2010-12-20, 20:04
Medlem
Som topic, någon som kan förklara följande kommandon för mig vad dom betyder och vad som händer när jag skriver in dom?

ulimit -S -c 0
shopt -s cdspell
set -o noclobber
set -o ignoreeof

Är helt jävla ny på linux så ursäkta om jag ställer idiotiska frågor
Citera
2010-12-20, 20:08
Medlem
mantrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBorste
Som topic, någon som kan förklara följande kommandon för mig vad dom betyder och vad som händer när jag skriver in dom?

ulimit -S -c 0
shopt -s cdspell
set -o noclobber
set -o ignoreeof

Är helt jävla ny på linux så ursäkta om jag ställer idiotiska frågor
man ulimit
man shopt
man set

Då får du veta vad alla gör.
Citera
2010-12-20, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mantrain
man ulimit
man shopt
man set

Då får du veta vad alla gör.
Jag kör ubuntu och då finns inte manual sidorna för shopt och set
Citera
2010-12-20, 20:21
Medlem
Snelhest1234s avatar
Citat:
Jag kör ubuntu och då finns inte manual sidorna för shopt och set
Då kan du prova googla på "man shopt" så ska du se att du hittar något!
Citera
2010-12-20, 20:46
Medlem
Följd fråga då, hur kan man kolla upp vad dessa följande uttalanden gör

#$MYSTR
̈$MYSTR ̈
’$MYSTR’
$(MYSTR)
$0
$?
Citera
2010-12-20, 21:42
Medlem
xcb567s avatar
Skolarbete?
advanced bash scripting guide har bra beskrivning
Citera
2010-12-20, 21:48
Moderator
vhes avatar
Citat:
Följd fråga då, hur kan man kolla upp vad dessa följande uttalanden gör

#$MYSTR
̈$MYSTR ̈
’$MYSTR’
$(MYSTR)
$0
$?

Faktum är att alla står i bash-manualen, men den är en best och jag kan inte klandra dig för att du inte lästs igenom den (föredrar själv att göra mitt scriptande i andra skal).

Kort svar:

#$MYSTR - Gör ingenting alls, såvitt jag vet. # är ett kommentarstecken, så allt efter ignoreras
"$MYSTR" - (Jag förutsatte att du menade detta), behandla innehållet i $MYSTR som ett värde, då det annars skulle tolkats som flera ifall det innehöll mellanslag
'$MYSTR' - (Återigen, jag förutsätter att du menar dessa tecken); Evaluerar till strängen "$MYSTR", helt oförändrad, utan att ersätta med variabeln MYSTR
$(MYSTR) - exekvera kommandot MYSTR (verkligen kommandot som heter MYSTR, inte vad en eventuell variabel med samma namn pekar på), i ett subshell, och returnera utdatan (stdout) som en textsträng
$0 - filnamnet på nu exekverande script
$? - returkod från senast exekverade kommando

Jag rekommenderar dig att googla lite på "bash shell scripting tutorials" tutorials eller så. När du börjar gråta kan du istället googla på rc ;)
Citera
2010-12-20, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Faktum är att alla står i bash-manualen, men den är en best och jag kan inte klandra dig för att du inte lästs igenom den (föredrar själv att göra mitt scriptande i andra skal).

Kort svar:

#$MYSTR - Gör ingenting alls, såvitt jag vet. # är ett kommentarstecken, så allt efter ignoreras
"$MYSTR" - (Jag förutsatte att du menade detta), behandla innehållet i $MYSTR som ett värde, då det annars skulle tolkats som flera ifall det innehöll mellanslag
'$MYSTR' - (Återigen, jag förutsätter att du menar dessa tecken); Evaluerar till strängen "$MYSTR", helt oförändrad, utan att ersätta med variabeln MYSTR
$(MYSTR) - exekvera kommandot MYSTR (verkligen kommandot som heter MYSTR, inte vad en eventuell variabel med samma namn pekar på), i ett subshell, och returnera utdatan (stdout) som en textsträng
$0 - filnamnet på nu exekverande script
$? - returkod från senast exekverade kommando

Jag rekommenderar dig att googla lite på "bash shell scripting tutorials" tutorials eller så. När du börjar gråta kan du istället googla på rc
Min hjälte!
Citera
2010-12-23, 19:03
Medlem
RTFM-svar ftw. Bra jobbat, grabbar. OP måste vara glad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in