2010-12-22, 17:23
Medlem
Rutger MacLeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rygh
Julen är en kristen högtid.

*suck* Gick du i skolan, eller slapp du läsa historia?

Hört talas om midvinterblot.... ?

Det finns inget i bibeln som ens antyder att nån kristen högtid skall hållas kring den 24 december, det är en konstruerad "högtid", den kunde lika gärna placerats i Juli, eller Mars....

.
Citera
2010-12-22, 23:45
Medlem
mjukpuddings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hory
Det ända som är löjligt är att folk är så säkra på att tomtar, troll osv inte finns och samtidigt är lika säkra på att gud finns.

Fakta är att det inte går att bevisa eller motbevisa exempelvis troll, detsamma gäller gud.
Folk borde använda samma logik när de argumenterar för guds existens, och att fler personer tror på gud än på troll gör det inte mer sant.

jo teoretiskt finns den en (väldigt) liten chans att troll existerar. så helt säker kan man inte vara.

att fler personer tror på gud än på troll gör det inte mer sant. men jag tror ändå en del av er ateister/agnostiker får en tankeställare över att ca 260 miljoner amerikaner tror på Jesus. Usa är ändå ett högt utvecklat land som flera av oss ser upp till på olika sätt.

jag vill påstå att det går att bevisa att Gud botar sjuka då det finns galet många exempel på detta. här är en kvinna som blir botad från cancer och hennes läkare bekräftar detta

http://www.youtube.com/watch?v=xRh16xWISvE
Citera
2010-12-23, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukpudding
jo teoretiskt finns den en (väldigt) liten chans att troll existerar. så helt säker kan man inte vara.

att fler personer tror på gud än på troll gör det inte mer sant. men jag tror ändå en del av er ateister/agnostiker får en tankeställare över att ca 260 miljoner amerikaner tror på Jesus. Usa är ändå ett högt utvecklat land som flera av oss ser upp till på olika sätt.

jag vill påstå att det går att bevisa att Gud botar sjuka då det finns galet många exempel på detta. här är en kvinna som blir botad från cancer och hennes läkare bekräftar detta

Haha, ser upp till USA? intellegenskvoten i USA är väldigt låg, vilket förklarar deras kristna stat. Kolla in detta diagram:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:LynnHarveyNyborg-CountryBelieveGod-Intelligence.svg

Vilket visar på hur intelligens påverkar huruvida man är religiös eller ej. Finns även mer info om detta ute på webben, vilket visar ju mer intelligent och bildad man är, desto mindre chans att man är muslim, kristen eller jude - i den ordningen dessutom.

Det är självklart att det sker mirakel ibland. Statistiskt så borde det göra det, med eller utan gud. Dessutom kan människans tro bota saker. Detta kallas kvacksalveri - där en produkt är helt verkningslös, men patientens tro på att bli frisk påverkar sjukdomen. Kolla in placeboundersökningar...
Citera
2010-12-23, 09:57
Medlem
Citat:

Nej det finns inte ett dokumenterat fall där det kan bevisas att just tron kan bota. Människor kan bli friska från cancer oavsett om man tror eller inte! Det har med kroppens immunsystem att göra. Kan kroppens egna immunssystem identifiera cancercellerna så kan man bli frisk vilket händer då och då. Sen är det oftast modern medicin som botar men kan vi på något sätt komma på hur vårt eget immunsystem kan aktiveras mot cancer så skulle den sjukdomen snart vara ett minne blott.

USA lockar forskare från övriga världen med höga löner, det amerikanska skolsystemet producerar inte många forskare nu för tiden!
Citera
2010-12-23, 11:15
Bannlyst
Citat:
men jag tror ändå en del av er ateister/agnostiker får en tankeställare över att ca 260 miljoner amerikaner tror på Jesus. Usa är ändå ett högt utvecklat land som flera av oss ser upp till på olika sätt.

Hahahaha, har du varit i Louisiana eller i Mississippi? "Högt utvecklat" säger du? I bibelbältet i USA är nog det mest korkade ställe jag någonsin varit på.

Jag finner det fantastiskt att USA inte är delat, de med hjärna bor ju nästan uteslutande på nordöstra sidan av USA, eller i Kalifornien.

Kallar du Sarah Palin eller Christine O'Donnell "högt utvecklade"?

http://www.youtube.com/watch?v=blesmzddd38

http://www.youtube.com/watch?v=BvKFJ6iyGrI&feature=related
Citera
2010-12-23, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaketheamazingsnake
Sen vad är vi rädda för? Det är väl snarare så att vi är modigare än er religiösa eftersom vi vågar vara "ensamma" och tänka på saker som ni inte vågar. Att tro är ju just att tro. Många av oss vill veta istället, varför vill inte ni det?

Den där frågeställningen är ju bara så extremt löjlig. På vilket sätt är ateister modigare? Om vi religiösa inte är ensamma, vem är då där? Gud? I så fall så stämmer ju inte er teori om att Gud inte existerar. Och om nu ingen är där, fast vi tror det. Då är det ju vår egen styrka som får oss att känna oss icke ensamma? Eller hur? Så bara förklara på vilket sätt ni skulle vara modigare, SNÄLLA.
Citera
2010-12-23, 20:52
Medlem
gryps avatar
Citat:

haha jodå, som ateist så blir man ganska fundersam över hur så många kan tro på bibeln men om det här är den enda världsbilden stackarna får så blir det väl iaf lite förståerligt.

Och hur kan du ha fått för dig att USA är ett högt utvecklat land? USA är, quotar som south park, the asshole of the world. Detta jättekristna land har skyhöga våldtäkts, mord, och brottsfall öht. Deras fängelsen är smockfyllda, av en stor stor majoritet religiösa tom.
Deras skiljsmässo, abort och tonårsgraviditet är högre än sekulära länder som sverige, norge, danmark, japan osv. Jag ser verkligen inte upp till USA

Några cancerfall är väldigt otroliga, att personen har blivit frisk men det betyder verkligen inte att en gud har haft någonting med saken att göra. Tusen människor ligger i cancer. Alla får sin bön. En blir frisk = gud finns?
Citera
2010-12-23, 21:09
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Varför tänka när allt står nedskrivet?
Tja varför tänka när Svea Rikes Lag finns nedpräntad?

Ibland är folk bara för mycket.
Citera
2010-12-24, 00:09
Medlem
Drainbamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abello
Den där frågeställningen är ju bara så extremt löjlig. På vilket sätt är ateister modigare? Om vi religiösa inte är ensamma, vem är då där? Gud? I så fall så stämmer ju inte er teori om att Gud inte existerar. Och om nu ingen är där, fast vi tror det. Då är det ju vår egen styrka som får oss att känna oss icke ensamma? Eller hur? Så bara förklara på vilket sätt ni skulle vara modigare, SNÄLLA.
Frågeställningen må vara lite för hårt kritiserande för att kunnas ta på allvar om man är troende, dock är din replik om att frågeställningen i sig skulle bekräfta din tro, helt fel.

"Vem är då där?". Det är tyvärr ingen där. Känslan av gudomlig närvaro är lika verklig oavsett vilken gud eller profet man följer. Bara för att du verkligen är övertygad innebär det inte att exakt samma känsla av övertygelse kan finnas hos en annan person som har en annan tro. Din sanning är för dig en sanning, det förnekar jag inte, men den är subjektiv ur den aspekten att man oavsett religion alltid är övertygad om att ens egen tro är den absoluta sanningen.

Så att säga att ni inte är ensamma betyder inte att en gud ändå finns, det betyder att vi förstår att ni verkligen tror på gud. Vi förstår att det är sant för er, men vi förstår också att det finns för många absoluta sanningar om gudar för att förhålla sig till någon av dem.
Senast redigerad av Drainbamage 2010-12-24 kl. 00:11.
Citera
2010-12-24, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drainbamage
Frågeställningen må vara lite för hårt kritiserande för att kunnas ta på allvar om man är troende, dock är din replik om att frågeställningen i sig skulle bekräfta din tro, helt fel.

"Vem är då där?". Det är tyvärr ingen där. Känslan av gudomlig närvaro är lika verklig oavsett vilken gud eller profet man följer. Bara för att du verkligen är övertygad innebär det inte att exakt samma känsla av övertygelse kan finnas hos en annan person som har en annan tro. Din sanning är för dig en sanning, det förnekar jag inte, men den är subjektiv ur den aspekten att man oavsett religion alltid är övertygad om att ens egen tro är den absoluta sanningen.

Så att säga att ni inte är ensamma betyder inte att en gud ändå finns, det betyder att vi förstår att ni verkligen tror på gud. Vi förstår att det är sant för er, men vi förstår också att det finns för många absoluta sanningar om gudar för att förhålla sig till någon av dem.
Men om en ateists sanning är att Gud inte existerar. Hur kan han då fråga så? Då är det väl uppenbart för honom att Gud inte existerar och att vi inte alls behöver någon, eftersom denne någon enligt honom inte finns.
Citera
2010-12-24, 01:33
Medlem
mjukpuddings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gryp

Och hur kan du ha fått för dig att USA är ett högt utvecklat land?

ligger på 4e plats här, human development index: http://en.wikipedia.org/wiki/Developed_country

här ligger de på 19e plats i världen på intelligens, inte så pjåkigt heller: http://en.wikipedia.org/wiki/IQ_and_the_Wealth_of_Nations
Citera
2010-12-24, 01:46
Medlem
Drainbamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abello
Men om en ateists sanning är att Gud inte existerar. Hur kan han då fråga så? Då är det väl uppenbart för honom att Gud inte existerar och att vi inte alls behöver någon, eftersom denne någon enligt honom inte finns.
Jag skulle inte vilja kalla ateismen för en sanning, snarare en icke-tro. Vi påstår oss inte veta helheten, vi undersöker och försöker ta reda på den - men den finns, till skillnad från i religioner, absolut inte som en färdig produkt. Det är också viktigt att poängtera att ateismen aldrig är orubblig för ny information - sålänge den inte är subjektiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in