2004-07-24, 17:12
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Jo - tyvärr är det så verkligheten ser ut.
Givetvis följer jag de lokala sanningarna - de fysiska har jag ju ingen påverkan på - och de moraliska eftersom jag till stor del delar de flesta.
Därifrån att påstå att dessa lokala sanningar är eviga och oföränderliga är i mitt tycke att sätta en tvångströja på sig själv.
Ett påstående kan bara vara sant eller icke-sant, det kan inte vara sannare än ett annat. Om man nu använder logisk matematik.
Kaos - nja - om man är fixerad och plötsligt upptäcker att världen är annorlunda än man föreställt sig - ja - då kan det upplevas som kaos.
Men - är man medveten om detta tingens föränderlighet - så kan man visserligen överraskas, men ens sinnesfrid är aldrig riktigt hotad.
Sen kan jag ibland känna avund över de som har funnit dessa absoluta sanningar, oavsett om de är religiösa eller politiska. I svaga stunder önskar jag att jag förmådde förenkla tillvaron på det viset. Men i det stora hela - så föredrar jag nog min syn på världen.
Givetvis följer jag de lokala sanningarna - de fysiska har jag ju ingen påverkan på - och de moraliska eftersom jag till stor del delar de flesta.
Därifrån att påstå att dessa lokala sanningar är eviga och oföränderliga är i mitt tycke att sätta en tvångströja på sig själv.
Ett påstående kan bara vara sant eller icke-sant, det kan inte vara sannare än ett annat. Om man nu använder logisk matematik.
Kaos - nja - om man är fixerad och plötsligt upptäcker att världen är annorlunda än man föreställt sig - ja - då kan det upplevas som kaos.
Men - är man medveten om detta tingens föränderlighet - så kan man visserligen överraskas, men ens sinnesfrid är aldrig riktigt hotad.
Sen kan jag ibland känna avund över de som har funnit dessa absoluta sanningar, oavsett om de är religiösa eller politiska. I svaga stunder önskar jag att jag förmådde förenkla tillvaron på det viset. Men i det stora hela - så föredrar jag nog min syn på världen.
Upptäcker när jag läser dig att jag använder mig av ett relativistiskt sanningsbegrepp när jag inte, som du så riktigt påpekar, använder ett matematiskt sådant. Men... my point is; risken är väl överhängande att man enbart fastnar i vad man lite elakt skulle kunna kalla semantiska hårklyverier? Sanningsbegreppet är tycker jag kopplat till kausalitet; kan vi bevisa att A orsakar B så är det helt enkelt sant att A orsakar B? Är det sant (för att ta ett känt exempel från statistikens barndom) att högre gödselmängder ger bättre skörd? Kan vi genom att isolera gödselns påverkan på skörden (främst genom randomisering och replikation) kan vi också gå från statistisk korrelation till kausalitet, från hypotes till sanning. I det läget känns det lite som att det en postmodernistisk (eller egentligen post-positivistisk) analys kan tillföra inte är något mer än "vad är egentligen skörd?" "Hur sant är viktbegreppet" m fl djupsinnigheter...