Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-15, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
T ex Joh 1:1.

Hur ser du på att JV förutsade slutet (bl a) år 1975? Hur ser du på att JVs ledning ändrar i läror hit och dit?

Människan är ofullkomlig, som du och jag. JV´s ledarskap gick fel ute och räknade detta år helt fel, det har dom erkänt och sagt i många tidskrifter efteråt. Dom glömde den här bibeln vers:

2.Pet 3:9

"Det är inte så som många menar, att Herren är sen att uppfylla sitt löfte. Han dröjer för er skull, eftersom han inte vill att någon skall gå förlorad utan att alla skall få tid att omvända sig."

Mark 13:32

"Dagen och timmen känner ingen, inte ens änglarna i himlen, inte ens Sonen, ingen utom Fadern."
Citera
2011-03-15, 18:11
Medlem
Citat:
Jaha? Du tycker inte att du har en förutfattad mening nu? Vad vet du om vad som gjorde att jag såg sanningen om JV?

Du fick svaret på frågan iaf.
Citera
2011-03-15, 18:12
Medlem
Heffaklunpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sereman
Tjena! Vi har inte gjort eget översättning, vi har "moderniserat" många ord, så att dom är lättare att förstå, men bibeln är samma som alla andra har. Vi har Guds namn Jehova i bibeln, det har inte kristendom, det är enda skillnad. Du kan gärna klistra nån bibelställe så visar jag hur det ser ut i våra bibeln. Om du jämför våra bibeln med den som alla andra har, så är den likt. Du kan be JV visa bibeln till dig nästa gång dom kommer, så får du see själv.

Var avsikten att förbättra den heliga skriften? Bättra på originalet dvs guds ord?
Citera
2011-03-15, 18:13
Medlem
Citat:
Okej, det är därför du slutade att tro vad JV (bibeln) säger. Men så är det tyvärr

Andra Thess 1:6-10

6Guds rättvisa innebär ju att han låter dem som plågar er bli plågade 7och låter er som nu plågas vila ut tillsammans med oss, när herren Jesus uppenbaras från himlen med sin makts änglar 8och i lågande eld, för att utkräva hämnd på dem som inte erkänner Gud och inte lyssnar till evangeliet om vår herre Jesus. 9Deras straff blir evigt fördärv, fjärran från Herrens ansikte och från hans makt och härlighet, 10när han kommer på den dagen för att förhärligas bland sina heliga och hyllas bland alla som har kommit till tro - och ni har trott på vårt vittnesbörd.

OBS! Detta är inte från "våran bibeln" utan bibeln.se

Så du tror, pga ett bibelställe (?), att Gud är lika liten och hämndlysten som vi människor kan vara?

Ska han döda en person som pga olika omständigheter säger nej till ett JV vid dörren, men som kanske några år senare börjar fundera på livet och Gud?
Mänskligheten, (som JV bara ser som en grå massa och inte som individer med olika liv och tankar), består av människor...jag tror att Gud ser på dessa människor på ett helt annat sätt än vad JV gör. "Gud ÄR kärlek", står det i bibeln. Enligt JVs läror står det: "Gud är kärlek mot de som gör som han säger"....
Gud ser hjärtan, det gör inte JV. Men trots det dömer Organisationen människor som om de vore Gud själv.
Citera
2011-03-15, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cherubrock
Ehh....kolla upp fakta innan du uttalar dig.Jerusalem föll 587fvt. Nabopolassar,Nebukadnessar´s far dog den 15 Aug.605. Nebuk. blev vicekung på våren 607(Mars/April). Han blev ensam kung den 7 Sep. 605.

Ursäkta, var tar du din fakta? Jag tror mer på Bibeln än Histori forskarna.
Citera
2011-03-15, 18:17
Medlem
Citat:
Människan är ofullkomlig, som du och jag. JV´s ledarskap gick fel ute och räknade detta år helt fel, det har dom erkänt och sagt i många tidskrifter efteråt. Dom glömde den här bibeln vers:

"Det är inte så som många menar, att Herren är sen att uppfylla sitt löfte. Han dröjer för er skull, eftersom han inte vill att någon skall gå förlorad utan att alla skall få tid att omvända sig."

"Dagen och timmen känner ingen, inte ens änglarna i himlen, inte ens Sonen, ingen utom Fadern."

De har mig veterligen och vad jag förstått på andra som skrivit om JV här, INTE erkänt det som ett misstag.
De har däremot skyllt på medlemmarna, att det var de som helt ogrundat la in för stor vikt i årtalet.
Citera
2011-03-15, 18:19
Medlem
Heffaklunpens avatar
Citat:

Var det i själva verket sanningen ni sa er predika då? om 1975?
Så ni är ej felfria. Men därför kan ni inte heller göra anspråk just sanningen. Eller...
Citera
2011-03-15, 18:20
Medlem
Citat:
Så du tror, pga ett bibelställe (?), att Gud är lika liten och hämndlysten som vi människor kan vara?

Ska han döda en person som pga olika omständigheter säger nej till ett JV vid dörren, men som kanske några år senare börjar fundera på livet och Gud?
Mänskligheten, (som JV bara ser som en grå massa och inte som individer med olika liv och tankar), består av människor...jag tror att Gud ser på dessa människor på ett helt annat sätt än vad JV gör. "Gud ÄR kärlek", står det i bibeln. Enligt JVs läror står det: "Gud är kärlek mot de som gör som han säger"....
Gud ser hjärtan, det gör inte JV. Men trots det dömer Organisationen människor som om de vore Gud själv.

läste du noggrant? "dem som inte erkänner Gud och inte lyssnar till evangeliet om vår herre Jesus" Dom som inte erkänner Gud och dom som inte tror på bibeln har en mörk framtid enligt bibeln, eller hur tolkar du den här versen? Behöver inte vara JV, räcker att man tror vad bibeln säger. Och ja, man tittar på hela bibeln, varenda vers. Man kan inte plocka bort versena man inte gillar. som till ex. kyrkan har gjort.
Citera
2011-03-15, 18:20
Medlem
Citat:
Jag tror också på Bibeln,men du verkar ha svårt att ta till dig fakta!
I princip ALLA som är någorlunda insatta i ämnet vet att Jerusalem inte brändes ner 607.
Citera
2011-03-15, 18:21
Medlem
Citat:

Jo just det...JV brukar tro på historiker och arkeologer bara när det passar deras läror. DÅ går det hur bra som helst att referera till dessa "kunniga" personer. Och passar det inte helt och hållet kan man ju citera halva meningar och ta saker ur sitt sammanhang. Det finns ett ypperligt exempel på det i en av JVs böcker...den om Jesaja, om jag inte minns fel.
Citera
2011-03-15, 18:23
Medlem
Citat:
läste du noggrant? "dem som inte erkänner Gud och inte lyssnar till evangeliet om vår herre Jesus" Dom som inte erkänner Gud och dom som inte tror på bibeln har en mörk framtid enligt bibeln, eller hur tolkar du den här versen? Behöver inte vara JV, räcker att man tror vad bibeln säger. Och ja, man tittar på hela bibeln, varenda vers. Man kan inte plocka bort versena man inte gillar. som till ex. kyrkan har gjort.

Menar du att andra får överleva Harmageddon? Inte bara JV?
Citera
2011-03-15, 18:23
Medlem
Citat:

Men alla andra bibelforskare anser också att Jv har fel! Och bibeln är knappast någon tillförlitlig historisk källa det har modern arkeologi med eftertryck bevisat.

Om man jämför med babyloniska och egyptiska källor som överensstämmer så är årtalet 587 fvt, alltså har Jv fel i denna fråga också! Dock så finns en tråd här på FB där Eberhardt redan bevisat utom allt tvivel att Jv har fel...Läs den!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in