Flashback bygger pepparkakshus!
2010-12-16, 21:46
Medlem
CBGBs avatar
Hallå.

Börjar med att klargöra att min dator har absolut rätt kapacitet för att klara Windows 7.

Har kikat igenom de trådar som finns angående installation av Windows men hittade ingen
som hade samma problem som jag. Jag har en köpt Windows 7 version och håller i skrivande
stund på att installera/uppgradera den på min stationära dator. Innan jag började hade jag
Windows Vista på den stationära. Jag startade datorn med Windows 7 skivan i och bootade
från den. Allt gick som smort, följde installationsanvisningar och så - man har ju installerat
ett par Windows operativsystem i sina dar... Trodde man iaf.

Installationen klar. Datorn har startats om ett par gånger under installationen, utan problem.
Men under, vad jag tror, var sista omstarten innan färdig installation så hänger sig datorn.
Jag väntar skitlänge. Inget händer. Tillslut startar jag om den. Det skulle jag nog inte gjort.

Först bootade den från CD-driven och började läsa installationsskivan. Då började den om med
installationen. Vad fan? tänkte jag och startade om utan skivan. Jag tänkte "Fan Windows
borde ju vara installerat och klart nu" så jag prövade boota utan CD skivan - alltså från hårddisken.

Hehe.

Då hittar den inget. Så jag startar om ytterliggare en gång, denna gång med skivan och suckar
för mig själv när jag inser att jag måste börja om igen. Okej. Fine, får väl göra det då.

MEN! Det går inte. För nu hittar den inte en enda partion att installera på. Och väljer jag
Uppgradering i installations alternativ istället för "Anpassad (avancerat)" så står det bara;

"Datorn startades med Windows-installationsskivan. Ta ut installationsskivan och starta om
datorn, så att Windows startas normalt. Sätt sedan i installationsskivan och starta om uppgraderingen...
"

Men jag kan ju inte för det händer ju nada när jag startar utan skivan??

Vad ska jag göra nu då? Jag har prövat klicka på "Anpassad (avancerat)" igen för att se om jag
kan skapa en ny partionen men det går inte heller..

FAN DÅ. Vad skulle du gjort?.. Tacksam för hjälp..
Citera
2010-12-16, 21:55
Medlem
Whoever2blames avatar
Jag skulle inte kasta ut den i snön i alla fall..
Citera
2010-12-16, 21:55
Medlem
rejvers avatar
Har du några hårdvaruproblem? Kör memtest86+ och nåt lämpligt disktest, förslagsvis från UBCD, för att försäkra dig om att det inte är något sådant som spökar. Kanske har du en gammal BIOS som eventuellt fixats för windows 7 i nån uppgradering? Du skriver inte så mycket om din hårdvara så jag kan bara gissa.

Citat:
MEN! Det går inte. För nu hittar den inte en enda partion att installera på. Och väljer jag
Uppgradering i installations alternativ istället för "Anpassad (avancerat)" så står det bara;

Förslagsvis tar du bort partitionen med den misslyckade installationen och börjar om från början. Eller är det så att du inte ser några partitioner alls?
Citera
2010-12-16, 22:04
Medlem
CBGBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejver
Har du några hårdvaruproblem? Kör memtest86+ och nåt lämpligt disktest, förslagsvis från UBCD, för att försäkra dig om att det inte är något sådant som spökar. Kanske har du en gammal BIOS som eventuellt fixats för windows 7 i nån uppgradering? Du skriver inte så mycket om din hårdvara så jag kan bara gissa.
Förslagsvis tar du bort partitionen med den misslyckade installationen och börjar om från början. Eller är det så att du inte ser några partitioner alls?

Ser inga partitioner alls!

Det är en 'relativt' ny HP Pavilion Slimline S3421.sc. AMD 64 Athlon X2. Satte i ett nytt
grafikkort tidigare idag, innan jag började installera Windows 7. Men det borde ju inte
vara något som stör själva installationen? Det fungerar ju såvida att den skickar bilden
till skärmen iaf :P

Men jag har på känn att om jag bara kan få en ny partition skapad så skulle jag kunna
installera skiten igen och ha en chans att få det rätt denna gång.
Senast redigerad av CBGB 2010-12-16 kl. 22:06.
Citera
2010-12-16, 22:08
Medlem
CBGBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whoever2blame
Jag skulle inte kasta ut den i snön i alla fall..

Passa dig, kanske kastar ut Dig i snön om jag inte får den att fungera
Citera
2010-12-17, 12:00
Medlem
CBGBs avatar
"Disc Boot Failure" stod det helt plötsligt när jag skulle starta datorn nu.
Är det hårddisken som rasat då, tro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in