2010-12-15, 19:28
Medlem
John-ottos avatar
I avsnitt två, säsong två av River Cottage så skjuter de hare på natten med vapen som inte låter någonting alls. Han säger att det är "silenced tutu rifles". Vad kan det innebära?

Det verkar väldigt smidigt att använda en sådan bössa, och slippa sitta och plocka hagel hela eftermiddagen när man skall ta tillvara på bytet.

Vad använder ni för vapen till kanin och harjakt?

Är tacksam för svar!
Citera
2010-12-15, 19:33
Medlem
Kalasarnes avatar
Kanske en ljuddämpad 22Lr med subsonic?
Citera
2010-12-15, 19:34
Medlem
Homer82s avatar
Tror också att det är en 22:a
Citera
2010-12-15, 19:45
Medlem
John-ottos avatar
Tack så mycket för svaren!

Jag har precis börjat plugga till examen idag, vilket betyder att jag inte kan någonting.

Är det då ett 22 kalibrigt vapen? Vad är subsonic och vad menas med lr?
Citera
2010-12-15, 19:47
Medlem
tzjs avatar
Subsonic = långsammare än ljudets hastighet.
Lr = Osäker. Long rifle?
Citera
2010-12-15, 19:51
Medlem
karrmaans avatar
22.a är det nog han använder. Själv har jag bara jagat hare med hagel det är roligare
Citera
2010-12-15, 19:57
Medlem
John-ottos avatar
Vad är det för vapentillverkare jag skall titta på för ett sådant vapen?
Jag har läst runt litegranna och det stod att det var olagligt i sverige med sådan ammunition till en sådan ljuddämpare, stämmer detta?
Citera
2010-12-15, 20:06
Medlem
CocaineCaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Lr = Osäker. Long rifle?
Korrekt. Har längre hylsa och således större laddning.
Det finns även short och magnum i samma kaliber, men short används knappt alls för den har en mycket liten laddning.

Har provat en sån .22 short men den är så klen att kulan preciiis fastnar i ett träd. Riktig ärtbössa mao.
Senast redigerad av CocaineCaine 2010-12-15 kl. 20:13.
Citera
2010-12-15, 20:18
Medlem
John-ottos avatar
Vad ska jag då köpa om jag vill kunna fälla en jävla massa harar på natten utan att skrämma iväg alla med världens knall, men jag vill verkligen inte skadeskjuta dem. Anledningen till detta är att hare är jättegott, och inte har så mycket kött. Så man vill ju kunna skjuta minst en tio stycken.

Är det något finkalibrigt jag måste ha då?
Är det lagligt med ljuddämpare till dessa?
Citera
2010-12-15, 20:50
Medlem
CocaineCaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John-otto
Vad ska jag då köpa om jag vill kunna fälla en jävla massa harar på natten utan att skrämma iväg alla med världens knall, men jag vill verkligen inte skadeskjuta dem. Anledningen till detta är att hare är jättegott, och inte har så mycket kött. Så man vill ju kunna skjuta minst en tio stycken.

Är det något finkalibrigt jag måste ha då?
Är det lagligt med ljuddämpare till dessa?

Finkalibrigt absolut att föredra. Det är det folk använder. 22LR eller 22magnum. Även om somliga använder grov kaliber 5.56+ MEN med helmantel. Grov kaliber med halvmantel blir ju inte så bra. (Det blir ingen har kvar)

Ljuddämpare så är det inte tillåtet i Sverige i egentlig mening. Jaga på natten får man inte heller.
Citera
2010-12-15, 21:02
Medlem
John-ottos avatar
Så att åka ut med en bil på ett fält mitt i natten med en bil och lysa med ficklampa, och skjuta hare med finkalibrigtvapen och ljuddämpare är inte lagligt i Sverige?

Jag hatar Sverige ibland.

Vad ska jag göra för att få skjutit en massa hare så att det blir något kött över?
Vilken metod är bäst(och laglig)?
Citera
2010-12-15, 21:29
Medlem
Homer82s avatar
Du får nog börja med uppfödning för slakt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in