2023-06-16, 21:22
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Automatik
Vill göra någon drink men vet inte vad jag skall göra.

Jag har:
  • En citron
  • En lime
  • Ljus rom
  • Mörk rom
  • Kalhua
  • Röd vermouth
  • Campari
  • Conjak
  • Calvados
  • Angostura
  • Punsch
  • Portvin
  • Rågwhisky
  • Bourbon
  • Fernet Branca
  • Glögg
  • Toffee likör
  • Aardbeg 10 årig single malt
  • Dry gin
  • Is

Har gjort mycket old fashioned och negroni så helst inga såna. Har ingen skakare så det måste vara en rörd drink.
Inget virke? Om detta är allt som finns har jag iaf några tips. Hur är rågwhiskyn? Är den inte alltför rökig så blanda 1 del whisky och 2 delar gin + en isbit. Glögg i en ölkupa + massa is och ett sugrör är perfekt balkongdricka. Du hade ingen vodka i listan, men alla har vodka i barskåpet, så en drink på hälften vodka och hälften gin + en isbit är ytterligare ett alternativ.
Citera
2023-06-16, 21:27
Medlem
Per-Automatiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Inget virke? Om detta är allt som finns har jag iaf några tips. Hur är rågwhiskyn? Är den inte alltför rökig så blanda 1 del whisky och 2 delar gin + en isbit. Glögg i en ölkupa + massa is och ett sugrör är perfekt balkongdricka. Du hade ingen vodka i listan, men alla har vodka i barskåpet, så en drink på hälften vodka och hälften gin + en isbit är ytterligare ett alternativ.

Hade jag haft vodka hade jag så klart skrivit det. Jag brukar inte blanda drinkar med "virke". Någon gång ibland köper jag ginger beer eller någon tonic men oftast blir det spritdrinkar.

Håller med om att kall glögg är rejält underskattad sommardrink.
Citera
2023-06-16, 22:13
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Hade jag haft vodka hade jag så klart skrivit det. Jag brukar inte blanda drinkar med "virke". Någon gång ibland köper jag ginger beer eller någon tonic men oftast blir det spritdrinkar.

Håller med om att kall glögg är rejält underskattad sommardrink.
Okej, tyckte det var lite märkligt att ha ett barskåp med hyfsat utbud och sakna vodka.

Det är inte vanligt att folk blandar sprit med sprit, därav frågan om "virke", men då är jag med på vad du gillar. Tycker själv att ren sprit av bra kvalitet är klart underskattat att dricka rent. Har du provat Blackhawk, dvs. gin och whisky? Eller kombon gin+vodka?
Så här till sommaren blir det väl en del GT, men annars är det sällsynt även hos mig med "virke", vill jag ha sprit så dricker jag sprit. En sexa bra gin med bara en isbit är minst lika njutbar som en whisky vid rätt tillfälle.
Citera
2023-06-16, 22:18
Medlem
Per-Automatiks avatar
Citat:
Okej, tyckte det var lite märkligt att ha ett barskåp med hyfsat utbud och sakna vodka.

Jag är inte överdrivet förtjust i vodka. Det smakar mest alkohol. Jag föredrar andra spritsorter med lite mer aromer.

Citat:
Det är inte vanligt att folk blandar sprit med sprit

Det finns enormt mycket klassiska drinkar som inte innehåller läsk. På sin höjd en skvätt sockerlag eller sodavatten.

Citat:
Har du provat Blackhawk, dvs. gin och whisky?

Jag är inte så förtjust i whisky i drinkar. Om det inte är amerikansk blask-whisky eller bourbon, vilket jag förvisso har hemma.
Citera
2023-06-16, 22:38
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Jag är inte överdrivet förtjust i vodka. Det smakar mest alkohol. Jag föredrar andra spritsorter med lite mer aromer.

Det finns enormt mycket klassiska drinkar som inte innehåller läsk. På sin höjd en skvätt sockerlag eller sodavatten.

Jag är inte så förtjust i whisky i drinkar. Om det inte är amerikansk blask-whisky eller bourbon, vilket jag förvisso har hemma.
Jag tycker du ska testa att blanda whisky och gin, typ nu! Många tycker att det är en pervers blandning, men just kombon lätt rökig whisky och gin öppnar en ny dimension.
Citera
2023-06-17, 13:42
Avstängd
triptykens avatar
Konstig sidofråga.

Har bestämt mig för att inte dricka öl (älskar folköl) för att midjemåttet tar litet för stor skada. Letar efter groggar eller drinkar med vin som har ungefär samma nivå på fylla men utan samma slag i njuren som folköl!

Vitt vin och sockerfri zingo står på bordet brevid mig men satans vad packad jag blir! Har folk några tips?
Citera
2023-06-17, 16:51
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Konstig sidofråga.

Har bestämt mig för att inte dricka öl (älskar folköl) för att midjemåttet tar litet för stor skada. Letar efter groggar eller drinkar med vin som har ungefär samma nivå på fylla men utan samma slag i njuren som folköl!

Vitt vin och sockerfri zingo står på bordet brevid mig men satans vad packad jag blir! Har folk några tips?
En spritzer är väl det enklaste svaret. Vitt vin och sockerdricka av något slag. Mycket is och i med färska bär eller en skiva lime/citron.

Sedan får du spä med lite mer sockerdricka om du skall dricka den i samma takt som öl.
Citera
2023-06-26, 08:34
Medlem
Citat:

Jag har:
  • En citron
  • En lime
  • Ljus rom
  • Mörk rom
  • Kalhua
  • Röd vermouth
  • Campari
  • Conjak
  • Calvados
  • Angostura
  • Punsch
  • Portvin
  • Rågwhisky
  • Bourbon
  • Fernet Branca
  • Glögg
  • Toffee likör
  • Dry gin
  • Is

Har gjort mycket old fashioned och negroni så helst inga såna. Har ingen skakare så det måste vara en rörd drink.

Jag vet inte hur intresserad du är av att göra något mer men Whiskey sour är ju gott. Då får du fixa sockerlag och pressa citronen. Sockerlag används ju till det mesta så vill man blanda drinkar är det ju bra att ha. Två droppar angostura höjer smaken ytterliggare om man gillar det.

Annars är campari och juice gott.
Citera
2023-06-26, 08:38
Medlem
Per-Automatiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Jag vet inte hur intresserad du är av att göra något mer men Whiskey sour är ju gott.

Måste man inte skaka dem?

Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Annars är campari och juice gott.

80-talsnostalgi! Men jag har ingen juice.
Citera
2023-06-26, 08:49
Medlem
Citat:
Måste man inte skaka dem?

Det är det man brukar göra iaf ja men måste och måste. 5 cl bourbon, 3 cl citron, 2 cl sockerlag. Vill du kan du skaka i någon glasburk t.ex.

Citat:
80-talsnostalgi! Men jag har ingen juice.

Inget man hör om nu för tiden men gott. Färskpressad är godast men "vanlig" på koncentrat funkar.
Citera
2023-06-26, 08:58
Medlem
Citat:

Jag har:
  • En citron
  • En lime
  • Ljus rom
  • Mörk rom
  • Kalhua
  • Röd vermouth
  • Campari
  • Conjak
  • Calvados
  • Angostura
  • Punsch
  • Portvin
  • Rågwhisky
  • Bourbon
  • Fernet Branca
  • Glögg
  • Toffee likör
  • Dry gin
  • Is

Pink gin. En sked sockerlag, 5 droppar bitters, 5 cl sockerlag. (typ samma som Old fashioned fast med gin) Aldrig testat.. men låter gott
Citera
2023-06-26, 13:05
Medlem
Citat:

Jag har:
  • En citron
  • En lime
  • Ljus rom
  • Mörk rom
  • Kalhua
  • Röd vermouth
  • Campari
  • Conjak
  • Calvados
  • Angostura
  • Punsch
  • Portvin
  • Rågwhisky
  • Bourbon
  • Fernet Branca
  • Glögg
  • Toffee likör
  • Dry gin
  • Is

Skulle nog gjort en tom collins som jag tycker är det fräschaste man kan dricka en sommardag
6 CL Gin(gärna lite fruktig)
3 CL citron juice färskpressad
2 CL sockerlag
Fyll glaset med is och blanda allt i glaset och rör om sen är det bara att fylla på med kolsyrat vatten och kasta i ett citronhjul
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in