2010-12-15, 00:31
Medlem
WermlandsStolthets avatar
jag har ganska nyligen sett en dokumentär, där man förklarade teorin bakom en rymdhiss och jag blev rent utsagt exalterad av denna nyhet. som jag senare fick reda på teoretiskt skapades år 1895.
och Låt oss ponera att vi kan färdas i ljusets hastighet.
så låt oss också ponera att vi har denna rymdhiss och kan färdas till rymden i loppet inom en timme fram och tillbaka.
därav fram och tillbaka 24 gånger under ett dygn, skulle man då kunna tillverka ett rymdskepp av USS Enterprise NCC-1701 kaliber (just a lack of referens)
eller skulle detta företag kosta för mycket eller ta för lång tid. eller bristande engagemang?
det skulle ju då om vi ponerat att ljusets hastighet går att färdas i vara den optimala tiden att börja nu?
när vi är så nära krig och miljö-förstöring
och att planetens starkaste individer (IQ-mässigt och fysiskt styrkemässigt) skulle få vara jordens valda söner och döttrar att cirkulera galaxen för att hitta intelligent liv och starka mediciner för tex HIV/Cancer
och om det inte skulle gå att återfå dessa individer för avrapportering kunna starta kolonier på
"T-3 planeter"

Om Inkler/Lunex hittar hit så är det lilla nemo
http://en.wikipedia.org/wiki/Space_elevator
http://startrekcostumes.net/wp-content/uploads/2009/07/uss_enterprise.jpg
Citera
2010-12-15, 01:32
Medlem
Ondves avatar
Nej, jag tror inte att det är någon optimal tidpunkt att bara kasta sig ut i rymden på något sökande i dagsläget. Anledningen är att vi inte har något mål att färdas till än.

Att bara börja åka åt något håll vore nog ganska fruktlöst. Det är nog bättre att använda och utveckla de tekniker vi har för att finna en lämplig destination innan vi åker någonvart.

Det har ju rapporterats i media om Gliese osv, som fantasifullt beskrivits som "vattenvärldar" med behaglig temperatur. Men fantasifullt är just ordet för dessa. Det man egentligen vet är att en stjärnas bana påverkas av något som kan ha den massan, inte mycket mer än så är känt.

Rymdhissen är förvisso intressant, men även belagt med en hel del stora svårigheter gällande materialets hållfasthet och vikt. Det finns så att säga en anledning till att den inte byggts trots att idén funnits över 100 år.

Men jag håller med om att vi verkligen bör forska mer för att ha planer liknande dina som mål.
Citera
2010-12-15, 01:42
Medlem
WermlandsStolthets avatar
nja fast ok då säg att vi har en destination låt oss säga Mars bara för att ha en lämplig plats som inte är allt för nära?
eller hur mycket har man hitintills hittat i universum?
jag har hört från kompisar att man har hittat beboeliga planeter men det var typ 25 ljusår(i brist på insyn i ämnet)
Och med hissen borde ju centrifugal kraften kunna hålla ett "ankare" på plats, då är det väl bara att ha en stålvajer i rimlig diameter? eller har jag varigt ute och cyklat nu igen
Citera
2010-12-15, 02:09
Medlem
Ondves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WermlandsStolthet
nja fast ok då säg att vi har en destination låt oss säga Mars bara för att ha en lämplig plats som inte är allt för nära?
eller hur mycket har man hitintills hittat i universum?
jag har hört från kompisar att man har hittat beboeliga planeter men det var typ 25 ljusår(i brist på insyn i ämnet)
Och med hissen borde ju centrifugal kraften kunna hålla ett "ankare" på plats, då är det väl bara att ha en stålvajer i rimlig diameter? eller har jag varigt ute och cyklat nu igen

Rymdfärjor osv. ligger ju i omloppsbana runt jorden och håller sig på så vis från att trilla ner, de trillar istället runt planeten genom att ha fart framåt. En rymdhiss borde ju ligga på en fast punkt för att kunna lyfta något och då kommer gravitationen dra väldigt hårt i den. Kanske ca 100 kilometer ska den dessutom upp, så stålvajer lär nog bli "lite" tungt då för den att hålla emot med.

Gravitationen försvinner absolut inte bara för att man kommer utanför atmosfären, vilket kan vara bra att tänka på när det gäller rymdhissar, utan du måste bort 250 mil innan den ens halverats!

Man måste kanske alltså kompensera med raketmotorer för att hålla den på plats, vilket kanske inte är någon revolutionerande vinst gentemot att skicka upp en raket med sin last istället.

Att man ska ha hittat beboeliga planeter 25 ljusår bort låter väldigt tveksamt. Dock är forskarna väldigt duktiga på att spekulera i detta, kanske mycket för att få ökade anslag osv, men det låter som exemplet i min tidigare post med Gliese som exempel.

Mars vore en rimlig resa med vår nutida teknik. Problemet är väl att det är svårt att motivera vad vi ska dit egentligen och göra. Själv tycker jag att bara själva bedriften vore en stor landvinning som skulle motivera mänskligheten framåt. Den stora massan håller nog dock inte med

Månen tror jag iaf är framtiden. Bygger man en infrastruktur där så kan den användas som en utgångspunkt för längre rymdfärder i framtiden.
Citera
2010-12-15, 12:04
Medlem
Jomazis avatar
Idén är betydligt äldre än 25 år, Clarke beskriver en i "the fountains of paradise" ifrån 1979, och redan Tsiolkovsky (om jag minns rätt) spekulerade fysiken kring torn som räcker ut i geostationär omloppsbana.

Det krävs material med en rejäl hållfasthet för att bygga en rymdhiss, allt upp till geostationär omloppsbana (ca 36000km över jordytan) dras nedåt av gravitationen, sen krävs en ännu längre och tyngre ytterdel för att hålla det hela på plats. Det krävs specifik draghållfasthet kring 50Gpa för en densitet på 1kg/dm^3, det motsvarar en tråd tråd med en snittarea på 1mm^2 kapabel att hålla för vikten av en mindre lastbil... Dock kan man genom att gradvis öka kabelns tjocklek "komma undan" med betydligt svagare material, men priset man får betala är att kabelns vikt då ökar kolossalt, så man måste upp till åtminstone 15-20Gpa för att en rymdhiss ska bli möjligt.

Sen tillkommer problemet med korrosion pga atomärt syre i övre atmosfären, kollisioner med rymdskrot samt att kunna överföra kraft till rymdhissens "hissvagnar" så att de blir kapabla att dra sig hela vägen upp. Att ta sig hela vägen på en timme är störtomöjligt, det handlar om en sträcka på 36000km, en hastighet på 10km/s klarar inget mekaniskt system. 5-200m/s är mer realistiskt, att resa till geostationär omloppsbana ifrån jordytan skulle då ta 2-8 dagar.

En av fördelarna med rymdhissen är att man kan starta med en väldigt liten hiss, kanske ett par hundra ton, sen skicka upp "byggmaterial" tills hissen är tillräckligt massiv för att hantera de tunga kapslar som behövs för att skicka upp människor.

Dock tror jag att man istället bygger en s.k "sky hook", det kräver en betydligt mindre material och kan expanderas till större storlek betydligt snabbare. Det går ut på att man har en tung satellit i omloppsbana, runt 2000km ovanför jordytan, sen har man ett roterande snöre, runt 1900km långt, sträckt ifrån den som roterar åt motsatt håll gentemot omloppsbanan så att hastigheten gentemot jordytan blir väldigt låg när tråden är som närmast. Flyg ett snabbt jetplan med en ögla på, kroka i tråden och bli kastad ut i rymden.... Svårt att förklara, men läs wikin och googla: http://en.wikipedia.org/wiki/Skyhook_%28structure%29
Senast redigerad av Jomazi 2010-12-15 kl. 12:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in