2010-12-17, 13:47
Medlem
Har kommit in på "Utvidgad Juridisk Introduktionskurs" i Lund, dvs JIK:en. Problemet är som så att jag vill fylla ut mina "valfria poäng" i min ekonomiexamina med 15 hp JÖK, men nu har jag alltså kommit in på JIK istället, som jag läser på distans vid sidan av mina ekonomistudier. Hur påverkar detta egentligen? Spelar det så stor roll om man läser JÖK eller JIK som ekonom? Är det värt att läsa JIKen nu eller borde jag söka JÖKen till hösten istället, eftersom den anses mer "marknadsinriktad"?

/
Citera
2010-12-17, 14:27
Medlem
Tror inte det spelar så stor roll. Såvitt jag vet innehåller både JÖK och JÖK grunden civilrätt, men utvecklas därefter åt olika håll. Lita dock inte fullt ut på detta, då jag inte är rätt man att fråga.
Citera
2010-12-17, 15:28
Medlem
Chanukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wookad
Har kommit in på "Utvidgad Juridisk Introduktionskurs" i Lund, dvs JIK:en. Problemet är som så att jag vill fylla ut mina "valfria poäng" i min ekonomiexamina med 15 hp JÖK, men nu har jag alltså kommit in på JIK istället, som jag läser på distans vid sidan av mina ekonomistudier. Hur påverkar detta egentligen? Spelar det så stor roll om man läser JÖK eller JIK som ekonom? Är det värt att läsa JIKen nu eller borde jag söka JÖKen till hösten istället, eftersom den anses mer "marknadsinriktad"?

/

Kursen du talar om är en särskild kurs, den är ingen vanlig översiktskurs. Studietempot skall motsvara tempot på juristprogrammet. Således ett tempo som kan chocka ihjäl en ekonomstudent
Citera
2010-12-17, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chanukka
Kursen du talar om är en särskild kurs, den är ingen vanlig översiktskurs. Studietempot skall motsvara tempot på juristprogrammet. Således ett tempo som kan chocka ihjäl en ekonomstudent

Så du menar att JIKen är tuffare än JÖKen? Jag har själv för mig att jag läst någonstans att de är samma i grunden. JÖKen var inte så jäkla megatuff på SU i alla fall. Mycket seminarier, men i övrigt gick den smort.
Citera
2010-12-17, 15:43
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbrytaren
Så du menar att JIKen är tuffare än JÖKen? Jag har själv för mig att jag läst någonstans att de är samma i grunden. JÖKen var inte så jäkla megatuff på SU i alla fall. Mycket seminarier, men i övrigt gick den smort.
Tror att han menar UJIK .

http://www.facebook.com/posted.php?id=119907848821#!/pages/UJIK-natkurs-i-juridik/119907848821
Citera
2010-12-17, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo

http://www.facebook.com/posted.php?id=119907848821#!/pages/UJIK-natkurs-i-juridik/119907848821

Ok. Så det är alltså skillnad på UJIK och JIK nu också? Jävla röra detta
Citera
2010-12-17, 16:48
Medlem
MegaPros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo

Detta stämmer. JIK och UJIK är inte samma kurs. Skillnaden ges i ordet "utvidgad".
Citera
2010-12-17, 16:55
Medlem
Aha okej. Står annars som reserv 90 av 82 i UG på distans-JÖK vid Uppsala. Nån chans? Borde väl va rätt många avhopp typ?
Citera
2010-12-18, 19:02
Medlem
Clay79s avatar
Citat:

Inte? Det var nog den "svåraste" kursen jag läst. INTE en enda som fick A och knappt 3% fick B. Det borde väl säga ganska mycket.
Citera
2010-12-18, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay79
Inte? Det var nog den "svåraste" kursen jag läst. INTE en enda som fick A och knappt 3% fick B. Det borde väl säga ganska mycket.

Öh...

Jag tyckte inte att den var svår överhuvudtaget, men sen pluggade jag ordentligt också. Har man problem med lagbokssvenska är det förståeligt dock, men gemene man borde kunna tolka och härleda utan större problem.
Citera
2010-12-18, 19:29
Medlem
Clay79s avatar
Citat:
Öh...

Jag tyckte inte att den var svår överhuvudtaget, men sen pluggade jag ordentligt också. Har man problem med lagbokssvenska är det förståeligt dock, men gemene man borde kunna tolka och härleda utan större problem.

Som sagt. Inte ett enda A och 3%(tror jag de var). Talar inte det för sig själv? Kanske lätt att klara kursen med ett E. Men som sagt så var det väldigt svårt att få högre betyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in