2010-12-16, 12:50
Medlem
drutgers avatar
Funderade på att man borde ta max studielån nu när räntan för studielånet blir 1.9% nästa år. Sen sätter man in pengarna på hoistspar som har 2.6% i inlåningsränta vilket inte lär sänkas i dessa tider med stigande räntor.

Låter som en bra plan eller?
Citera
2010-12-16, 12:55
Medlem
anekis avatar
Inte för att låta allt för negativ, men det brukar finnas en anledning till att de stabila bankerna inte kan ge dig den räntan.

Satsa på någon fond eller lite aktier istället, om du ändå ska riska har du chans till större vinst.
Citera
2010-12-16, 12:58
Medlem
NKBs avatar
Jag gör så i dagsläget. Lånar fullt CSN, det som blir över placeras i fonder. Aktier är jag inte lika kunnig i och de kan förändras för snabbt för att jag ska kunna ha koll på dem. Fonder är perfekt om du vill vara på den "säkra" sidan. Det innebär att du inte kommer göra några miljardklipp men ditt kapital kommer antagligen växa med några procent/år.
Citera
2010-12-16, 13:14
Medlem
drutgers avatar
Fonder känns ju ändå lite riskabelt i korta loppet?
Citera
2010-12-16, 14:32
Medlem
Cygones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aneki
Inte för att låta allt för negativ, men det brukar finnas en anledning till att de stabila bankerna inte kan ge dig den räntan.

De stabila bankerna BEHÖVER inte ge den räntan, de kan låna upp billigare på annat håll. De små kreditmarknadsbolagen kan inte, och lånar då in från privatkunder så här.

Det som ändå gör att man vågar placera i dem är ju att insättningsgarantin gäller upp till 500k (troligen 100k€ efter nyår nån gång) så pengarna är ändå "säkra" även om inte banken är det.

TS fråga däremot, dyker på att CSN-räntan inte är avdragsgill mot kapitalinkomsterna. Således måste man räkna bort 30% av räntan från de där 2.6, 2.6*0,7=1.82%. Nettoförlust.

Däremot med en tursam fond-/aktieplacering kan man naturligtvis räkna hem lite pengar, men med den avkastningen följer, som det nämnts i tråden, en risk.
Citera
2010-12-16, 14:51
Medlem
meches avatar
Jag satt själv och räknade på det där för några år sedan när sparräntan var 4 % och studielånet låg på 2,1 %. Avstod dock från det eftersom att jag var för osäker på om jag räknade riktigt och om räntegapet verkligen skulle fortsätta vara så stort som det var då...

Citera
2010-12-16, 15:07
Medlem
drutgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cygone
De stabila bankerna BEHÖVER inte ge den räntan, de kan låna upp billigare på annat håll. De små kreditmarknadsbolagen kan inte, och lånar då in från privatkunder så här.

Det som ändå gör att man vågar placera i dem är ju att insättningsgarantin gäller upp till 500k (troligen 100k€ efter nyår nån gång) så pengarna är ändå "säkra" även om inte banken är det.

TS fråga däremot, dyker på att CSN-räntan inte är avdragsgill mot kapitalinkomsterna. Således måste man räkna bort 30% av räntan från de där 2.6, 2.6*0,7=1.82%. Nettoförlust.

Däremot med en tursam fond-/aktieplacering kan man naturligtvis räkna hem lite pengar, men med den avkastningen följer, som det nämnts i tråden, en risk.

Det var detta jag var lite osäker på. Men då innbeär det om man vill vara stensäker på att undvika förlust så skall man inte göra enligt min plan mao. Tack för infon.
Citera
2010-12-16, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drutger
Funderade på att man borde ta max studielån nu när räntan för studielånet blir 1.9% nästa år. Sen sätter man in pengarna på hoistspar som har 2.6% i inlåningsränta vilket inte lär sänkas i dessa tider med stigande räntor.

Låter som en bra plan eller?

Du kan ju räkna ut själv att det inte går mer än på ett ut pga kapitalinkomstskatten.
Citera
2010-12-17, 07:39
Medlem
drutgers avatar
Matte är inte min starka sida hehe. Men det borde väl isåfall iaf vara bättre att ta studielånet(1.9%) och putta in dom i bolånet istället som ligger på 2.25%(och garanterat kommer stiga)?
Citera
2010-12-17, 08:47
Medlem
Cygones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drutger
Matte är inte min starka sida hehe. Men det borde väl isåfall iaf vara bättre att ta studielånet(1.9%) och putta in dom i bolånet istället som ligger på 2.25%(och garanterat kommer stiga)?

Räntorna på bolånet däremot, ger rätt till ränteavdrag. Nettoräntan är 30% lägre än 2.25%, 2.25*0.7=1.58%...

Förutsatt att räntorna understiger 100 000kr/år och att du tjänar pengar så skatteavdraget kan kvittas mot inbetald skatt. Ränteavdrag får kvittas mot skatt på inkomst av tjänst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in