2010-12-22, 13:26
Medlem
ViTolis avatar
Hej, det är så att jag har ett problem i mitt bostadsområde. Det finns en tvättstuga som är tillgänglig för alla, som har en liten blå boknings "plupp", dvs det är allas tvättstuga samt att man har ett ansvar att hålla rent i stugan. Nu till mitt problem.

Varje gång jag går till denna tvättstuga så A). Det är smutsigt som fan. Med det menar jag att luddfiltret till torktumlarna är helt fullsatt med damm, ligger hårstrån i tvättmaskinen stora som hästsvansar, tvättpulver ligger utspridd lite här och där, golvet är blött då någon har dragit in 5 kg snö genom dörren, kvarglömda kläder, diverse renhållningsverktyg som är till för att hålla rent i tvättstugan ligger på golvet osv. Eller Punkt B). Någon tvättar på min bokad eftersom han/hon trodde att jag inte skulle komma då jag kom 10 min försent till min bokad tid, men vafan, vad är pluppen till för? är det inte så att jag väljer och bruka min bokad tid på det sättet som känns bäst för mig?

De är så fräcka att de har "hackat" sönder träpanelen som går längs dörrens vänstra sida för att de ska kunna bända upp låset till dörren med en nyckel/mejsel och ibland får man se en syn där någon har lagt en kvast mellan dörren så man ska kunna komma och gå hur man vill.

Men det värsta är när jag kommer och ska tvätta så är det någon där som håller på och torkar sina "plagg" i torktumlaren och säger till mig "10 min kompis okej?" , sen när han går lämnar han skiten ostädat mitt framför näsan på mig.

Jag har "haffat" några och sagt : Men vafan du får ta och städa efter dig, det är allas uppgift och hålla rent står klart och tydligt på en skylt som är uppspikad på dörren, står förfan instruktioner på 13 olika språk. De svarar med: men det är ingen som städar? varför ska jag ta och städa när ingen annan gör? Då börjar man och fundera, inte konstigt när alla tänker som dig.

Någon som vet hur jag kan lösa detta på bästa sett, dvs återinföra ordningen i tvättstugan?
Citera
2010-12-22, 13:30
Medlem
Pappersvargens avatar
Hur många hushåll snackar vi om här?
Citera
2010-12-22, 13:32
Bannlyst
1. Snacka med hyresvärden.

2. Sätt upp lappar att alla måste städa efter sig och hålla sig till deras tvätttider.

3. Fungerar inte dessa? Då är det bara att agera.
Citera
2010-12-22, 13:36
Medlem
Pappersvargens avatar
Rent spontant skulle jag vilja säga att det inte är någonting att göra. Sätta upp lappar fungerar inte, folk agerar tvärtemot när de ser en arg lapp. Om det handlar om många människor är nog den enda lösningen att lära dig att inte störa dig så mycket på det, eller att flytta. Gemene man lär sig faktiskt inte ... Tyvärr.

Jag vet inte hur många gånger vi har sagt till om hur man ska parkera ute på vår gård, men ändå parkerar folk bilen så den blockerar hela vändplanen. Och då snackar vi om fyra hushåll ...
Citera
2010-12-22, 13:37
Medlem
Pappersvargens avatar
En grej till: Ibland fungerar det att förbättra genom att försämra. Dra ut deras tvätt på golvet, släpa den i smutsen, bajsa på den ... osv. Kan dock inte garantera att det kommer fungera i detta fall.
Citera
2010-12-22, 13:44
Medlem
Haha vilka fräcka jävlar. Vid mitt förra boende var jag med om liknande saker. Luddet löste jag genom att snacka med alla grannarna. Tvättidstjuverierna löste jag genom att stänga av tvättmaskinen och slänga ut hela skiten på golvet. Lycka till.
Citera
2010-12-22, 13:45
Medlem
stäng av maskinen och dra ut tvätten om dom tvättar på din tid, problemet är bara att du antagligen måste passa din egen tvätt resten av tiden för att undvika hämnd
Citera
2010-12-22, 14:04
Medlem
Logisks avatar
Jag känner igen problemen, får jag gissa på att det är somalier? Eller något liknande pack.
Det är svårt att diskutera och prata med inkompetenta primitiver då de antingen inte kan svenska eller är för ociviliserade för att bry sig. Du kanske ska ta och konfrontera dem och bestämt visa att de måste börja uppföra sig som människor? Annars kanske du kan köpa egna tvättredskap om du får plats med det, det kostar ju lite mer men då slipper man ju idioterna.
Eller så flyttar du.
Citera
2010-12-22, 14:12
Medlem
Tiberius.s avatar
Dessvärre ett vanligt problem som hör billigare bostadsrätter och den så kallade allmänyttan till, det vill säga kommunala bostadsbolag, där man får räkna med att dela tvättstuga med ett visst klientel...

Stölder, nedskräpning, oväsen, integrations- och missbruksproblem samt generell skadegörelse är tyvärr något som i allt större grad är utmärkande för allmänyttan idag...

Ett tips är att, som tidigare nämnts, stäng av maskinen och släng ut tvätten, var sedan närvarande resten av din tvättid för undvika diverse repressalier...

Sorgligt att behöva bevaka sin tvätt, men tyvärr nödvändigt, då flertalet individer av idag har svårt att respektera rådande regler samt inte heller förstår definitionen av vad som är mitt och ditt...

/ Tiberius
Citera
2010-12-22, 14:58
Medlem
miss-darknesss avatar
Tvättstugeproblem av den typen går inte att lösa. Vissa människor går inte att banka in vett i skallen på
Jag hade liknande problem en gång i tiden. Löste detta genom att skaffa egen tvättmaskin
En jävla lättnad när den stod färdiginstallerad i badrummet och jag kunde tvätta i lugn och ro
Citera
2010-12-22, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logisk
Jag känner igen problemen, får jag gissa på att det är somalier? Eller något liknande pack.
Det är svårt att diskutera och prata med inkompetenta primitiver då de antingen inte kan svenska eller är för ociviliserade för att bry sig. Du kanske ska ta och konfrontera dem och bestämt visa att de måste börja uppföra sig som människor? Annars kanske du kan köpa egna tvättredskap om du får plats med det, det kostar ju lite mer men då slipper man ju idioterna.
Eller så flyttar du.

Had It comming.

Tror som alla andra. Det finns inte mycket att göra.
Citera
2010-12-22, 16:22
Medlem
NoEasyWayOuts avatar
Flytta till ett Icke-getto dvs område med bara svenskar alternativt skaffa egen tvättmaskin
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in