2010-12-23, 13:19
Medlem
hetingsons avatar
Att laga mat till sig själv känns betydligt billigare än att äta på restauranger men jag är helt oerfaren med det. Jag vill börja lätt i början så ge mig det absolut enklaste rätter man kan göra och sen när jag klarat dem, kan jag utveckla och laga något mer "avancerad". Så hur börjar man?
Citera
2010-12-23, 13:21
Bannlyst
Pasta kanske, bara att koka i 8min.
Citera
2010-12-23, 13:44
Medlem
rejvpojkens korvstroganoff

Du köper dig ett paket med Uncle Ben´s ris, det ska vara "boil in bag".
Klara påsar där en påse motsvarar en portion.
Släng i en/två påsar i 10 minuter (har jag för mig att det står på paketet) och låt de koka.

Klart. Där har du riset.
Lägg i lite salt medans det kokar om du vill. Inte mkt, två nypor bara.

Ta en hel falukorv.
Skär korven i valfria delar, ta en panna och värm på relatit hög värme, inte max.
Hacka lök, bryn löken i två skvättar olja, tills löken inte är vit utan har fått en gyllenbrun färg.
Häll i korven, låt stå och stekas, men märker du att korven "blir klar för fort" så sänker du värmen lite.
När korven fått färg så tar du fram ketchup, spruta på korven i pannan, inte överdrivet mkt, 1dl kanske.
Sen tar du mjöl, häller över det du blandat. Kanske 2-3 matskedar.
Efter lite blandning så tar du mjölk, häller upp tills du känner att såsen är så tjock som du vill ha den.
Tillsätt peppar och det är klart.

Enklare än så blir det inte.
Citera
2010-12-23, 13:50
Medlem
LiteVilsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejvpojken
rejvpojkens korvstroganoff

Släng i en/två påsar i 10 minuter (har jag för mig att det står på paketet) och låt de koka.

Klart. Där har du riset.
Lägg i lite salt medans det kokar om du vill. Inte mkt, två nypor bara.

Ta en hel falukorv.
Skär korven i valfria delar, ta en panna och värm på relatit hög värme, inte max.
Hacka lök, bryn löken i två skvättar olja, tills löken inte är vit utan har fått en gyllenbrun färg.
Häll i korven, låt stå och stekas, men märker du att korven "blir klar för fort" så sänker du värmen lite.
När korven fått färg så tar du fram ketchup, spruta på korven i pannan, inte överdrivet mkt, 1dl kanske.
Sen tar du mjöl, häller över det du blandat. Kanske 2-3 matskedar.
Efter lite blandning så tar du mjölk, häller upp tills du känner att såsen är så tjock som du vill ha den.
Tillsätt peppar och det är klart.

Enklare än så blir det inte.

Jag skulle aldrig koka riset i dessa påsar i plast, äckligt!
Det blir säkert billigare att köpa 1-2 kg ris, det är inte alls svårt att koka ris.
Jag tar alltid dubbla vatten mot vad jag tar ris, så när jag kokar ris till mig och min sambo tar jag 2 dl ris och 4 dl vatten och lite salt, sätter plattan på 5,an och väntar tills det kokar (lock på grytan hela tiden) sen när vattnet kokar sätter jag plattan på 1,an och väntar tills allt vatten har dunstat bort. När vattnet är borta i kastrullen smakar jag på lite ris för att försäkra mig om att det är klart.
Citera
2010-12-23, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiteVilsen
Jag skulle aldrig koka riset i dessa påsar i plast, äckligt!
Det blir säkert billigare att köpa 1-2 kg ris, det är inte alls svårt att koka ris.
Jag tar alltid dubbla vatten mot vad jag tar ris, så när jag kokar ris till mig och min sambo tar jag 2 dl ris och 4 dl vatten och lite salt, sätter plattan på 5,an och väntar tills det kokar (lock på grytan hela tiden) sen när vattnet kokar sätter jag plattan på 1,an och väntar tills allt vatten har dunstat bort. När vattnet är borta i kastrullen smakar jag på lite ris för att försäkra mig om att det är klart.

För folk som bara inte kan(!) koka ris... jag t.ex, så är detta guld.
Är totalt värdelös när det kommer till "vanligt" ris. Lyckas på nåt sätt alltid fucka det..
Citera
2010-12-23, 14:14
Medlem
SadEyess avatar
Citat:

Klart. Där har du riset.
Lägg i lite salt medans det kokar om du vill. Inte mkt, två nypor bara

Ursäkat om frågan verkar okunning då jag inte själva har någon vidare erfarenhet av dessa halvfabrikats ris. Men hur satan saltar man riset om det kokas i slutna påsar? Är det inte bättre att salta när riset är klart och ligger på tallriken?

EDIT: Eller kokas de i någon form av nät? Vilket satans påfund i sådant fall.
Senast redigerad av SadEyes 2010-12-23 kl. 14:19.
Citera
2010-12-23, 14:43
Medlem
LiteVilsens avatar
Citat:
För folk som bara inte kan(!) koka ris... jag t.ex, så är detta guld.
Är totalt värdelös när det kommer till "vanligt" ris. Lyckas på nåt sätt alltid fucka det..

Ja det är inte svårt att koka ris..
Jag har en del andra lättlagade recept jag kan ge dig om du vill, jag är inte så jätte bra på att laga mat heller så med dessa recept kan man nästan inte misslyckas =)
Tex mjölkstuvade makaroner:
1 port.
1,5 dl snabbmakaroner
3 dl mellanmjölk
0,5 tsk strösocker

Häll makaronerna och mjölken i en kall kastrull, låt koka upp på 5,ans värme och var noga att röra om med visp hela tiden (mjölk bränner vid väldigt lätt men få inte panik om det råkar göra det, försök bara inte att skrapa upp det brända med vispen för då kommer det smaka lite bränt). När mjölken kokar vrider du ner värmen till 2,an eller 3,an, när du märker att makaronerna är mjuka så smaka av.
Till detta kan du ha falukorv eller köttbullar med ketchup.
Du har kanske provat detta innan men om inte så är detta en väldig enkel och snabb tillagad måltid som mättar ens mage länge =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in