2004-07-27, 21:59
Medlem
Sakens avatar
En vanlig myt(?) är att Red Bull skulle innehålla tjurpiss. Det står Taurin på burken.

Senast jag hörde det så skrattade jag bara och avfärdade det med att processen att separera urinet från avföringen kändes helt orimlig. Sen vet jag att det ska finnas taurin i bröstmjölk. Är det kanske så att taurin är ett ämne som först upptäcktes i tjurpiss och därav fått sitt namn.

Hur framställs det taurin som ingår i red bull och vad för påverkan har den på konsumenten??
Citera
2004-07-27, 22:04
Medlem
Magnums avatar
http://susning.nu/Taurin
Citera
2004-07-27, 22:18
Medlem
LadyTieras avatar
Flyttas till mat och dryck
Citera
2004-07-28, 00:35
Medlem
reagans avatar
Har inget med tjurpiss att göra, kommer däremot från tjurgalla.

http://www.slv.se/default.asp?FrameL...ge____8834.asp

Där står om den fysiologiska inverkan taurin har.

En annan sak: Katter kan till skillnad från människor inte bilda taurin naturligt i kroppen, därför är taurin alltid tillsatt till kattmat. Om de inte får i sig tillräckligt med taurin så kan de dö.
Citera
2004-07-28, 10:54
Medlem
Sakens avatar
tack för länken, men extraherar man taurinet ur tjurgalla? Hur går den processen isåfall till?

Det stod i länken att taurinet utsöndras i urinet. Borde man inte kunna separera ut taurinet ur tjur/djur urin?

Någon som har koll?
Citera
2004-07-28, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reagan
En annan sak: Katter kan till skillnad från människor inte bilda taurin naturligt i kroppen, därför är taurin alltid tillsatt till kattmat. Om de inte får i sig tillräckligt med taurin så kan de dö.

Hur kan då vildkatter överleva?
Citera
2004-07-28, 17:26
Medlem
reagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThrasheR
Hur kan då vildkatter överleva?

Finns tillräckligt i de djur de fångar, möss, fåglar etc. Tänkte närmast på torrfoder som innehåller mycket annat än kött, ris t.ex. Där tillsätter man taurin, ca 1-2 g per kilo mest för att säkerställa behovet. Förhållandet i en människa är ungefär 1 g taurin per kg. Antar att det är ungefär liknande i mindre djur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in