2010-12-17, 00:57
Medlem
Sån där grej man går och funderar på ibland när man har för lite å göra på jobbet (men inte orkar googla fram det eventuella svaret ), är det någon skillnad på i betydelse och användandet av orden kvalité respektive kvalitet, eller är de två helt likvärdiga och utbytbara begrepp?
Citera
2010-12-17, 00:59
Medlem
Freixenets avatar
För mej känns dom utbytbara, fast kvalité upplevs nog ändå som lite mer korrekt.
Citera
2010-12-17, 01:03
Medlem
olasvenssons avatar
Samma innebörd. Ena ordet é franskt.
Citera
2010-12-17, 01:13
Medlem
troböds avatar
"Kvalitet" är standard och även den form som rekommenderas av språkrådet. Därmed inte sagt att "kvalité" är fel.
Citera
2010-12-17, 01:15
Medlem
BrewCrews avatar
"chex"/Kex ?

ja det är samma sak
Citera
2010-12-17, 01:19
Medlem
Agahnims avatar
"Kvalité" brukar väl främst användas av restauranger och deli-affärer?
Citera
2010-12-17, 02:16
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agahnim
"Kvalité" brukar väl främst användas av restauranger och deli-affärer?
Detta har jag också tyckt stämmer ganska bra, medan man kan säga att "bläckpennorna från bic har god kvalitet på sitt bläck"-

Dock tycker jag att det skulle vara svårare att bestämma sig för att använda sig av "kvalitén" eller "kvaliteten", eller?
Tycker ni det är samma i detta fallet?
Citera
2010-12-17, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Samma innebörd. Ena ordet é franskt.

Samma ord, olika stavning. Dock ej fransk.

Kvalitet är mycket vanligare än den, i mina ögon, lite löjliga stavningen med accent som väl mest används i kommersiella samanhang när någon försöker få något att framstå som lite tjusigt.
Citera
2010-12-17, 07:59
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RolfSkipper
Sån där grej man går och funderar på ibland när man har för lite å göra på jobbet (men inte orkar googla fram det eventuella svaret ), är det någon skillnad på i betydelse och användandet av orden kvalité respektive kvalitet, eller är de två helt likvärdiga och utbytbara begrepp?

När kvalitet och kvalitetsteknik började glida in på den vetenskapliga arenan under 90-talet, lades formen "kvalitet" som grund för området. Det beror förmodligen mest på att det upplevdes lite "störande" med en uttalsmarkering (akut accent) i ordet.

Personligen använder jag alltid "kvalitet" och det som bör avrådas från är att blanda formerna i samma text. Jag såg det i en annons häromdagen från ett ISO-certifierat företag som i ingressen tlade om sin "kvalité" och i avslutning om sin "kvalitet". Det kändes inte så kvalitativt.
Senast redigerad av InnocentWar1 2010-12-17 kl. 08:02.
Citera
2010-12-17, 10:30
Medlem
Egon3s avatar
På en stor dagstidning nära mig är fördelningen »kvalitet« 2000+ mot »kvalité« 0328. En av de senare är en läsarkommentar
... Appel står för hög kvalité, därför handlar jag deras produkter ...
Det måste vara en fanatisk PC-användare som stavar Apple så illa. Numer inkluderar sökning på dagstidningarna även nätläsarnas kommentarer, vilket är ett memento både för oss och tidningen.

Glöm för allt i världen inte att kvalitet i grunden betyder beskaffenhet ’egenskap’ – bara det. När folk talar/skriver om kvalitet (kvalité) som implicit excellent, så måste kontexten göra troligt att det handlar om önskvärd, prisvärd och överlägsen beskaffenhet. Kvalitetsmätning bör vara förutsättningslös.
Citera
2010-12-17, 12:49
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Glöm för allt i världen inte att kvalitet i grunden betyder beskaffenhet ’egenskap’ – bara det. När folk talar/skriver om kvalitet (kvalité) som implicit excellent, så måste kontexten göra troligt att det handlar om önskvärd, prisvärd och överlägsen beskaffenhet. Kvalitetsmätning bör vara förutsättningslös.

Kvalitet är ett av de mest missbrukade ord som finns, speciellt i den politiska dialogen. Det är dessutom skilda saker att arbeta med kvalitet och att erbjuda kvalitet. Det förra är emellertid en förutsättning för det senare. På svenska skulle man kunna drista sig till att definera "kvalitet" som "värdebärande egenskap/-er". Den vetenskapliga kvalitetsansatsen handlar även om att:

Ge direkt värde till den man finns till för [kunden]

De tre benen i detta arbete och grunden för kvalitetsarbetet är:

*Kundens behov i centrum

*Faktagrundande beslut

*Ständiga förbättringar

Ber om ursäkt för min OT-utsvävning.
Citera
2010-12-17, 13:34
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1
... På svenska skulle man kunna drista sig till att definera "kvalitet" som "värdebärande egenskap/-er".
...
Ber om ursäkt för min OT-utsvävning.
Utsvävningen är det väl inte så farligt med. Om man diskuterar ev skillnad mellan två ord så får man väl diskutera det gemensamma innehållet också. Så jag fortsätter utsvävningen lite:

Genom tillägget »värdebärande« subjektiviserar man begreppet »kvalitet«. En gång i tiden gjordes radion som en vacker möbel med ytbehandling av hög estetisk kvalitet. Skönheten i naturmaterial och gott hantverk behöver inte fördunklas av tillägget »värdebärande«. Dumplatte- och dunkadunka-industrins produktutveckling har inneburit en svår kvalitetsförlust i estetiskt avseende. Wattsiffran som värdebärare gäller snarare kvantitet än kvalitet.

På 1980-talet hade bilarna stötfångare som tålde att man körde in i en cementvägg med 8 km/h utan skada. I dag tål inte bilarna att man nuddar grannens bil när man öppnar dörren. Detta har varit »värdebärande« för försäkringsbolag, reservdelsledet och verkstäderna. Det har inte varit »värdebärande« för hållbar hushållning eller nyttovärde i användningen.
[1] *Kundens behov i centrum
[2] *Faktagrundande beslut
[3] *Ständiga förbättringar
1. Ja, den stora snustillverkaren resonerar så och kryddar med extra nikotin, så ökar kundens behov.
2. Faktagrundade menar du väl. Faktagrundande vet jag inte vad det skulle betyda.
3. Ständiga förbättringar för vem? Ibland handlar det mest om ständiga förändringar. Genom att leverera operativsystem och kontorsprogram i tillräckligt små steg så har Microsoft kunnat beskatta individer, företag och förvaltningar med "uppdateringar" vart tredje år. Konsulter skär pipor i vassen för att lösa "nödvändiga" problem när funktioner ändras och dras tillbaka. Hög kvalitet är rätt från början med fri evolution på det. Fiolsvängen är ett föredöme. Stradivarius gjorde rätt från början. Vådå ständiga förbättringar på en fiol – Stradivarius Vista 8.3 Professional för 2700 spänn?
Senast redigerad av Egon3 2010-12-17 kl. 13:37.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in