2010-12-15, 19:23
Medlem
Denna man måste det finnas en hel massa roligt skvaller om.

Ägare till Erstavik (m bla Nackareservatet) som totalblåste sina syskon på sina arv, och vräkte sin mor ur bostaden hon bott i, i 60 år.
Citera
2010-12-15, 20:18
Medlem
Johan är gammal gubbe nu och har vad jag vet dragit sig tillbaka rätt ordentligt. Däremot är han ju bra beskriven i boken " jorden de ärvde" som jag antar att du refererar till.

Träffade hans son för ett par månader sedan för första gången. Han har en sån där äcklig dialekt som bara översta överklassen och de största börs VD-arna har.

Ni vet exempelvis Carl Henrik Svanberg som hänger på vokalerna när han talar. " Jag tycker att det är viiktiiigt, att Sverigeeeeeee behåller sin konkureeeeeenskraaaaaft"

Citera
2010-12-16, 16:53
Medlem
Ja, det är boken som fick mig att fråga

Större delen av läsningen fick mig mest att bli upprörd över författaren, men när han kom till af Petersens, framstod plötsligt någon annan som läbbigt girig...

Finns det inget skvaller om frun, Paula? De andra barnen?
Citera
2010-12-22, 17:40
På vilket sätt blev du upprörd över författaren till boken? Det är ju knappast hans fel att "af Petersens" har agerat som de idioter de är....
Citera
2010-12-22, 19:01
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enkelbiljett
Johan är gammal gubbe nu och har vad jag vet dragit sig tillbaka rätt ordentligt. Däremot är han ju bra beskriven i boken " jorden de ärvde" som jag antar att du refererar till.

Träffade hans son för ett par månader sedan för första gången. Han har en sån där äcklig dialekt som bara översta överklassen och de största börs VD-arna har.

Ni vet exempelvis Carl Henrik Svanberg som hänger på vokalerna när han talar. " Jag tycker att det är viiktiiigt, att Sverigeeeeeee behåller sin konkureeeeeenskraaaaaft"

Calle P talar lite lustigt, ja, men det ar knappast nagot han kan lastas for. Se forbi de nasala vokalerna sa finner du en ganska reko kille dar bakom.
Citera
2010-12-22, 20:50
Medlem
jag ska forska lite i detta, då min far och farfar har arbetat i skogarna/åkrarna åt af Petersens...

synd bara att farfar gick bort för 2år sen bara... annars hade man kunnat få mer info om hur detta var på tidiga 60-talet.
Citera
2010-12-22, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormcatcher
På vilket sätt blev du upprörd över författaren till boken? Det är ju knappast hans fel att "af Petersens" har agerat som de idioter de är....

Las vad han skrev en gang till...
Citera
2012-12-14, 09:54
Medlem
Jag har en närstående person som betett sig ungefär som trådens huvudperson. Fast det handlar inte
om så enorma pengar. Men diagnosen personlighetsstörning (psykopati) passar bra.
Citera
2019-09-14, 12:50
Medlem
knors avatar
Johan må ha varit halvt galen och numera evigt lastad för sin hänsynslöshet, men hur kan hans avkomma leva med denna skam? Skölden är befläckad och det skulle vara en smal sak att ställa tillrätta. Exempelvis till att börja med genom att låta mostern flytta in i huset som hennes bror stal. För egen del lovar jag att inte låta historien gå i graven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in