2010-12-19, 14:20
Medlem
Hej. Min snart 4 år gamla dator tvärvägrar att starta. Man kommer kommer fram till "dells bootmeny"
och sedan om man väntar några sekunder så dyker det upp ett helt tomt svart fönster med ett blinkande streck i det övre vänstra hörnet.

Har varken installerat något program eller gjort några hårdvaruändringar. Hur ska jag bära mig åt?Windows XP är för övrigt installerat.

Tack på förhand.
Citera
2010-12-19, 14:58
Medlem
Caputskis avatar
Starta om datorn, och ta dej till bootmenyn (F12 när du ser Dell-loggan).
Välj Harddrive diagnostics och tryck enter.

Får du kod 7, kan du prova köra en chkdsk /r om du har windowsskivan.
Övriga koder, byt HDDn (får du pass på testet så kan det vara windows som är cp)
Citera
2010-12-21, 11:42
Medlem
Ursäkta min okunskap. När jag gör det som du föreslog visas en lista på drive 0-5. Det är bara på drive 0 och 4 det står något. Första är hårdisken och den andra är cd-läsaren. Kan varken gå ner med piltangenterna eller via tab tangenten. Enda jag kan göra är att trycka enter (för reboot).

Jag lyckades för övrigt innan jag testade ovanstående att ominstallera xp. Men de fattas ikoner och vissa filer som man behöver för att tex. konfigurera internet inställningar. Även "avsluta datorn ikonen'" och "vilolägesikonen" är borta. Jag har försökt att köra en fabriksåterställning genom att trycka Ctrl + F11 men det fungerar inte. Det enda som fungerar är om man trycker F2 eller F12 men då kommer man till fel menyer. Börjar misstänka att det är virus då en annan dator i nätverket har börjat uppträda lite konstigt.
Citera
2010-12-29, 12:20
Medlem
Caputskis avatar
Stod det Fail eller Pass efter Drive 0 (Drive0 hårddiskbeteckning med massa siffror och bokstäver) pass eller fail?
Sen att Ctrl+F11a fungerar inte efter att man installerat om med skiva. Att du saknar ikoner samt funktioner är pga saknade program, filer, drivrutiner eller en felaktig ominstallation.
Kör om testet och återkom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in