2010-12-15, 21:10
Medlem
hej flashback.

Jag har börjat bli jävligt trött på att min morsa och andra i min familj brukar storma in mitt rum utan att knacka. Har påpekat knackningen flera gången men de verkar glömma :O. Så jag undrar finns det något sätt att elektrifiera dörrhandtaget. Det ska vara en liten chock men inte så liten att de knappt märker den.

Vad behövs? Vilka material.
Bilbatteri kanske?
Citera
2010-12-15, 21:13
Medlem
Dagens I-landsproblem... Varför inte bara skruva dit en hasp eller något? En elektrisk stöt är väl lite att ta i? Haha.
Citera
2010-12-15, 21:15
Medlem
Bilbatteri blir kul. Då får dom sig en "kyss" dom sent kommer glömma. Borde räcka med en sladd från ett uttag till dörrhandtaget, dom får ju en mysig stöt då dom själv blir jordning men det är i rpincip ofarligt. Kan hända att säkringen går om du har mäkta otur.
Citera
2010-12-15, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlampa
Dagens I-landsproblem... Varför inte bara skruva dit en hasp eller något? En elektrisk stöt är väl lite att ta i? Haha.

Jo jag vill att de ska fatta.

Jag kan lika gärna låsa dörren.
Citera
2010-12-15, 21:18
Medlem
systems avatar
En sån här och en dörrmatta i metall borde lära dem en läxa.
Citera
2010-12-15, 21:19
Medlem
Fashbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Bilbatteri blir kul. Då får dom sig en "kyss" dom sent kommer glömma. Borde räcka med en sladd från ett uttag till dörrhandtaget, dom får ju en mysig stöt då dom själv blir jordning men det är i rpincip ofarligt. Kan hända att säkringen går om du har mäkta otur.

Man känner inte ett skit av bilbatterier.
Citera
2010-12-15, 21:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av system
En sån här och en dörrmatta i metall borde lära dem en läxa.
Ja, en sån "hittade" jag, o de "hittas" någonstans vid varje hästhage som har elstängsel. De ger ca en stöt varannan sekund. Men sen byggde jag en stun-gun av den.

Annars elektrifierade jag handtaget till fikarummet på jobbet med en 100 000 V stun-gun. Tyckte det var så roligt att se deras reaktioner. Fast inte lika kul när chefen polisanmälde mig för det...

Annars har jag elektrifierat dörrar genom att koppla fasen från eluttaget ur en vanlig vägg-kontakt. Ger en jävla kyss, mycket värre än en stun-gun. Men det kan vara farligt. Tom. dödligt om de är jordade.
Citera
2010-12-15, 21:26
Medlem
Fashbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Ja, en sån "hittade" jag, o de "hittas" någonstans vid varje hästhage som har elstängsel. De ger ca en stöt varannan sekund. Men sen byggde jag en stun-gun av den.

Annars elektrifierade jag handtaget till fikarummet på jobbet med en 100 000 V stun-gun. Tyckte det var så roligt att se deras reaktioner. Fast inte lika kul när chefen polisanmälde mig för det...

Annars har jag elektrifierat dörrar genom att koppla fasen från eluttaget ur en vanlig vägg-kontakt. Ger en jävla kyss, mycket värre än en stun-gun. Men det kan vara farligt. Tom. dödligt om de är jordade.

Det är ju mindre farligt om de är jordade.
Citera
2010-12-15, 21:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fashback
Det är ju mindre farligt om de är jordade.
Nä, jag menar;
Jordade = kontakt med jord, t.ex ett element eller vattenkran.
Ojordad = att man inte är i kontakt med jord, t.ex står på en gummimatta.
Citera
2010-12-15, 21:41
Medlem
Fashbacks avatar
Citat:
Nä, jag menar;
Jordade = kontakt med jord, t.ex ett element eller vattenkran.
Ojordad = att man inte är i kontakt med jord, t.ex står på en gummimatta.

Om själva handtaget är jordat så är det ingen stor risk att man ens får en stöt när man tar i handtaget eftersom strömmen alltid tar den lättaste vägen.

Vad tror du strömmen väljer:

1. En kopparkabel med max 10 Ohms motstånd?

2. En människa med flera miljoner Ohms motstånd?

Citera
2010-12-15, 21:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fashback
Om själva handtaget är jordat så är det ingen stor risk att man ens får en stöt när man tar i handtaget eftersom strömmen alltid tar den lättaste vägen.

Vad tror du strömmen väljer:

1. En kopparkabel med max 10 Ohms motstånd?

2. En människa med flera miljoner Ohms motstånd?

Jo, det har du rätt i. Men dörrhandtag är sällan jordade. Hade de varit det hade proppen gått om man kopplar det till fasen i vägg-uttaget. Men var får du kopparkabeln ifrån?
Citera
2010-12-15, 21:55
Medlem
Fashbacks avatar
Citat:
Jo, det har du rätt i. Men dörrhandtag är sällan jordade. Hade de varit det hade proppen gått om man kopplar det till fasen i vägg-uttaget. Men var får du kopparkabeln ifrån?

Jag tog kopparkabel som exempel då jordkabeln ofta är gjort i koppar.

Jag vet inte riktigt hur du tillför ström till ett handtag med hjälp av en stun gun.

Man skulle ju kunna dra fasen och nollan till handtaget och sedan koppla in ett motstånd före nollan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in