i den mån andra medel är otillräckliga och det med hänsyn till omständigheterna är försvarligt, använda våld för att genomföra en tjänsteåtgärd, om
1. han möts med våld eller hot om våld,
2. någon som skall häktas, anhållas eller annars med laga stöd berövas friheten försöker undkomma eller polismannen annars möts av motstånd när han skall verkställa ett sådant frihetsberövande,
En skyddsvakt har alltså rätt att skjuta mot flyende misstänkt om det krävs för gripande.
Citera
2010-12-24, 13:02
Medlem
didiDiegos avatar
om jag var polis skulle jag börja med att kolla upp killen som blev av med sitt vapen, verkar inte helt omöjligt att han kan vara delaktig.
Citera
2010-12-24, 13:04
Medlem
Citat:

En skyddsvakt har alltså rätt att skjuta mot flyende misstänkt om det krävs för gripande.

Njaaa, en stulen ak väger nog inte upp ett en skott i ryggen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in