2010-12-17, 21:07
Medlem
Tjenare.
Vet inte vart jag skulle lägga tråden, i samhälle delen eller här, men satar här ist.

Min fråga är, hur kan jag bli smart?
Nu menar jag naturligtvis inte inom alla ämnen som finns, men låt oss säga, mer smartare på t.ex atomfyisk, atomens uppbyggnad, historia (världshistoria), t.ex varför Usa kriga mot Ryskland i första revulitonen (enbart p.ga massa lån som de ville ha tbx) eller vad?

Vill även bli duktigare inom "samhäll och no" ämnen, samt matematik.
Är alltid bra inom praktiska saker, men har tänkt att studera vidare till nästa höst så jag får en bra utbildning.

Att t.ex söka jobb osv har jag aldrig haft problem med, men känns säkert tryggare och ha en utbildning och vara mer "smart" utöver praktiska grejer.
Citera
2010-12-17, 21:24
Medlem
luckystrikers avatar
Läs en bok?
Citera
2010-12-17, 21:27
Medlem
olasvenssons avatar
Det är nästan alltid praktiker som tilldelas Nobelpriset.
Citera
2010-12-17, 21:43
Medlem
chibarikus avatar
Bara att börja läsa på om det du vill bli insatt i. Finns tyvärr inga genvägar.
Citera
2010-12-17, 22:33
Medlem
General.Maximus.s avatar
Orkar du inte läsa, vilket skulle ta jävligt lång tid om du vill lära dig massa saker om atomfysik och historia, så kan du ju kolla på typ tv4 fakta, discovery, history channel m.m.
Citera
2010-12-17, 23:55
Medlem
Saltas avatar
Det är svårt att tvinga sig själv till att bli smart inom ett område om man inte har ett genuint intresse eller skäl att lära sig något om det. Man måste ha ett ganska specifikt mål eftersom att det finns så otroligt mycket lättillgänglig information.

Men om du vill bli mer allmänbildad så är det väl att kika på dokumentärer, läsa tidningar och liknande som gäller. Sen är ju även youtube är en bra resurs för den aktive autodidakten.
Citera
2010-12-18, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salta
Det är svårt att tvinga sig själv till att bli smart inom ett område om man inte har ett genuint intresse eller skäl att lära sig något om det. Man måste ha ett ganska specifikt mål eftersom att det finns så otroligt mycket lättillgänglig information.

Men om du vill bli mer allmänbildad så är det väl att kika på dokumentärer, läsa tidningar och liknande som gäller. Sen är ju även youtube är en bra resurs för den aktive autodidakten.

Tidningar läser jag på morgonen på väg till jobbet, t.ex metro eller liknande.
Kollar dagligen dn och aftonbladet.
Gillar att läsa böcker som handlar om skönlitteratur osv.

Gillar att kolla på frågesporten : vem vet mest?
gillar även future weapons och extrem ingenjörskonts på Discovery channel osv...
Citera
2010-12-19, 13:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trådlöst

gillar även future weapons och extrem ingenjörskonts på Discovery channel osv...

Inte för att låta bitter.. Men hur fan blir man smart från att läsa Aftonhoran?
Citera
2010-12-19, 13:11
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Det är nästan alltid praktiker som tilldelas Nobelpriset.

Om man definierar en experimentell fysiker/kemist/medicinsk forskare som "praktiker" bara för att de utför praktiskt arbete i ett lab en del av sin tid så har man en väldigt låg tröskel för vad en praktiker är. De flesta är nog mer teoretiker och vana att handskas med abstrakta begrepp än ca 99.9 % av befolkningen.
Senast redigerad av evolute 2010-12-19 kl. 13:17.
Citera
2010-12-20, 13:49
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trådlöst

Börja läsa en tidning som tar upp händelser världen över med lite mer seriösa analyser t.ex. The Economist. Annars så har en kunskapshungrig person som mig vanan att läser jag något som jag inte förstår eller nåt som jag vill veta mer om så brukar jag gå in på wikipedia om det. Säg att du läser en artikel i SvD om krigsbrott i Sudan, då kan jag gå in på Sudan på wikipedia och läsa lite om landet och dess historia. Bill Brysons "en kortfattad historik om nästan allting" är en rätt rolig och intressant bok som handlar om den naturvetenskapliga historian.
Citera
2010-12-20, 23:30
Medlem
Deliberatelys avatar
Det bästa tipset som jag kan ge dig är att direkt du funderar över någonting i vardagen, det kan vara att det plötsligt slår dig exakt hur sovjetunionen uppstod och varför den blev så totalitär som den blev, eller varför rentav himlen är blå eller vad det nu kan vara som du undrar hur det fungerar eller varför det blir så alt blev så osv...

Det är så jag fått den största del av min allmänna kunskap, ta det simpla exemplet om varför himlen är blå, eller varför inte varför månen blir just röd imorgon under månförmörkelsen, ja, helt vardagliga saker helt enkelt. Man googlar, och förr eller senare hamnar man ofta på någon wikipediasida, man läser lite om att ljus med kortare våglängder oftare krockar med atomer och sprider ut sitt ljus etc så att himlen syns i en färg. Man förstår inte exakt allt direkt oftast, utan man behöver klicka sig in på elektromagnetisk strålning för att förstå hela sammanhanget, sen kommer man in på fotoner, sen kommer man in på en rubrik om elementarpartiklar...åsså är bollen i rullning, nu klickar jag mig in på allt som intresserar mig osvosv, man kan fastna länge.

Eller så kanske man hörde talas om någon snubbe som hette Himmler någonstans och undrar vem det är, man söker på wikipedia, klickar vidare till SS, Einzatsgruppen, tysklands förhållanden efter första världskriget, man klickar vidare till något som handlade om sovjet osvosv, you see the point? Ganska snart har du fått en bra bild om olika element i historien och naturvetenskapen.

Men det förutsätter i princip att du blir genuint intresserad och nyfiken av dessa saker och vill ha kunskap om det, veta varför det blev som det blev, varför saker funkar som de gör. Efter några år av att googlat/wikipediat alla topics man blivit nyfiken på som man stött på i livet så har man samlat på sig en rätt så stor kunskapsbas.

Akta dig för att fastna i dessa intressanta härvor av topics så att du inte lägger ner så mkt tid på studierna som du borde(om du nu studerar)...egen erfarenhet

Edit: Din rubrik är aningen missledande, du vill egentligen bara ha kunskap inom vissa fakulteter, att veta hur något gick till i historien kallar inte jag att vara smart
Senast redigerad av Deliberately 2010-12-20 kl. 23:33.
Citera
2010-12-21, 00:43
Medlem
secryxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Orkar du inte läsa, vilket skulle ta jävligt lång tid om du vill lära dig massa saker om atomfysik och historia, så kan du ju kolla på typ tv4 fakta, discovery, history channel m.m.
Discovery chanel har blivit ett skämt där kan du nu lära dig hur man skriker och åker motor cykel samt är allmänt seg i huvudet. Eller hur man fiskar krabba.... och fiskar hummer.... och fiskar lax och alla andra fiskar för den delen.

Det ända som duger när man vill lära sig intressanta saker på tv i sverige nuförtiden är kunskaps kanalen, svt2 och svt play.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in