Satt och tänkte och plötsligt fick jag upp ordet kjol i huvudet och tänkte hur fan det stavades.. Blev skeptiskt kring min egen kunskap när jag skrev "kjol".. Hur i helvete kan kjol stavas kjol? Det borde stavar sjol eller skjol..
Finns det flera sjuka ord i det svenska vokabuläret hos er som ni anser själv vara skeptiska kring er egen stavning?
Låter lite lustigt när man tänker på det ja, dock har jag svårt att finna en vettig ersättare för ordet. Att stava det "skjol" blir helt fel. Jämför med "skjuta".
Bokstaven k i kjol är etymologiskt sett samma k som i adjektivet »kort« på svenska och "kurz" på tyska. Korta klädesplagg för kvinnor blev kiurtil (kjortel, kjol) och kiurta/skiurta (skjorta) för herrar. Det senare ordet har alltså mjukats upp på liknande sätt som "short" på engelska, Shorts och skjorta är släkt etymologiskt sett, men undvik palmer på en germansk skjorta. Ord med betydelsen kort har tydligen flutit omkring i en k-variant och en sk-variant i minst 1000 år. Inte märkligare än att kexen flyter omkring i en hård och en mjuk variant i dagens svenska.
För att K framför hård vokal blir /k/. Därför skjuter man in ett J för att få ett /ɕ/ (som i tjej). Jämför ”göra” men ”gjorde” och ”skjuta” men ”sköt”.