2010-12-16, 19:49
Medlem
Det är så att jag tjänade lite "mycket" i sommar. Räknade absolut inte med att jag skulle få ut så mycket som det blev. Så nu sitter jag här och är orolig för restskatten!

Problemet är att jag räknaden med att jag skulle tjäna under 18 500 kr. Så då tänkte jag vara smart så jag skickade in pappret där det står "tjänar du 18 500 kr eller mindre så behöver du inte betala någonting i skatt" Men jag tjänade istället 23 581 kr och dom drog 0 kr i skatt.

Förväntar mig nu att jag kommer få betala restskatt. Men hur funkar de?

När jag pratade med tjejen som betalar ut lönerna på firman så sa hon något om att min restskatt kommer ligga på ca 7%. Lyssnade inte tillräckligt så jag vet inte om jag hörde rätt. Men 7% det låter lite lite?

Om det spelar någon roll så är jag 19 år!
Citera
2010-12-16, 19:56
Medlem
meddanSySs avatar
Med så lite tjänat på 1 år så får du 1 650:- i restskatt. Då är all kommunalskatt inräknat (Kyrka, begravning).

/tråd
Citera
2010-12-16, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meddanSyS
Med så lite tjänat på 1 år så får du 1 650:- i restskatt. Då är all kommunalskatt inräknat (Kyrka, begravning).

/tråd

Är du helt säker? För då stämmer dom där 7%

Inte tagg på att få betala flera tusenlappar men nästan två går bra
Citera
2010-12-16, 22:33
Medlem
meches avatar
7 % låter väldigt rimligt när du tjänar så pass lite, och så länge du har under 20 000 i restskatt behöver du inte betala in det i förväg heller, bara att vänta tills deklarationen kommer
Citera
2010-12-17, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meche
7 % låter väldigt rimligt när du tjänar så pass lite, och så länge du har under 20 000 i restskatt behöver du inte betala in det i förväg heller, bara att vänta tills deklarationen kommer

det han tänkte på var nog att det är otrevligt att få beskedet om att man har restskatt att betala in när man redan har satt sprätt på pengarna. Lika bra att lösa skiten medan man har pengarna kvar.
Citera
2010-12-17, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
det han tänkte på var nog att det är otrevligt att få beskedet om att man har restskatt att betala in när man redan har satt sprätt på pengarna. Lika bra att lösa skiten medan man har pengarna kvar.

Precis, men som de ser ut nu så kan jag sätta sprätt på pengarna eller iallafall en del^^
Citera
2010-12-19, 04:34
Medlem
toby79s avatar
Du ska ju bara skatta för den del som överstiger 18 500 (grundavdraget, som sker automatiskt) så vill du göra det lätt för dig så tar du bara det överstigande beloppet och delar det på 4, dvs 25% som är ungefär vad man betalar i skatt. Självklart kan det diffa lite, men som fingervisning duger det.

Men det jag funderar på är om inte allt sånt sköts automatiskt? Arbetsgivaren betalar ju in skatten som blir för hela lönen nu under 2010 och den visas i deklarationen 2011. Då är ju deklarationen förtryckt med uppgifterna som arbetsgivaren skickat in till skatteverket.

Så kan någon förklara vad det är som gör att det blir restskatt?
Själv har jag jobbat så länge att jag aldrig behövt bry mig. Kollar bara att årsbeskedet från AG stämmer med det som är tryckt på deklarationen och sen är allt klart.

Det är väl bara semesterersättningar och sånt som kan komma i efterhand eller?

En djungel är det.
Citera
2010-12-20, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Du ska ju bara skatta för den del som överstiger 18 500 (grundavdraget, som sker automatiskt) så vill du göra det lätt för dig så tar du bara det överstigande beloppet och delar det på 4, dvs 25% som är ungefär vad man betalar i skatt. Självklart kan det diffa lite, men som fingervisning duger det.

Men det jag funderar på är om inte allt sånt sköts automatiskt? Arbetsgivaren betalar ju in skatten som blir för hela lönen nu under 2010 och den visas i deklarationen 2011. Då är ju deklarationen förtryckt med uppgifterna som arbetsgivaren skickat in till skatteverket.

Själv har jag jobbat så länge att jag aldrig behövt bry mig. Kollar bara att årsbeskedet från AG stämmer med det som är tryckt på deklarationen och sen är allt klart.

Det är väl bara semesterersättningar och sånt som kan komma i efterhand eller?

En djungel är det.

Om du inte betalar någon skatt så får du betala restskatt det är så långt jag har fattat
Citera
2010-12-20, 19:17
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pocketess
Om du inte betalar någon skatt så får du betala restskatt det är så långt jag har fattat
Jo det har jag också begripit, men arbetsgivaren måste ju betala in skatter och avgifter. Restskatt har jag fått när arbetsgivaren dragit för lite skatt. I det här fallet är det ju bara en lön och det borde ju gå automatiskt för TS del.
Men jag vet inte,, tycker bara att det låter konstigt.
Citera
2010-12-20, 22:24
Medlem
Aimberts avatar
Citat:

Njae, tjänar du 17.999 är det skattefritt, men tjänar du 18.000 betalar du 1.300kr.

Citat:

I det här fallet har TS ansökt om jämkning vilket gör att han ej skattar på sina pengar, han får alltså pengarna rent i handen. Arbetsgivaren betalar fortfarande avgifterna för att ha honom anställd, men det hör ju inte till saken. När han då tjänar över 18000 trots att han sa innan att han ej skulle göra det får han betala skatt.

Andra orsaker att man kan få restskatt är att man t.ex. får lön från flera utbetalare, har olika stor lön under året osvosv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in