2010-12-15, 20:48
Medlem
Har två hyreslägenheter att välja mellan. En etta på södermalm på 38kvm eller en tvåa i sjöstaden på 50 kvm. Vilken skulle intelligentian på forumet valt ?

* 1an ligger supercentralt och nära till allt. Stort kök. Privat värd.

* 2an ligger superfint i sjöstaden på lugn gata. Gigantisk insyns-skyddad balkong. Kommunal värd.

1ans centrala läge är ju den stora selling-pointen. Lya i city blir mer socialt då det är nära till hands för polarna att mer spontant glida förbi. Blir även mer spontan-utgång på krogen.

Men att 2an är kommunal värd är ett STORT jäkla plus som man ofta inte tänker på. E riktigt less på små privatvärdar och den urusla service som följer. Har haft riktigt dåliga erfarenheter. Sen så är separat sovrum förstås en lyx. Nackdelen är kommunikationerna i sjöstaden. Stå och svettas med folk på tvärbanan och byta i gullmarsplan låter inget kul. och reguljärbussarna slutar att gå vid 18 på helger.

I min bok är det i princip dött lopp mellan lägenheterna
Citera
2010-12-15, 20:58
Medlem
Abughosts avatar
Att trängas i tvärbanan är ju inget problem, bara du som är lite bortskämd.
Ta alt. 2, fint område..
Citera
2010-12-15, 20:59
Medlem
ohnoyoudidnts avatar
Jag skulle ha valt den centrala 1:an, men alla har ju olika behov.

Måste bara fråga - hur har du kommit i denna lyxiga situation att du har dessa två lägenheter att välja på? Alltså, hur fan gör man för att få sådana erbjudanden? Och hur mycket ligger hyrorna på? Om du tar 2:an kan du skicka vidare 1:an till mig...?!
Citera
2010-12-15, 21:11
Medlem
TomSellecks avatar
Oavsett vilken du väljer så kommer du lätt kunna byta den mot något bra om du i framtiden ångrar dig.

Jag skulle valt Hammarby Sjöstad alla dagar i veckan. Separat sovrum, fräscht område, nära till vatten, lugnt och mycket nära city ändå. Om tvärbanan nu mot förmodan är knökfull så har du endast 3(?) stopp från Gullmars innan frisk luft, egentligen är det ju inte ens långt att gå heller.

Off topic:
Vore intressant att få veta vad hyran ligger på för respektive lägenhet?
Citera
2010-12-15, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abughost
Att trängas i tvärbanan är ju inget problem, bara du som är lite bortskämd.
Ta alt. 2, fint område..

Nä. Inget problem direkt. Men jag tar mig normalt fram till fots eller åker nån gammal halvtom innerstadsbuss. Då är det lite av en chock att stå på en fullsatt tvärbana i rusningstid med nån gammal gubbes armåla i vägen. Och gullmarsplan vill jag helst inte se alls. Synd att dem inte lyckats få till kommunikationerna i sjöstaden riktigt. Men det kan vara en vanesak.

Citat:
Ursprungligen postat av ohnoyoudidnt
Jag skulle ha valt den centrala 1:an, men alla har ju olika behov.
Måste bara fråga - hur har du kommit i denna lyxiga situation att du har dessa två lägenheter att välja på?

För 5 år sen hade jag klippt ettan. Men nu är jag inte ute i svängen lika mycket och skulle kunna tänka mig att dra mig tillbaks till sjöstadens lugna vrå. Med nån avstickare in till södermalm då och då . Anledningen till att jag kan få lägenheterna är att det rör sig om lägenhetsbyten.

Ha det
Citera
2010-12-15, 23:17
Medlem
Abughosts avatar
Vad sägs om att cykla? Kanske inte nu i vintern men på våren, hösten och sommaren..?
Citera
2010-12-16, 23:33
Medlem
Söder centralt? Good luck, välj lika gärna sjöstaden!
Citera
2010-12-16, 23:40
Bannlyst
I Hammarby Sjöstad så finns det väl bara nybyggen?
Hyrorna där är ju extremt dyra...
Citera
2010-12-16, 23:45
Medlem
DRD4s avatar
Hammarby sjöstad är galet tråkigt, bodde där ett tag, i det stora så kör man antingen runt en barnvagn eller jäktar i nån skitnödig powerwalk, TRÅÅÅKIGT!
om du är nörd(inget illa menat) väljer du "sjöstaden" ...ojojoj eller om det värker i kroppen på dig för att du vill locka hem en hona och befrukta henne? sjöööschtaaaden.
Citera
2010-12-17, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yazaka
Söder centralt? Good luck, välj lika gärna sjöstaden!

?
Citera
2010-12-17, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke1
I Hammarby Sjöstad så finns det väl bara nybyggen?
Hyrorna där är ju extremt dyra...

Jo. Men hög hyra kan vara positivt. Där jag bor nu e aslåg hyra. Det drar till sig folk från samhällets bottenskikt som inte kan sköta sig i hyreshus. Sen kan jag säga att standarden i -30 tals hus inte är något vidare. Även om de är "charmiga". Man kan höra grannen nysa.
Citera
2010-12-17, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanyOne
?

Lässvårigheter? Södermalm har inga centrala lägenheter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in