2010-12-20, 16:06
  #1
Medlem
GeckoJrs avatar
Hej

Tänkte införskaffa mig en programvara för aktieanalys med funktioner Både TA och FA. Det finns en uppsjö olika programvaror såsom Vikingen, Stockhelp Pro, Hitta Kursvinnare, mm. Någon som har tips om vilken man skall välja? Hitta kursvinnare från aktiespararna är ju inte så värst dyr men är det bra?

Jag är medlem i aktiespararna och har en kap-försäkring hos Avanza
Citera
2010-12-20, 16:56
  #2
Medlem
Ettan^s avatar
Jag har använt Hitta Kursvinnare, och tycker att den funkar fint. Körde Pro-versionen (eller vad det nu hette, det var ett tag sen). De hade de flesta TA-verktygen man behöver (dock inte Fibonacci, men det kanske har ändrats), möjlighet att skapa portföljer i programmet och automatisk uppdatering om släppta rapporter m.m.

Så det beror egentligen på hur pass avancerad programvara du behöver.
Citera
2010-12-20, 23:42
  #3
Medlem
GeckoJrs avatar
jag vill igentligen bara komma igång lite mer med egna analyser.. Jag är nybörjare i sammanhanget, har funderat på Hitta Kursvinnare då den bara kostar 600 kr/år för medlemmar av aktiespararna.

Gissar att inte webbplatser såsom Nordnet eller Avanza har någon funktion för TA/FA? Jag har Avanza bank men har inte sett ngt
Citera
2010-12-21, 01:03
  #4
Medlem
Finns väl Bolagsguiden på Avanza, Affärsvärlden har väl lite TA, netfonds har annars.
Citera
2010-12-21, 09:24
  #5
Medlem
GeckoJrs avatar
Yes, bolagsguiden har ju resultat och balansräkningar, mm.. Bra att ha som komplement. Dock så har ju Hitta Kursvinnare en funktion för att historiskt kika och göra filtreringar på bolag med bra försäljningssiffror, vinstmarginaler, mm vilket jag gissar inte går att göra med bolagsguiden.
Citera
2012-03-12, 17:51
  #6
Medlem
Bumpar denna.

Tycker det är dags för en uppdatering av vilka alternativ det finns på marknaden i dagsläget och vilka av dessa som ni använt och rekomenderar och de som ni använt och inte rekomenderar.

Jag får tillgång till en större summa pengar strax och tänkte förbereda mig lite inför det .

Priset är inte det viktigaste men mer än ett par tusen per år får det helst inte kosta.

Vill ha real tid, köp och säljsignaler, inkludera förutom aktier gärna också fonder och råvaror och annat kul som optioner, warranter etc.

Så fram med era rekomendationer tack =).
Citera
2012-03-12, 19:04
  #7
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Jag har använt Hitta Kursvinnare, och tycker att den funkar fint. Körde Pro-versionen (eller vad det nu hette, det var ett tag sen). De hade de flesta TA-verktygen man behöver (dock inte Fibonacci, men det kanske har ändrats), möjlighet att skapa portföljer i programmet och automatisk uppdatering om släppta rapporter m.m.

Så det beror egentligen på hur pass avancerad programvara du behöver.
Jag handlar en del aktier och använder också Hitta Kursvinnare. Den fungerar helt OK i mitt tycke. Kör ProPlus-versionen. Enda skillnaden mot Pro är att du får kurserna i "nästan" realtid, de uppdateras 1 gång/minut. I TA-verktygsarsenalen ingår fler indikatorer än jag nånsin använder, och ja, Fibonacci finns med, både solfjäder, båge, tidslinjer och den kanske mest använda retracementnivåerna. Den innehåller också som enda program vad jag vet FishNet samt Squeeze-indikatorn (ni som har läst Edge vet vad jag pratar om) som jag ibland använder.
Sortering på köp- och sälj efter egna värden, möjlighet till vinsttest osv. gör att jag tycker att programmet är bra och prisvärt.
För den som mer vill handla eller komplettera med FA så är den delen också helt OK med uppdateringar vid kvartalsrapporter och nu och då nya analyser i olika bolag som brukar vara riktigt bra.

Programmet är lättanvänt och kan med fördel användas både av nybörjare som mer erfarna, det är ett rätt så komplext och komplett program om man vill utnyttja alla programmets möjligheter.

Bra support och en ständig utveckling av nya versioner ingår naturligtvis.


Det låter nästan som att jag skulle sälja programmet själv, men det är bara att jag har goda erfarenheter av det.

Nackdelarna är som jag ser det att det inte är i riktig realtid om man nödvändigtvis behöver det. De som daytradar och scalpar kanske vill och måste ha det, jag swing- och trendtrejdar mest så det är ingen nödvändighet för mig. Även när jag ibland gör någon daytrade, så är inte realtid ett måste.
Programmet är heller ingen handelsapplikation som du direkt kan göra affärer ifrån, utan du måste göra dina affärer i nåt annat program, men det är en så liten olägenhet att man kan leva med det.
Kursvinnaren har nästan bara svenska aktier, så om man tänker handla på andra börser eller med andra instrument som råvaror el.dyl så funkar det inte. Däremot har programmet ett flertal index, bl.a. DAX och de amerikanska i "nästan" realtid så indexhandel funkar.
__________________
Senast redigerad av zoccer 2012-03-12 kl. 19:08.
Citera
2012-03-12, 21:54
  #8
Medlem
arcen2011s avatar
Jag snor tråden lite.

Finns det någon programvara som funkar med Mac? Är sjukt irriterad över att Hitta Kursvinnare inte finns för Mac.
Citera
2012-03-13, 09:15
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helvete1
Bumpar denna.

Tycker det är dags för en uppdatering av vilka alternativ det finns på marknaden i dagsläget och vilka av dessa som ni använt och rekomenderar och de som ni använt och inte rekomenderar.

Jag får tillgång till en större summa pengar strax och tänkte förbereda mig lite inför det .

Priset är inte det viktigaste men mer än ett par tusen per år får det helst inte kosta.

Vill ha real tid, köp och säljsignaler, inkludera förutom aktier gärna också fonder och råvaror och annat kul som optioner, warranter etc.

Så fram med era rekomendationer tack =).

inte testat den själv men vet några som kör den

https://www.nordnet.se/mux/web/nordnet/autostock.html
Citera
2012-03-13, 09:54
  #10
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcen2011
Jag snor tråden lite.

Finns det någon programvara som funkar med Mac? Är sjukt irriterad över att Hitta Kursvinnare inte finns för Mac.
http://www.parallels.com/products/desktop/
Citera
2012-07-14, 11:53
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helvete1
Bumpar denna.

Tycker det är dags för en uppdatering av vilka alternativ det finns på marknaden i dagsläget och vilka av dessa som ni använt och rekomenderar och de som ni använt och inte rekomenderar.

Jag får tillgång till en större summa pengar strax och tänkte förbereda mig lite inför det .

Priset är inte det viktigaste men mer än ett par tusen per år får det helst inte kosta.

Vill ha real tid, köp och säljsignaler, inkludera förutom aktier gärna också fonder och råvaror och annat kul som optioner, warranter etc.

Så fram med era rekomendationer tack =).

Ska du spekulera bort arvet på saker du inte förstår dig på?
Citera
2012-07-14, 13:40
  #12
Medlem
Någon som kan berätta efter egna erfarenheter om Nordnet AutoTrader? Fungerar det bra, är det normalt courtage på affärer?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in