2010-12-16, 17:31
Medlem
Befriarens avatar
Förutsatt att en person försörjer sig själv, personen har helt okej hälsa och trivs relativt bra med sitt liv. Det enda personen egentligen engagerar sig i är World of Warcraft, en fiktiv värld. Kan detta anses vara ett värdigt liv? Man bidrar inget till mänskligheten, eller? Svaret beror ju av vilken filosofisk inriktning man har, enligt hedonismen t.ex. så är det väl helt okej, men enligt en mer pliktetisk synsätt är det väl ett ganska ovärdigt liv?

Hur kan man se denna fråga ifrån olika filosofiska perspektiv?
Citera
2010-12-16, 17:40
Medlem
Hiroms avatar
Om jag inte har allt för fel så kan man ur ett pliktetiskt perspektiv känna att man uppfyller plikter och regler i spelet. Du har ju som en enskild individ egna val och vilka plikter du väljer att följa. Sen så fungerar inte det så bra med samhällets normer om vilka plikter och regler man bör följa
Citera
2010-12-16, 17:41
Medlem
Gridiots avatar
Det beror på vem du frågar. Jag skulle personligen inte vara nöjd med ett sådant liv, datorspel såsom mycket annat måste tas med måtta.
Men om personen mot all förmodan skulle vara nöjd med att leva i en fiktiv spelvärld så tänker inte jag hindra personen.
Senast redigerad av Gridiot 2010-12-16 kl. 17:43.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Befriaren
Förutsatt att en person försörjer sig själv, personen har helt okej hälsa och trivs relativt bra med sitt liv. Det enda personen egentligen engagerar sig i är World of Warcraft, en fiktiv värld. Kan detta anses vara ett värdigt liv? Man bidrar inget till mänskligheten, eller? Svaret beror ju av vilken filosofisk inriktning man har, enligt hedonismen t.ex. så är det väl helt okej, men enligt en mer pliktetisk synsätt är det väl ett ganska ovärdigt liv?

Hur kan man se denna fråga ifrån olika filosofiska perspektiv?

Undrar snarare om det är värt att ställa sådana frågor. Applicera nu ditt motargument till min fråga på din egen fråga. Det du ser som givande gör nödvändigtvis inte alla. Går icke att sätta sig in någons sinne.
Citera
Medlem
archeons avatar
Alla säger olika, vissa säger att folk som spelar wow inte har ett liv medan andra säger tvärtemot.

Sen behöver man ju inte sitta 24/7 o spela, man kan ha ett helt vanligt liv och spela wow när man inte har något bättre för sig, då har man ett liv i alla fall.
Citera
2010-12-16, 18:00
Medlem
Befriarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirom
Om jag inte har allt för fel så kan man ur ett pliktetiskt perspektiv känna att man uppfyller plikter och regler i spelet. Du har ju som en enskild individ egna val och vilka plikter du väljer att följa. Sen så fungerar inte det så bra med samhällets normer om vilka plikter och regler man bör följa

De flesta pliktetiker menar väl att man har en plikt att uppfylla i livet, det verkliga livet alltså, för att på något sätt bidra till mänskligheten eller planeten i allmänhet. Att följa spelets regler och plikter betyder ju inget i verkliga livet.

Citat:
Ursprungligen postat av Gridiot
Det beror på vem du frågar. Jag skulle personligen inte vara nöjd med ett sådant liv, datorspel såsom mycket annat måste tas med måtta.
Men om personen mot all förmodan skulle vara nöjd med att leva i en fiktiv spelvärld så tänker inte jag hindra personen.

Jo, men vad finns det för filosofiska ståndpunkter som rättfärdigar ett sådant liv? Om man trivs med att förstöra miljön t.ex. är det okej?

Citat:
Ursprungligen postat av Laserion
Undrar snarare om det är värt att ställa sådana frågor. Applicera nu ditt motargument till min fråga på din egen fråga. Det du ser som givande gör nödvändigtvis inte alla. Går icke att sätta sig in någons sinne.

Jo, om man menar att alla människor har rätt att leva precis som de vill så kan man anse det okej att spela wow.

Citat:
Ursprungligen postat av archeon
Alla säger olika, vissa säger att folk som spelar wow inte har ett liv medan andra säger tvärtemot.

Sen behöver man ju inte sitta 24/7 o spela, man kan ha ett helt vanligt liv och spela wow när man inte har något bättre för sig, då har man ett liv i alla fall.

Jo, men förutsättningarna i detta fall är att det ända man egentligen intresserar sig för/engagerar sig i är wow. Dessutom, hur ska man definera "att ha ett liv"?
Citera
2010-12-16, 18:13
Medlem
archeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Befriaren
Jo, men förutsättningarna i detta fall är att det ända man egentligen intresserar sig för/engagerar sig i är wow. Dessutom, hur ska man definera "att ha ett liv"?

Så länge man kan kontrolla vad man gör och gör saker bortsett från wow så anses detta som ett icke-beroende.

Och definationen av att ha ett liv innebär, enligt vad jag vet, att man har jobb och vänner och inte nöter wow och raidar i 10 timmar nonstop.
Citera
2010-12-16, 18:14
Medlem
stenk4sts avatar
Man kan bara värdera sitt eget liv.
Citera
2010-12-16, 18:16
Medlem
Befriarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av archeon
Så länge man kan kontrolla vad man gör och gör saker bortsett från wow så anses detta som ett icke-beroende.

Och definationen av att ha ett liv innebär, enligt vad jag vet, att man har jobb och vänner och inte nöter wow och raidar i 10 timmar nonstop.

Ge ett exempel på något "bättre" man kan göra med dessa 10 timmar, och varför skulle det vara bättre än att spela wow?
Citera
2010-12-16, 18:52
Medlem
Citat:
Jo, om man menar att alla människor har rätt att leva precis som de vill så kan man anse det okej att spela wow.

Ja, uppenbarligen?

Det jag menade med det jag sade var att du kan aldrig definiera vad som anses vara "värdigt". Om inte för dig själv då såklart.

Du får sätta upp lite ramar för diskussionen. Det vi kan diskutera är om huruvida WoW bidrar till samhället, men att försöka säga om det är värdigt eller ej är att ta i.

Sen får du även ta och förklara varför något måste ha ett praktiskt syfte, utöver det kreativa, för att vara "värdigt". Du kan inte ha många hobbys.
Citera
2010-12-16, 19:10
Medlem
Befriarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laserion
Ja, uppenbarligen?

Det jag menade med det jag sade var att du kan aldrig definiera vad som anses vara "värdigt". Om inte för dig själv då såklart.

Du får sätta upp lite ramar för diskussionen. Det vi kan diskutera är om huruvida WoW bidrar till samhället, men att försöka säga om det är värdigt eller ej är att ta i.

Sen får du även ta och förklara varför något måste ha ett praktiskt syfte, utöver det kreativa, för att vara "värdigt". Du kan inte ha många hobbys.

Nej, det är svårt att definiera ordet "värdigt", men för att göra detta måste man se situationen ur ett visst filosofiskt perspektiv. Jag säger inte att man måste ha ett praktiskt syfte i livet för att ha ett värdigt liv, men det är en synpunkt som är värd att diskutera. En annan synpunkt som man kan ha är att det inte finns någon objektiv mening med livet, och därför är alla fria att leva sina liv som de vill. Jag vill bara få lite exempel på hur man kan se denna situation ur olika filosofiska perspektiv, med motiveringar .
Citera
2010-12-16, 19:52
Medlem
De (Luke Cuddy & John Nordlinger) har skrivit en bok som tar hänsyn till WoW både ur moraliska perspektiv, hedonismens grunder och existentiella frågor.

Dock en riktig besvikelse, dvs inte läsvärd om man inte är riktigt intresserad; men antar att allt ni funderar kring, och det som diskuteras vidare redan finns i boken

http://wow.joystiq.com/2009/11/29/author-of-world-of-warcraft-and-philosophy-interviewed/ - intervju med författarna

http://www.amazon.com/World-Warcraft-Philosophy-Popular-Culture/dp/0812696735 vid vidare intresse...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in