2010-12-23, 20:09
Medlem
Gottfrid Låss avatar
Som sagt, slängde ihop en lax- och skaldjurspaté här på lax, grädde, ägg, räkor och kräftskjärtar. Körde in det i 125 grader i vattenbad och efter ha kollat recept på internetz fann jag två innertemperaturförslag: 75 och 85 grader. Körde upp det hela till 75, men misstänkte att det ändå var lite högt och googlade oroligt upp mer förslag på innertemperatur. 60 grader verkar vara mer vara legio. Så frågan är, är den ätbar eller torr som sågspån?
Citera
2010-12-23, 20:24
Medlem
toonyys avatar
Torr som sågspån? Det beror så klart på hur länge du hade det inne i ugnen. Men för mycket värme skadar aldrig maten så länge den inte blir bränd. Vällagat i mitten är gott.
Citera
2010-12-23, 20:35
Medlem
pederastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toonyy
Men för mycket värme skadar aldrig maten så länge den inte blir bränd.

men gud, du har fel. tokfel
Citera
2010-12-23, 21:00
Medlem
waggazees avatar
Måste säga att jag är mäkta imponerad över att du gör din egen paté. Hur känns konsistensen?
Är det eget recept?
Citera
2010-12-23, 21:17
Medlem
toonyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederasten
men gud, du har fel. tokfel

Måste bara citera mig själv.
Citat:
Vällagat i mitten är gott.
Citera
2010-12-23, 22:46
Medlem
Citat:
Torr som sågspån? Det beror så klart på hur länge du hade det inne i ugnen. Men för mycket värme skadar aldrig maten så länge den inte blir bränd. Vällagat i mitten är gott.

Du har så fel. Visst du kan ha det som en personlig uppfattning men rekommenderar aldrig någon annan att "vällagat i mitten är gott", speciellt inte en fiskpaté.

OnT:
Din paté kan säkerligen ha gått över lite men det enda sättet är väl att smaka och se efter själv. I värsta fall får du slänga ihop en romsås eller liknande och servera till i riklig mängd.
Citera
2010-12-24, 10:18
Medlem
Gottfrid Låss avatar
Nåja, nu har ångesten släppt och jag har smakat på kreationen. Visst, fast i hullet men inte så torr jag befarade. Citronskalet gav fin arom till det hela. God jul och god spis idag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in