2004-07-27, 07:23
Medlem
lycka-79s avatar
Måste få rekommendera en röra som jag tycker passar till det mesta, för tillfället.

Det här räcker till ca 8 pers, om man inte slevar på megamkt:

3 avokados
3 tomater
3 vitlöksklyftor
Lite pressad citron
Citronpeppar efter smak.

Finhacka allt och blanda ihop, ska vara smetigt. Och se till att vitlöken smakar massor, för det ska vara starkt! Så förbannat gott, funkar till kyckling, tonfisk, på rostat bröd... U name it.

En annan lätt grej att göra när man ex inte vill ha ketchup till makaroner och whatever, för att det är så himla sockrigt, är följande:

En burk mini fraiche
Ca 2-3 matskedar Thick and Chunky Salsa.

Bara att blanda ihop och äta! Går ju att köra ngn annan salsa självklart, om man vill... Gillar även att blanda mini fraiche med sweet chili-sås, vitlök och hackad röd lök... *mums*

Fyll gärna på med fettsnåla och kalorifattiga såser!
Citera
2004-07-27, 10:35
Medlem
Balkongståarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lycka-79
.....för att det är så himla sockrigt, är följande:

... Gillar även att blanda mini fraiche med sweet chili-sås, vitlök och hackad röd lök... *mums*

Fyll gärna på med fettsnåla och kalorifattiga såser!

Sweet chili-sås innehåller ca 45% socker. Så direkt osockrat är det ju inte. Fast det var kanske inte den du menade i det sammanhanget?

Annars är lättcreme-fraiche blandat med vitlök och curry gott till ungefär allt. Jag brukar lägga i lite krossad ingefära också, väldigt gott till fisk.
Citera
2004-07-27, 10:39
Medlem
lycka-79s avatar
Näää, jag jagar inte enbart mat som är utan fett eller kcal. Ngn gång måste man kunna slappna av med!
Citera
2004-07-27, 10:43
Medlem
Balkongståarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lycka-79
Näää, jag jagar inte enbart mat som är utan fett eller kcal. Ngn gång måste man kunna slappna av med!

Fett är gott! Men när jag gör kalla såser brukar jag använda lätt-cremefraiche för jag tycker den är just fräschare. Den extra fettklicken för att blanka av såser brukar jag också hoppa över, det är ingen som märker skillnaden iaf.
Så fettet kan man göra något åt, det är värre med socker. Ketchup t ex, innehåller motsvarande en sockerbit per matsked.
Citera
2004-07-27, 11:12
Medlem
lycka-79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balkongståarn
Fett är gott! Men när jag gör kalla såser brukar jag använda lätt-cremefraiche för jag tycker den är just fräschare. Den extra fettklicken för att blanka av såser brukar jag också hoppa över, det är ingen som märker skillnaden iaf.
Så fettet kan man göra något åt, det är värre med socker. Ketchup t ex, innehåller motsvarande en sockerbit per matsked.

Jag gillar oxå syrligheten i creme fraiche, det blir en god smak till övrig mat.

Mamma brukar göra en röra till bakad potatis, på lätt creme fraiche. Hon strimlar smörgåsgurka och rökt skinka. Har i en vitlöksklyfta och lite salt och peppar, inget mer och det är dundergott!
Citera
2004-07-27, 14:10
Medlem
Det är ju någon form av guacamole som det gavs recept på ovan; det är ju verkligen jättegott. Själv brukar jag vara så slö att jag hittat en speciell kryddblandning som man kan köpa (kommer inte ihåg fabrikat), för att sedan blanda bara med avocado, alternativt avocado+gräddfil eller avocado+creme fraiche för att bli klar snabbt.
Citera
2004-07-27, 14:18
Medlem
LadyTieras avatar
Cream fraiche + hackad rödlök och lite salt. (gott till grillat)
----

3 mosade avococados, salt, citronsaft, vitlök och en liten bit finfin hackad röd chili

----

mixa kikärtor, lite spad från dem, salt, olivolja, 3 droppar tabasco, vitlök

----

Matl. Yoghurt, riven urpressad gurka, salt, lite svartpeppar, vitlök, ringla över olivolja.

----

Gräddfil, lite tacokrydda och sweet chilisås (till chips)
Citera
2004-07-27, 14:27
Medlem
Goddess_Purgatorys avatar
Stavmixa svarta (urkärnade) oliver med lite olivolja och lite pressad citron, smaka av med salt och svartpeppar.
Servera som röra till grillade kötträtter med tex fetaost eller mozzarellasallad.

Jag brukar göra den här röran som brödfyllning när jag får pizzadeg över.
Kavla ut en fyrkant av degen, bred på olivkrämen tjockt på ena halvan,
inte ända ut i kanterna.
Vik den andra halvan över, och kläm ihop i kanterna.
Pensla med olivolja, och strö över havssalt och rosmarin.
Grädda tills den har fått fin färg, ta ut och skär i 3-4 cm breda längder.

Jättegott som drinktilltugg eller förrätt.

Edit: Om du ska göra tzatsiki, använd äkta grekisk yoghurt,
typ Total (10%).
Det blir en otrolig smak och konsistensskillnad.
Citera
2004-07-27, 20:07
Medlem
lycka-79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troop
Det är ju någon form av guacamole som det gavs recept på ovan; det är ju verkligen jättegott. Själv brukar jag vara så slö att jag hittat en speciell kryddblandning som man kan köpa (kommer inte ihåg fabrikat), för att sedan blanda bara med avocado, alternativt avocado+gräddfil eller avocado+creme fraiche för att bli klar snabbt.

Mmmmm, nästan guacamole men mkt godare iom att man har tomater i. Och så gör jag den mkt, mkt starkare då...
Citera
2004-07-27, 20:11
Medlem
phreakdentas avatar
Se även http://217.75.104.59/scandinavia/showthread.php?t=90462
Citera
2004-07-27, 20:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
mixa kikärtor, lite spad från dem, salt, olivolja, 3 droppar tabasco, vitlök
Så mycket visste jag, men hur mycket av varje ingrediens?
Citera
2004-07-30, 14:26
Medlem
Jag föreslår:

1 burk kikärter + lite spad från desamma
3/4 dl olivolja
1/2 citron (normalstor)
2 pressade vitlöksklyftor

Mixa allt i en matberedare eller liknande, innan du smakar av med ex. salt och ett par droppar tabasco. Tillsätt sedan ev. hackad persilja (lämplig mängd, som passar dig) som du rör ner själv. Klart!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in