2010-12-15, 19:29
Medlem
shaktas avatar
Som topic säger, Jag letar efter ett program som man helt enkelt buffrar HELA filmen/episoden innan den spelar.

Anledning till detta är att jag håller på att göra min netbook så strömsnål som möjligt för långa flygningar. Har en SSD disk men hur jag än ändrar på buffringarna i olika program så ska den endå streama konstant från SSD:n, Istället för att läsa in ett 25 min video clip och köra direkt från minnet.
Citera
2010-12-15, 19:44
Medlem
Celenos avatar
Hur mycket minne har du?

Hur skulle det gå till, för övrigt? Ska du ha elen ansluten i gaten och sen springa in på planet och direkt börja kolla på filmen?

Annars skrivs det ju på disken och/eller det drar ström ändå.

Tror för övrigt att det är ytterst marginella skillnader. Avkodningen lär dra mer ström.
Citera
2010-12-16, 12:09
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Övriga dator- och IT-diskussioner

//Mod
Citera
2010-12-16, 23:50
Medlem
shaktas avatar
Ah, jag var nog lite otydlig

När du kör en Film i en Mediaspelare som exempelvis Zoom player, VLC,
så läser den hela tiden från HD/SSD:n, istället för att läsa in rubbet i minnet och köra därifrån.
Det borde dra mindre ström och spara en hel del batteritid.

Har kollat lite på olika buffar i respektive program men enda jag hittar är om du streamar en film från webben.

Ramdisk är uteslutet då mitt minne är begränsat och orkar inte sitta kopiera filmerna dit hela tiden.
Citera
2010-12-17, 13:18
Medlem
Välj ett operativsystem som drar mindre ström i stället, t ex ett minimalt Linux system på USB minne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in