2010-12-23, 18:50
Medlem
miklons avatar
För en tid sedan lånade jag ut pengar till en släkting som har ersättning från Försäkringskassan, förtidspension eller sjukpension eller liknande. Jag skulle få tillbaka de pengarna nu före jul, men nu säger han att han inte fått några pengar för att utbetalningen från Försäkringskassan är sen på grund av någon omläggning eller förändring av handläggningen (jag uppfattade inte riktigt).

Jag har kollat på Försäkringskassans hemsida, men hittar inget om att det skulle vara någon allmän försening av utbetalningarna, förekommer det att enskilda personer som har förtids- eller sjukpension får vänta på sina pengar av en eller annan anledning? Kort sagt, är det en rimlig ursäkt, eller försöker han undanhålla något för mig?
Citera
2010-12-23, 23:25
Medlem
Whiteliess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
För en tid sedan lånade jag ut pengar till en släkting som har ersättning från Försäkringskassan, förtidspension eller sjukpension eller liknande. Jag skulle få tillbaka de pengarna nu före jul, men nu säger han att han inte fått några pengar för att utbetalningen från Försäkringskassan är sen på grund av någon omläggning eller förändring av handläggningen (jag uppfattade inte riktigt).

Jag har kollat på Försäkringskassans hemsida, men hittar inget om att det skulle vara någon allmän försening av utbetalningarna, förekommer det att enskilda personer som har förtids- eller sjukpension får vänta på sina pengar av en eller annan anledning? Kort sagt, är det en rimlig ursäkt, eller försöker han undanhålla något för mig?

Testa att ringa dom och uppge hans personnr. Fråga ifall utbetalningen skett som det skulle. Har du tur med handläggaren kanske h*n ger någon hint om det förekommer förseningar eller bekräftar att utbelning skett etc.
Citera
2010-12-28, 22:17
Medlem
sjukersättningen betalas ut automatiskt varje månad, om han/hon inte fått den så beror det troligen på att ersättningen upphört/blivit indragen, när eller om den återupptas går inte att säga, han/hon uppfyller kanske inte längre kraven..
alternativt kan det vara så att han/hon bor utomlands, eller har sin bank utomlands, då kan det vara lite spridda skurar när på månaden pengarna behagar dyka upp..
Citera
2011-01-02, 17:51
Medlem
Det beror lite på. Du ger lite för lite info för att man ska kunna svara på det. Man måste veta exakt vilken ersättning har han och vad egentligen anledningen är till att det blivit försenat. Normalt betalas sjukersättning ut automatiskt månadsvis, men det finns flera undantag. Det finns också hundratals anledningar till att han inte fått några pengar.

Det kan ju vara så att han faktiskt inte har rätt till mer ersättning från försäkringskassan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in