2010-12-17, 09:03
Medlem
Jag sitter själv på Mac OS X, använder Thunderbird som mailklient. Har aldrig någonsin under alla år hört någon mottagare av mina mail klaga över problem förrän nu, och jag skickar bortåt 10.000 mail per år, med olika typer av bilagor (jpg, png, pdf, txt, zip...) varav 90% av mottagarna kör Win och oftast använder Outlook. Därför ligger det närmast till hands att det är mottagaren som har nåt vajsing någonstans (sin mail-server, sitt lokala system eller sin klient).

Så jag undrar om folk här kanske kan föreslå vad som gått fel.

Detta är vad som händer:

1. När jag skickar vanliga textfiler (plain text) till honom som bilagor så förvandlas innehållet till oanvändbart kaos.

2. Skicka samma filer zippade i en mapp hjälper inte. Samma resultat.

3. När jag zippar filerna och lägger upp på min webbserver och skickar en länk till filen för nedladdning till honom via mail, så kommer tydligen inte mailet fram alls (skickar jag samma mail fast utan länk, så kommer det fram).

I tredje fallet bad jag honom kolla sin skräppostmapp eftersom jag gissade att länken (kanske i kombination med min avsändaradress eller nåt) stoppades i nåt spamfilter. Men i den mappen fanns det inte. Nästa gissning är då att hans mailserver har ett filter som stoppar mailet. Men då brukar ju avsändaren - jag alltså - få ett meddelande.

Hjälp, någon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in