Det bästa tipset som jag kan ge dig är att direkt du funderar över någonting i vardagen, det kan vara att det plötsligt slår dig exakt hur sovjetunionen uppstod och varför den blev så totalitär som den blev, eller varför rentav himlen är blå eller vad det nu kan vara som du undrar hur det fungerar eller varför det blir så alt blev så osv...
Det är så jag fått den största del av min allmänna kunskap, ta det simpla exemplet om varför himlen är blå, eller varför inte varför månen blir just röd imorgon under månförmörkelsen, ja, helt vardagliga saker helt enkelt. Man googlar, och förr eller senare hamnar man ofta på någon wikipediasida, man läser lite om att ljus med kortare våglängder oftare krockar med atomer och sprider ut sitt ljus etc så att himlen syns i en färg. Man förstår inte exakt allt direkt oftast, utan man behöver klicka sig in på elektromagnetisk strålning för att förstå hela sammanhanget, sen kommer man in på fotoner, sen kommer man in på en rubrik om elementarpartiklar...åsså är bollen i rullning, nu klickar jag mig in på allt som intresserar mig osvosv, man kan fastna länge.
Eller så kanske man hörde talas om någon snubbe som hette Himmler någonstans och undrar vem det är, man söker på wikipedia, klickar vidare till SS, Einzatsgruppen, tysklands förhållanden efter första världskriget, man klickar vidare till något som handlade om sovjet osvosv, you see the point? Ganska snart har du fått en bra bild om olika element i historien och naturvetenskapen.
Men det förutsätter i princip att du blir genuint intresserad och nyfiken av dessa saker och
vill ha kunskap om det, veta varför det blev som det blev, varför saker funkar som de gör. Efter några år av att googlat/wikipediat alla topics man blivit nyfiken på som man stött på i livet så har man samlat på sig en rätt så stor kunskapsbas.
Akta dig för att fastna i dessa intressanta härvor av topics så att du inte lägger ner så mkt tid på studierna som du borde(om du nu studerar)...egen erfarenhet
Edit: Din rubrik är aningen missledande, du vill egentligen bara ha kunskap inom vissa fakulteter, att veta hur något gick till i historien kallar inte jag att vara smart