2010-12-17, 00:55
Medlem
sexdrugsNbbqs avatar
Hej! Jag fyller 18 om lite mer än en månad och sedan jag föddes har min mamma satt in pengar på ett fondkonto till mig, det är uppe på ungefär 20.000 nu. Nu är det så att jag har hamnat i en stor tvist med henne och tänker flytta utomlands direkt efter min födelsedag, och ta ut pengarna då förstås. Min mamma har alltid varit en väldigt snål människa och hävdar nu att hon inte tänker ge mig pengarna (trots att kontot är i mitt namn). Hon har tänkt gå så långt att försöka omyndig-förklara mig i domstol (vilket är skrattretande, eftersom man måste vara utvecklingsstörd eller dement för att kunna bli det.)

Men i alla fall så är min fråga; kan hon få ut pengarna på något annat sätt, i och med att det ändå var hon som öppnade kontot? Det står ju i mitt namn som sagt och rent lagligt sätt så är det ju mina pengar.

Och fråga nummer 2: skulle jag kunna ta ut pengarna innan min 18års dag med min pappas tillåtelse? Även han är ju min förmyndare.

Tack för svar!
Citera
2010-12-17, 00:58
Medlem
skramses avatar
Hon kan inte sno dina pengar om allt går rätt till men tro mig. Går hon till banken och spelar dum kommer de ge henne pengarna. Min mor har kunnat ta ut från mina konton hur lätt som helst. Senast för en månad sedan. Dock så är det alltid jag som bett henne göra det då så det har aldrig varit tala om någon stöld.

Du bör kunna ta ut pengarna om du har din far med dig ja.

Får jag fråga varför din mor inte vill att du flyttar utomlands?
Citera
2010-12-17, 00:59
Medlem
sexdrugsNbbqs avatar
Men fan då. Det finns inte någon snäll typ där ute som snabbt kan svara på min fråga ändå, är desperat efter svar...
Citera
2010-12-17, 00:59
Bannlyst
Det är artonårsgräns på FB, dumt att outa dig.

OnT: Står de i ditt namn kan hon inte göra ett skit. Hon kan ta ut pengarna, men måste visa att hon använder dem till något som gynnar dig. Du kan alltid ta kontakt med banken i fråga och varna dem om att din mor hotar med att sno alla dina pengar. De kanske kan ge något tips.
Citera
2010-12-17, 01:02
Medlem
sexdrugsNbbqs avatar
Haha ja känner mig lite dum nu men aja, fick i alla fall svar.

Anledningen att hon vill ta mina pengar är inte att hon inte vill jag flyttar utomlands, hon skiter nog i det fullständigt. Anledningen är att hon bara vill ha pengarna helt enkelt, sån snål människa som hon är. Hon vet inte ens att jag har planer på att sticka utomlands, bara att jag ska flytta hemifrån.
Citera
2010-12-17, 01:06
Medlem
Friendslayers avatar
Kan man ens bli omyndigförklarad längre? Trodde inte att det gick längre.
Dumt försök av din morsa att få dig att stanna hemma för övrigt. Hon skulle nog rätt lätt kunna ta ut pengarna men snacka med din farsa.
Citera
2010-12-17, 01:06
Medlem
Det är inte så, att du är utvecklingsstörd då, TS? Om inte, försök omyndigförklara din mamma istället.
Citera
2010-12-17, 01:10
Medlem
sexdrugsNbbqs avatar
Haha nej, jag är inte utvecklingstörd. Vad jag vet. Ja, tanken har slått mig att anmäla min mamma istället, eftersom att hon på senaste tid verkat fått nån psykisk störning.

Det kallas tydligen inte att omyndigförklara någon längre, men lagen finns fortfarande med annat namn.

Tack så mycket för alla svaren!
Citera
2010-12-17, 01:11
Medlem
bernie512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friendslayer
Kan man ens bli omyndigförklarad längre? Trodde inte att det gick längre.
Dumt försök av din morsa att få dig att stanna hemma för övrigt. Hon skulle nog rätt lätt kunna ta ut pengarna men snacka med din farsa.

Nej omyndigförklarandet har tagits bort eftersom det kunde anses kränkande.

Sen TS hur fan har du tänkt att klara dig att flytta utomlands? Du säger att du har 20.000kr på kontot det räcker inte till något alls, kanske dags att bli realistisk.
Citera
2010-12-17, 01:18
Medlem
sexdrugsNbbqs avatar
Jag har redan hittat jobb och boende som passar min ekonomi, dessutom flyttar jag inte ensam. Jag är faktiskt inte så dum att jag tror att 20 000 skulle räcka haha!
Citera
2010-12-17, 01:48
Medlem
BrewCrews avatar
ja hon kan ju ta ut pengarna innan du fyller år helt enkelt :P så va nu en snäll liten snorunge och sköt dina kort rätt.. fjäska och så. sen tar du bilen, tömmer kontot (luska reda på mammas koder och ta med kreditkortet) töm frysen o kylen på mat och sen dra över öresundsbron (men stanna till i malmö o ta med mig sötnos..) tillsammans ska vi erövra världen

Citera
2010-12-17, 03:10
Bannlyst
ta med mig också
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem