Flashback bygger pepparkakshus!
2010-12-20, 14:42
Medlem
rappahs avatar
Jag har en Acer A0531h Netbook som för en tid sedan totalcrashade, gick inte att boota Win XP alls och varken en reparation eller Acers egna recovery manager hjälpte.
Nu, några månader senare bestämde jag mig för att ta tag i eländet och fixade XP-installationen till en usb-sticka då datorn inte har någon cd drive.
När jag kommer in i TXT-läget och till det steg då man ser alla befintliga partitioner och hårddiskar på datorn i en lista så ser jag endast usb-stickan. När jag går in i bios finns däremot informationen "HDD Model Name: Toshiba MK1655GSX" och den finns även med i listan för "Boot priority order".

Hur kommer detta sig?
Den enda övriga information jag kan ge om datorns specifikationer är den info som ges i Bios (InsydeH20 Rev. 3.5), så om det kan finnas något av värde där, säg till så jag kan hitta det.

Tack på förhand!
Citera
2010-12-20, 21:19
Medlem
Har inget bra svar på ditt problem men ett tips kan kanske vara att ladda hem någon linux-dist(ex. Ubuntu) och se om denna kan installera till hårddisken
Citera
2010-12-21, 03:20
Medlem
hasenfrasens avatar
Använd en XP-installation som minst har SP2 pålagt. Gamla original XP har inte stöd för SATA.
Jag rekommenderar http://thepiratebay.org/torrent/5987880/Windows_XP_Pro_SP3_Swedish_Svensk_OEM_SLP om du har en fabriksdator.
Citera
2010-12-21, 12:47
Medlem
Rsovles avatar
Testa först med att stänga av "Native sata mode" i bios och testa igen.
Om detta inte fungerar så ladda ner senaste versionen av önskat operativsystem och bränn ut på låg hastighet så all data skrivs ordentligt, det hände mig att jag fick bränna en ny pga att den innan var knas och då visades inte hdd vid installlation, i mitt fall var det win7.
Funkar inte detta så testa att ladda ner drivrutiner till cdläsaren och lägg på usb så att du kan använda dessa vid installation, fungerar dock inte vid xp installation tror jag.
Citera
2010-12-21, 16:24
Medlem
rappahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peeek
Har inget bra svar på ditt problem men ett tips kan kanske vara att ladda hem någon linux-dist(ex. Ubuntu) och se om denna kan installera till hårddisken
Det ska jag testa, såg att ubundu har speciella versioner för netbooks, och även guide för att installera via usb-sticka.

Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Använd en XP-installation som minst har SP2 pålagt. Gamla original XP har inte stöd för SATA.
Jag rekommenderar http://thepiratebay.org/torrent/5987880/Windows_XP_Pro_SP3_Swedish_Svensk_OEM_SLP om du har en fabriksdator.
http://thepiratebay.org/torrent/6042999/Windows_XP_Professional_SP3_December_2010_Corporat e-BIE
Där är versionen jag använde, en SP3 alltså. Är det någon speciell skillnad på "OEM_SLP" och den jag använt?

Citat:
Ursprungligen postat av Rsovle
Testa först med att stänga av "Native sata mode" i bios och testa igen.
Om detta inte fungerar så ladda ner senaste versionen av önskat operativsystem och bränn ut på låg hastighet så all data skrivs ordentligt, det hände mig att jag fick bränna en ny pga att den innan var knas och då visades inte hdd vid installlation, i mitt fall var det win7.
Funkar inte detta så testa att ladda ner drivrutiner till cdläsaren och lägg på usb så att du kan använda dessa vid installation, fungerar dock inte vid xp installation tror jag.
Det finns inget i mitt bios som heter "Native sata mode".
Som jag skrev så jag ju inte tillgång till en cd-drive då det är en netbook, kan endast använda usb-sticka.
Min sticka är förövrigt bara 1GB så jag kan inte heller lägga in Win 7 för att testa, annars hade jag gjort det.
Citera
2010-12-21, 16:27
Medlem
rappahs avatar
Jag tror att jag lyckades. Hittade något i bios som hette SATA mode blabla, där jag kunde välja IDE eller något annat som var fövalt. Jag bytte till IDE och vips så funkade det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in