Citat:
Ursprungligen postat av
Bob Lunta
Visserligen kanske jag var lite hård i min dom, men om du gillar gränssnittet i Photoshop, Illustrator, After Effects och InDesign rekommenderar jag ändå Premiere framför FCPX.
FCPX låser användaren på ett sätt som inte Premiere gör, jämförbar med exempelvis begränsningarna i Wordpress jämfört med andra CMS. Det som är bra med FCPX är att vissa effekter är mer lättillgängliga redan från början, medan de kräver en ansträngning av användaren att ställa in en första gång som pre-set i Premiere.
Men låt oss inte göra detta till en fanboy-diskusison. Jag har jobbat i båda programmen men föredrar Premiere, helt enkelt. Det är öppnare, mer avancerat och ger större frihet. Men föredrar man Apples iChat-aktiga gränssnitt så kan man köra FCPX.
Okej, bra kommentar. Det är en fråga om tycke och smak och vad man är van vid sedan tidigare.
Final Cut Pro X är Apple, Premiere Pro är Adobe, och de har lite olika sätt att tänka.
Det är som skillnaden mellan en tigrerad katt och en sköldpaddsfärgad kanske, eller mellan BWW och Audi, för att (åter igen!) komma in på bilanalogier.
Du gjorde ju en CMS-analogi. Jag ogillar t ex Joomla starkt och gillar Wordpress, men är inte insatt i någon av dem egentligen. Jag gillar begränsningar och ramar, en sorts grundtanke. Det fungerar oftast bäst. Joomla, som jag har pysslat mest med, är en enda smet, en enda kladdig, geggig röra.
Men det är bra att det finns demoversioner av båda så att man kan prova och se vad som funkar bäst.