Hej. Jag har nu tillbringat ett par månader i Asien och har förälskat mig i denna del av världen.
Jag har fått tankar på att öppna ett företag i Asien för att kunna bosätta mig där och kommit fram till att en bar nog är en ganska enkel affärsverksamhet i Asien. Dock har jag många frågetecken och jag tänkte försöka släta ut dessa medan jag befinner mig i Norden för att tjäna ihop kapital och eventuellt ragga kumpaner!
1: Vad behöver man för startbudget för att genomföra ett sådant här projekt?
Arbetskraften i Asien är väldigt billig men att skaffa en lokal bör rimligtvis kosta en slant.
Jag är mest intresserad av Vietnam och Kambodja då jag anser dessa länder ha mer tillväxt att vänta än tex Thailand som redan är väldigt tätt på turister.
2: Hur fungerar det med skatter och avgifter i Asien? Betalar man över huvud taget skatt? Ställs det några krav för att man skall få alkoholtillstånd (skulle förvåna mig)?
3: Vad är det som krävs för att en bar skall bli "innestället nr 1" och inte bara en av 10 halvtomma barer? Happy Hours med billig dryck och bra dansgolv med schysst musik är förstås viktigt. Likaså tror jag ett biljardbord eller två kan tillföra. Ändå är det mängder av barer som har detta men ändå står halvtomma medan några få är fulla med folk. Varför?
4: Hur mycket kan man räkna med att tjäna som ägare om man säljer sprit med Asienpriser egentligen? Är det rent ekonomiskt bättre att satsa på ett lite exklusivare ställe med lite mindre folk men lite högre priser?
5: Kan det vara bättre att starta ett gym

?
Som ni ser har jag detta endast på idé stadiet än och ett alternativ till att läsa på här i Sverige är förstås att åka ner och jobba på lite olika barer ett år eller så för att se hur det fungerar. Skulle dock vara kul att prova driva ett företag.
Mvh JR