Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1
... På svenska skulle man kunna drista sig till att definera "kvalitet" som "värdebärande egenskap/-er".
...
Ber om ursäkt för min OT-utsvävning.
Utsvävningen är det väl inte så farligt med. Om man diskuterar ev skillnad mellan två ord så får man väl diskutera det gemensamma innehållet också. Så jag fortsätter utsvävningen lite:
Genom tillägget »värdebärande« subjektiviserar man begreppet »kvalitet«. En gång i tiden gjordes radion som en vacker möbel med ytbehandling av hög estetisk kvalitet. Skönheten i naturmaterial och gott hantverk behöver inte fördunklas av tillägget »värdebärande«. Dumplatte- och dunkadunka-industrins produktutveckling har inneburit en svår kvalitetsförlust i estetiskt avseende. Wattsiffran som värdebärare gäller snarare kvantitet än kvalitet.
På 1980-talet hade bilarna stötfångare som tålde att man körde in i en cementvägg med 8 km/h utan skada. I dag tål inte bilarna att man nuddar grannens bil när man öppnar dörren. Detta har varit »värdebärande« för försäkringsbolag, reservdelsledet och verkstäderna. Det har inte varit »värdebärande« för hållbar hushållning eller nyttovärde i användningen.
[1] *Kundens behov i centrum
[2] *Faktagrundande beslut
[3] *Ständiga förbättringar
1. Ja, den stora snustillverkaren resonerar så och kryddar med extra nikotin, så ökar kundens behov.
2. Faktagrund
ade menar du väl. Faktagrund
ande vet jag inte vad det skulle betyda.
3. Ständiga förbättringar för vem? Ibland handlar det mest om ständiga förändringar. Genom att leverera operativsystem och kontorsprogram i tillräckligt små steg så har Microsoft kunnat beskatta individer, företag och förvaltningar med "uppdateringar" vart tredje år. Konsulter skär pipor i vassen för att lösa "nödvändiga" problem när funktioner ändras och dras tillbaka.
Hög kvalitet är rätt från början med fri evolution på det. Fiolsvängen är ett föredöme. Stradivarius gjorde rätt från början. Vådå
ständiga förbättringar på en fiol – Stradivarius Vista 8.3 Professional för 2700 spänn?