2010-12-18, 19:30
Medlem
RedBraindamages avatar
Hej allihopa. Jag undrar hur man uttalar det brittiska namnet Lloyd. Varför börjar namnet med två L?
Citera
2010-12-18, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedBraindamage
Hej allihopa. Jag undrar hur man uttalar det brittiska namnet Lloyd. Varför börjar namnet med två L?

Skulle tippa på " Låjd " ;P
Citera
2010-12-18, 19:32
Medlem
"Lojd" Lo i namnet uttalas inte som "Lo" i lokatt.

Det är två L av samma anledning som det är två L i engelska Llama.
Citera
2010-12-18, 19:32
Medlem
Citat:

Här kan du läsa lite mer om engelskt (walesiskt) dubbel-LL:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lloyd_(given_name)

Det uttalas som om det bara vore ett L i början. Låjd.
Citera
2010-12-18, 19:34
Medlem
granitblocks avatar
Citat:

Har ingen aning om varför namnet har två "L", men jag uttalar namnet, L'ÅJD.
Någon som har en annan idé?
Citera
2010-12-18, 19:35
Medlem
RedBraindamages avatar
Tack för svar
Citera
2010-12-18, 23:43
Medlem
Du har fått rätt svar din fråga Låjd. I "walesiskan" är egentligen LL=C, så det måste vara så att när namnet upptagits i engelskan, så har man börjat uttala det efter engelska regler, dvs. nonchalerat dubbel LL till enkelt L i uttalet.
Citera
2010-12-19, 00:08
Medlem
sparassiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halsingland
I "walesiskan" är egentligen LL=C
Får man fråga vad du menar med C här? Ll på walesiska har samma artikulationsställe som ett vanligt l, men är en tonlös frikativa. Det "vanliga" l-ljudet är en (tonande) approximant.
Citera
2010-12-19, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparassis
Får man fråga vad du menar med C här? Ll på walesiska har samma artikulationsställe som ett vanligt l, men är en tonlös frikativa. Det "vanliga" l-ljudet är en (tonande) approximant.

Vad pluggar du för att få lära dig dessa mustiga termer? Jag är seriöst intresserad, vill söka samma kurs.
Citera
2010-12-19, 08:18
Medlem
Citat:

Vore fint om du saxade in något exempel, det blir lite begripligare för oss vanliga dödliga ickeakademiker.
Citera
2010-12-19, 11:41
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Jag horde ett skamt forra aret som handlade om just walesiska dar slutklammen var att nagon sa "full you"... Kanner du igen det?
Citera
2010-12-19, 17:14
Medlem
sparassiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kool Moe Dean
Vore fint om du saxade in något exempel, det blir lite begripligare för oss vanliga dödliga ickeakademiker.
Frikativor är ljud som [s], [f] och [θ] ('th' i engelskans 'think') och bildas genom att man blåser luft genom en förträngning i talapparaten. Svenska wikipedia kallar dem för "brusljud". Walesiska [ɬ] 'll' bildas på samma sätt som [s], [f] och [θ] fast med samma "förträngningsplats" som ett vanligt 'l'. Ställer man in munnen på samma sätt som för ett vanligt [l] och blåser luft så får man ett walesiskt 'll'. Sen finns det tonande varianter av de här ljuden också, nämligen [z], [v], [ð] och [ɮ].
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Jag horde ett skamt forra aret som handlade om just walesiska dar slutklammen var att nagon sa "full you"... Kanner du igen det?
Jag har inte hört det, men det speglar ju i så fall missuppfattningen om att 'll' går att approximera med 'c'.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in