Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Låter som den/dom som sa/skrev att linjär algebra har spelat ut sin roll har fel (föga förvånande, vet att jag hade en mattelärare som sa att LA är ett viktigt område
Förutom generellt så är det ju elektro/el/elkraft jag är mest intresserad av. Kanske är lönt att läsa linjär algebra 2, om man vill lära sig det ordentlig?.
Jag vet inte så mycket om el och sånt är jag rädd, men tvivelsutan så kommer linjär algebra dyka upp nånstans. Att lära sig lite mer linjär algebra än vad som krävs tror jag sällan är korkat. Om inte annat så kommer du ju troligtvis förstå stoffet i linjär algebra 1 bättre om du läser andra kursen. Så även om det skulle vara så att du aldrig direkt får användning av kunskaperna i andra kursen så är den ju ändå nyttig på så sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Se om någon/några har mer ideer inom viktiga områden inom matematik, FEM är jag nyfiken på. Matstat används det mycket, förutom av statistiker så klart?
Om man hårdrar det lite grann är FEM också bara linjär algebra. Eller snarare, en metod för att reducera PDEs till linjär algebra. Och eftersom vi är ganska dåliga på att lösa PDEs men ganska bra på att lösa linjära ekvationssystem är det ofta en bra väg att gå.
Matematisk statistik å andra sidan tror jag inte används lika mycket i de hårda vetenskaperna som i de lite mjukare. Om du vill syssla med någon samhällsvetenskap med aspirationer på att faktiskt vara en vetenskap så kommer statistik vara oumbärligt. Likaså inom biologin. (Biostatistik är ju ganska hett område.) Självklart finns det statistik i de experimentella "hårda" vetenskaperna, men det tenderar mer om att behandla stora mängder data, än att faktiskt göra inferenser.
Däremot så tycker jag ju också att åtminstone en liten introduktion till statistik, gärna matematisk sådant, är allmänbildning. Om inte annat så kommer du ju lära dig vad t.ex. "statistiskt säkerställt" egentligen betyder, vilket nästan borde vara en medborgerlig plikt.