2010-12-20, 14:51
Medlem
Chyorts avatar
Hej!

Jag har ganska stort problem med Ritalin. Jag vet inte hur mycket jag ska ta för att det ska bli stabilt och perfekt. Jag måste även nämna att jag inte missbrukar dem, jag har dem som medicin mot min ADHD.

Det som min överläkare har ordinerat till mig räcker inte riktigt.

Jag tar 40 mg på morgonen. Får ganska bra effekt av det.
Sen efter 5 timmar tar jag 20 mg (depot-kapsel) och jag får aldrig någon effekt av det.
Ibland får jag en mild eufori i kanske 5-10 minuter max och sen består de andra 2 timmarna av ångest/nerstämdhet av att jag inte fick någon effekt.

På bipacksedeln står det att den dagliga dosen är 60 mg, så jag kan nog inte övertala min läkare att öka mina doser.

Men eftersom att jag ändå har dessa burkarna för mig själv, så kan jag jag ju ändå ordinera för mig själv.

Jag hade tänkt att ta en 40 mg på morgonen och sedan 2x20 mg på eftermiddagen vilket motsvarar 40 mg (för er som är alldeles för påtända för matte just nu. )

Då räcker det ju hela månaden om jag har 30x40 mg och 30x20 mg. Om den ena tar slut tar jag bara av den andra.

Då går jag bara över maxdosen med 20 mg och jag har testat denna doseringen själv 1-3 gånger, och det funkade ganska bra tbh.

Hur låter detta?

Vad har ni för daglig dosering och hur funkar det för er?

Och en till sak... Jag har frågat detta i en evighet nu men aldrig fått något bra svar.

Påverkar Sertalin (Eller andra anti-depp) själva Ritalin-effekten?

Tacksam för svar! Mvh.
Citera
2010-12-22, 04:04
Medlem
episod2010s avatar
Låter bekant som för mig. Precis det där 'får effekt på morgonen sen skit'.
Jag har provat metylfenidat-baserade preparat i 3 år och det funkar inte bara. Det känns för mig som att den direktverkande dosen i depottabletterna (i equasym är det typ nån bråkdel först som är direkt frisättande, minnsinte for concerta ritalin depå) det enda som funkar liksom. Så jag brukar tyvärr ofta hälla ut kulorna ur kapseln och krossa dem till ett stoft (om jag orkar) och skölja ner det med vatten för att minska depå-effekten och få mer direkteffekt.
De direktverkande tabletterna Ritalin tablett 10mg funkade bättre än depot-varianterna (concerta, ritalin, equasym osv). Men sjukt jobbigt behöva ta tabletterna varannan-tredje timme - dessutom minskade de i effekt under dagens lopp sakta men säkert ungefär som en långsam toleranshöjning. Så det var ändå värdelöst.
Ah alltså det är ju väldigt individuellt det här, jag tror inte du kan lära från en annan om din egen upplevelse av den här medicinen så himla mycket.

Dessutom så vad jag har läst så skiljer sig upptagningen av metylfenidat från person till person väldigt mkt, från 11-50% eller vad det var (ursäkta ifall felmarginal men det var liknande så stor marginal) tog folk upp i undersökningar. Alltså typ att för en person som tog upp 11% var då 10mg effektivt 1mg upptaget i cns, och för en annan som tog upp 50% 5mg aktivt cns.
Så väldigt individuellt med dosen även person till person, man får prova sig fram.

För egen del härdar jag ut min sista månad på metylfenidat för att få metamina istället i Januari, vilket även är en skitmeds men iallafall fungerar så pass bättre för mig att jag kan fungera som person tillräckligt för att ha vilja leva.

Kram/Episod

Kram/Episod
Citera
2010-12-23, 00:53
Medlem
Diamond_Dogs avatar
får oxå 60 morgon 20 eftermiddag, kan beskriva ungefär som du skrev om den. flrutom den positiva första timmen så blir d ju bara nedstämdhet å har man ett problem känns det hundra ggr värre.

ja försöker ta det som man ska ta det men ibland tar ja ej pga "att landa" o slippa alla bieffekterna.
Den värsta bieffekt ja drabbas av (dock i missbruksdoser) är att ja blir så jävla paranoid (ngn annan som blir?) Tråkigt som fan alltså.

Men benzo hjälper när ritalinet börjar åka ur kroppen så slipper du nojja å må piss etc - ta det om du har, annars rekomenderar ja sömnpiller - speciellt om du tagit större mängder.
Citera
2010-12-23, 00:59
Medlem
Diamond_Dogs avatar
PS:
Jo du kan få högre dos än rek. Om du träffar en riktig dvs proffisionell läkare som jag gjorde - Jag fick på bara några dagar (då var det concerta) 1 röd kapsel / morgon samt 2 st gula eftermidagen (vet ej exakt mg men lite under 100mg om dagen var det, jag fick alltså 36mg mer än rekommenderat som står i fass (som dom flesta obildade läkare går rakt ifrån o ej vågar bilda egna uppfattningar)

Så det är ej omöjligt tala om som du känner, du kanske kan få mer.

(Har tagit concerta, ritalin, stilnoct och benzo under hela dagen o därför får jag ibland kommentera min skrivstil för känner mig lite väck)

skål i glögg

Citat:
Ursprungligen postat av Chyort
Hej!

Jag har ganska stort problem med Ritalin. Jag vet inte hur mycket jag ska ta för att det ska bli stabilt och perfekt. Jag måste även nämna att jag inte missbrukar dem, jag har dem som medicin mot min ADHD.

Det som min överläkare har ordinerat till mig räcker inte riktigt.

Jag tar 40 mg på morgonen. Får ganska bra effekt av det.
Sen efter 5 timmar tar jag 20 mg (depot-kapsel) och jag får aldrig någon effekt av det.
Ibland får jag en mild eufori i kanske 5-10 minuter max och sen består de andra 2 timmarna av ångest/nerstämdhet av att jag inte fick någon effekt.

På bipacksedeln står det att den dagliga dosen är 60 mg, så jag kan nog inte övertala min läkare att öka mina doser.

Men eftersom att jag ändå har dessa burkarna för mig själv, så kan jag jag ju ändå ordinera för mig själv.

Jag hade tänkt att ta en 40 mg på morgonen och sedan 2x20 mg på eftermiddagen vilket motsvarar 40 mg (för er som är alldeles för påtända för matte just nu. )

Då räcker det ju hela månaden om jag har 30x40 mg och 30x20 mg. Om den ena tar slut tar jag bara av den andra.

Då går jag bara över maxdosen med 20 mg och jag har testat denna doseringen själv 1-3 gånger, och det funkade ganska bra tbh.

Hur låter detta?

Vad har ni för daglig dosering och hur funkar det för er?

Och en till sak... Jag har frågat detta i en evighet nu men aldrig fått något bra svar.

Påverkar Sertalin (Eller andra anti-depp) själva Ritalin-effekten?

Tacksam för svar! Mvh.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in