2010-12-19, 01:29
Medlem
Janus-Richmonds avatar
Hej. Jag har nu tillbringat ett par månader i Asien och har förälskat mig i denna del av världen.
Jag har fått tankar på att öppna ett företag i Asien för att kunna bosätta mig där och kommit fram till att en bar nog är en ganska enkel affärsverksamhet i Asien. Dock har jag många frågetecken och jag tänkte försöka släta ut dessa medan jag befinner mig i Norden för att tjäna ihop kapital och eventuellt ragga kumpaner!

1: Vad behöver man för startbudget för att genomföra ett sådant här projekt?
Arbetskraften i Asien är väldigt billig men att skaffa en lokal bör rimligtvis kosta en slant.
Jag är mest intresserad av Vietnam och Kambodja då jag anser dessa länder ha mer tillväxt att vänta än tex Thailand som redan är väldigt tätt på turister.

2: Hur fungerar det med skatter och avgifter i Asien? Betalar man över huvud taget skatt? Ställs det några krav för att man skall få alkoholtillstånd (skulle förvåna mig)?

3: Vad är det som krävs för att en bar skall bli "innestället nr 1" och inte bara en av 10 halvtomma barer? Happy Hours med billig dryck och bra dansgolv med schysst musik är förstås viktigt. Likaså tror jag ett biljardbord eller två kan tillföra. Ändå är det mängder av barer som har detta men ändå står halvtomma medan några få är fulla med folk. Varför?

4: Hur mycket kan man räkna med att tjäna som ägare om man säljer sprit med Asienpriser egentligen? Är det rent ekonomiskt bättre att satsa på ett lite exklusivare ställe med lite mindre folk men lite högre priser?

5: Kan det vara bättre att starta ett gym ?

Som ni ser har jag detta endast på idé stadiet än och ett alternativ till att läsa på här i Sverige är förstås att åka ner och jobba på lite olika barer ett år eller så för att se hur det fungerar. Skulle dock vara kul att prova driva ett företag.

Mvh JR
Senast redigerad av Janus-Richmond 2010-12-19 kl. 01:31.
Citera
2010-12-19, 11:30
Medlem
Privatpers0ns avatar
Jag kan nog bara ge ett konkret och vettigt svar på frågan nr 3. Och de är att tänk turist kolla på svenskägda barer utomlands, Grabbarna grus, Viking etc och sno konceptet. Turister är dumma jävlar som vill dricka roliga drinkar på skandinaviska barer
Citera
2010-12-19, 13:40
Medlem
Janus-Richmonds avatar
Jag har läst lite mer själv nu på Flashnback och det verkar vara svårare än jag trodde att gå profit. Att gå +/- 0 verkar inte så svårt men då är det knappt lönt det. Enklare att söka jobb på en redan befintilig bar isf och jobba för mat och boende som många gör. Men du har nog rätt att det är specifikt mot nordisk turism man bör rikta sig om man öppnar, eftersom man då har en liten edge av att själv vara svensk. Det stora problemet verkar vara att priserna är så pressade pga konkuransen att det är svårt att gå runt, så ett alternativ kan ju vara att öppna bar en bit utanför smeten och hoppas att dom få som bor där nöjer sig med närmsta alternativet även om det är lite dyrare.
Citera
2010-12-19, 14:22
Medlem
Privatpers0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janus-Richmond
Jag har läst lite mer själv nu på Flashnback och det verkar vara svårare än jag trodde att gå profit. Att gå +/- 0 verkar inte så svårt men då är det knappt lönt det. Enklare att söka jobb på en redan befintilig bar isf och jobba för mat och boende som många gör. Men du har nog rätt att det är specifikt mot nordisk turism man bör rikta sig om man öppnar, eftersom man då har en liten edge av att själv vara svensk. Det stora problemet verkar vara att priserna är så pressade pga konkuransen att det är svårt att gå runt, så ett alternativ kan ju vara att öppna bar en bit utanför smeten och hoppas att dom få som bor där nöjer sig med närmsta alternativet även om det är lite dyrare.

Allt är ju relativt om vi leker med tanken att ett grabbgäng i 20 års åldern drar ner till den ort du har din bar så kommer det automatiskt locka dem att du är svensk. Människor söker sig till saker som är bekanta. Nästan varje turist blir bästa vän med en landsman om man möts utanför landets gränser.

De jag vill ha sagt är att om du nu håller högre priser än dina konkurenter kommer ändå upplevelsen att gå på en svensk bar att överväga. Sen slänger du så klart upp en hemsida på olika språk med mingelbilder etc från baren.
Citera
2010-12-25, 17:19
Medlem
Så här är dets avatar
Att ha en fot i båda kulturerna är en fördel som man borde utnyttja. En bar känns ju knappast som något man blir rik på utan mest något man gör för att det är roligt.

Jag skulle satsa på någon exportgrej till Europa om jag bodde i Asien. Gör en deal med en fabrik och sen säljer du saker på ebay. Visserligen är konkurrensen väldigt stor även där och du blir antagligen inte rikare men det är betydligt mindre jobb.
Citera
2010-12-26, 16:28
Medlem
d1rtj4ms avatar
Citat:
Hej. Jag har nu tillbringat ett par månader i Asien och har förälskat mig i denna del av världen.
Jag har fått tankar på att öppna ett företag i Asien för att kunna bosätta mig där och kommit fram till att en bar nog är en ganska enkel affärsverksamhet i Asien. Dock har jag många frågetecken och jag tänkte försöka släta ut dessa medan jag befinner mig i Norden för att tjäna ihop kapital och eventuellt ragga kumpaner!

1: Vad behöver man för startbudget för att genomföra ett sådant här projekt?
Arbetskraften i Asien är väldigt billig men att skaffa en lokal bör rimligtvis kosta en slant.
Jag är mest intresserad av Vietnam och Kambodja då jag anser dessa länder ha mer tillväxt att vänta än tex Thailand som redan är väldigt tätt på turister.

2: Hur fungerar det med skatter och avgifter i Asien? Betalar man över huvud taget skatt? Ställs det några krav för att man skall få alkoholtillstånd (skulle förvåna mig)?

3: Vad är det som krävs för att en bar skall bli "innestället nr 1" och inte bara en av 10 halvtomma barer? Happy Hours med billig dryck och bra dansgolv med schysst musik är förstås viktigt. Likaså tror jag ett biljardbord eller två kan tillföra. Ändå är det mängder av barer som har detta men ändå står halvtomma medan några få är fulla med folk. Varför?

4: Hur mycket kan man räkna med att tjäna som ägare om man säljer sprit med Asienpriser egentligen? Är det rent ekonomiskt bättre att satsa på ett lite exklusivare ställe med lite mindre folk men lite högre priser?

5: Kan det vara bättre att starta ett gym ?

Som ni ser har jag detta endast på idé stadiet än och ett alternativ till att läsa på här i Sverige är förstås att åka ner och jobba på lite olika barer ett år eller så för att se hur det fungerar. Skulle dock vara kul att prova driva ett företag.

Mvh JR

Alltså, Asien? Ungefär som att säga att jag skall starta företag i Europa, det är ju en avsevärd skillnad på olika länder, precis som i Asien, du får nog precisera lite bättre.
Citera
2010-12-26, 21:14
Medlem
Privatpers0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d1rtj4m
Alltså, Asien? Ungefär som att säga att jag skall starta företag i Europa, det är ju en avsevärd skillnad på olika länder, precis som i Asien, du får nog precisera lite bättre.

Med Asien är jag övertygad om att TS menar Thailand
Citera
2010-12-26, 22:27
Medlem
jeffkans avatar
TS skriver ju att han är intresserad av Vietnam och kambodja...
Citat:

Det är en sak med myndigheter, men du måste nog ha en bra koll på maffian..
Citera
2010-12-27, 17:08
Medlem
Privatpers0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeffkan
TS skriver ju att han är intresserad av Vietnam och kambodja...

Det är en sak med myndigheter, men du måste nog ha en bra koll på maffian..

Fan va dum man är ibland jag har läst igenom tråden och tänkte inte ens på att TS nämnt vilka länder han hade intresse av. Jag förutsatte som vanligt med svennebanan som vill till Asien att de va Thailand som lockade

Sen det med maffian kan ju vara en klar fördel att tänka på. Som barägare och västerlänning är man nog ett lämpligt offer för den typen ''gäster''. Men håller man sig väl med den lokala maffian så finns ju även fördelar som att lokalt slödder kanske håller sig borta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in