Råkade ut för ett inbrott i en lokal som jag äger (tillhörande privatbostad), för ett tag sen, nu börjar det dra ihop sig till att Försäkringsbolaget skall ersätta mig
Självklart vill de trixa och inte betala fullt, några exempel på det
1.En maskin som stals var endast en månad gammal med tillhörande kvitton helt OK
Denna vill de ersätta med 70% men de kan tänka sig att ersätta den upp till 100% om jag köper en likadan inom 6 månader, kan de göra så?
2. En annan maskin köpte jag via en annons då den var runt 6 månader gammal för c:a halva nypriset och hann äga den i en månad innan inbrottet
Denna maskin vill de ersätta med exakt det priset som jag betalade, m.a.o. Jag gjorde en bra affär nu gör dom det

Inget återanskaffnings läge för denna
Dörren till lokalen har jag tillfälligt lagat i väntan på instruktioner från bolaget, svaret från dem blev Vi trodde du skulle laga den själv? "Om du haft kostnader för detta så får du höra av dig så att vi kan ge ärendet till en byggskadehandläggare" = en självrisk till?
Ja det är ju inte gratis att laga en dörr, funderar på att ta in en offert på detta arbete
Någon som har några goda råd att komma med i vidare förhandlingar med bolaget, egna erfarenheter osv. är jag tacksam för det