2010-12-19, 13:14
Medlem
Funderar på att köpa mig en SSD-disk och funderar lite på hur den mest optimala konfigurationen bör se ut.
Vilket filsystem bör man köra? Btrfs, ext4, xfs? vilka fördelar finns med de olika?
Vilka mappar bör och bör inte ligga på disken. /home bör ju ligga på en annan partition, men hur är det med t ex /var och /tmp som det skrivs mycket till?
Vad finns mer att tänka på?

(finns annan tråd är det bara att länka och låsa)
Citera
2010-12-19, 13:24
Medlem
psykotiskpsykiatrikers avatar
Finns kanske lite matnyttigt på https://wiki.archlinux.org/index.php/SSD
Citera
2010-12-19, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykotiskpsykiatriker
skitbra! tack så mycket!
Citera
2010-12-22, 18:29
Medlem
Zoms avatar
Som fotnot till wikin kan ju tilläggas att du kan överväga att, förutom att köra /tmp i tmpfs, även köra /var/tmp och /var/log där med.

Personligen kör jag med ext4 på min AAO med SSD, och det funkar skitbra.
Citera
2010-12-22, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Som fotnot till wikin kan ju tilläggas att du kan överväga att, förutom att köra /tmp i tmpfs, även köra /var/tmp och /var/log där med.

men lägger jag /var/log i tmpfs förlorar jag väl allting vid en reboot/krasch... vilket skulle göra det lite svårare att undersöka eventuell krasch...?

Citat:
Although data stored in /var/tmp is typically deleted in a site-specific manner, it is recommended that deletions occur at a less frequent interval than /tmp.
låter väl som någonting som funkar bra när det kommer till laptops (eeepcs och liknande), men kanske inte på en desktop?
Citera
2010-12-22, 22:12
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serein
men lägger jag /var/log i tmpfs förlorar jag väl allting vid en reboot/krasch... vilket skulle göra det lite svårare att undersöka eventuell krasch...?
Japp, tyvärr, men du slipper också en hel del onödiga skrivningar till hårddisken. Sen kan du ju alltid kommentera ut den i fstab vid upprepade krascher om du måste felsöka.

Citat:
Ursprungligen postat av serein
låter väl som någonting som funkar bra när det kommer till laptops (eeepcs och liknande), men kanske inte på en desktop?
Tja, i min erfarenhet är det precis samma skit basically. Visst, vissa program som har sin cache kommer att starta snabbare om de redan har sin cache skapad (exempelvis KDE eller andra program), men det är ingenting som kommer att skapa problem för dig, i min erfarenhet.

Sen om du har en vanlig hårddisk kan du ju så klart lägga upp tre små partitioner på den och mounta på /var/log, /var/tmp och /tmp.
Citera
2010-12-22, 22:20
Medlem
Citat:
Japp, tyvärr, men du slipper också en hel del onödiga skrivningar till hårddisken. Sen kan du ju alltid kommentera ut den i fstab vid upprepade krascher om du måste felsöka.

Tja, i min erfarenhet är det precis samma skit basically. Visst, vissa program som har sin cache kommer att starta snabbare om de redan har sin cache skapad (exempelvis KDE eller andra program), men det är ingenting som kommer att skapa problem för dig, i min erfarenhet.

Sen om du har en vanlig hårddisk kan du ju så klart lägga upp tre små partitioner på den och mounta på /var/log, /var/tmp och /tmp.
ja. har ju tänkt trycka i den i desktopen, och jag gillar loggar men jag ska kolla lite i /var/tmp och /tmp vad det egentigen är som sparas där och om det är någonting jag kan komma vara i behov av, men som du säger; det är väl ingenting som lär skapa problem.
Citera
2010-12-23, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykotiskpsykiatriker

Riktigt bra sida! tack för den
Citera
2010-12-29, 23:33
Medlem
kramdjurs avatar
Så här gjorde jag:

SSD 80G
p1 Windows 40G
p2 /boot 1G
p2 lvm2 med / och /usr

Vanlig disk 1000G
p1 ntfs för data filer
p2 lvm2 med /swap /var /tmp och /home

allt linux är ext4 utom /boot som är ext3 (men jag tror att grub klarar ext4 numera)

Tänk på att om du vill läsa nån Linux partition från Windows med drivrutinen från www.ext2fsd.com så kan den inte ligga i lvm utan måste vara en vanlig partition.

Om du använder mount optionen noatime (skrivs in i /etc/fstab) så sparar du in en hel del skrivning till disken och inte många program har nån nytta av atime.
Citera
2010-12-29, 23:57
Medlem
hashs avatar
Citat:

Kan inte förstå ditt resonemang, att skicka in /var/log i tmpfs.
Dessa så kallat onödiga skrivningar är inget problem, varken prestandamässigt eller utrymmesmässigt på din SSD-disk.
Det enda du gör är att skicka av viktig logginformation som du inte kan spåra den dagen det behövs.

Jag kör också SSD med ext4 och kan bekräfta att det fungera jättebra.
Citera
2010-12-30, 04:50
Medlem
R.W.Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Kan inte förstå ditt resonemang, att skicka in /var/log i tmpfs.
Dessa så kallat onödiga skrivningar är inget problem, varken prestandamässigt eller utrymmesmässigt på din SSD-disk.
Vad man bör har i åtanke är väl följande:
Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Solid-state_drive
Solid state drives that use flash memory have a limited number of writes over the life of the drive.[51][52][53][54] SSDs based on DRAM do not have a limited number of writes.
Citera
2010-12-30, 08:06
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.W.Cheese
Vad man bör har i åtanke är väl följande:

Har vi en siffra på detta?

Jag är nöjd om min disk håller i 4-5 år, sen räknar jag på att byta iaf.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in