Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-12-15, 00:30
Medlem
Wermlands avatar
Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mina funderingar, än mindre var jag ska posta min fundering, men går det att stänga av någon med hjälp av IP-nummer eller liknande? Alltså blockera en dator/anslutning? Det jag har i åtanke är några (någon?) som postar skit i MPK-forumet. Jag kan inte hjälpa att jag misstänker att det är samma person som återkommer hela tiden med olika användarnamn. Nu senast var det en jeppe som kallade sig Eclipsecat och som bara talar om hur fula alla ämnestjejer är. Det har varit lite mycket sådant de senaste veckorna. Det dyker upp någon som totalsågar precis allt och blir avstängd efter ca 20 inlägg, det går ett par dagar sedan är det en ny användare som sågar allt och blir avstängd, då dyker det upp en ny etc... Jag kan inte släppa känslan av att det är en och samma person. Kan inte moderatorerna kolla upp sådant? Jag är inte så tekniskt kunnig om internetvärlden så det är därför jag frågar. Ginge det skulle det ju vara lättare att blockera fanskapet en gång för alla så slipper mod stänga av flera gånger i veckan.

Wermland
Citera
2010-12-15, 00:39
Medlem
Orzions avatar
Vad jag vet IP bannar Flashback ingen eftersom att det går att komma runt och riskerar att drabba oskyldiga användare.
Citera
2010-12-15, 00:48
Medlem
b0gfettos avatar
Skicka en RP på 1.06 och be modsen kolla upp det så kollar dom moderatorer/administratörer som har rättigheter att göra det (jämföra IP:n dvs).

Om det är samma person men med olika IP:n (t.ex. proxy) så hjälper inte IP-ban och inte heller 1.06 då det är olika IP. Om skrivsättet är identiskt så kan det det dock fungera.

Flashback IP-bannar ibland om jag minns rätt, men inte speciellt ofta.
Citera
2010-12-15, 00:49
Medlem
Wermlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Vad jag vet IP bannar Flashback ingen eftersom att det går att komma runt och riskerar att drabba oskyldiga användare.
Jo jag kan förstå det, men om man ser att det är samma användare som kommer tillbaka gång på gång på gång... ett kroniskt troll... finns det verkligen ingen möjlighet att få bort fanskapet för evinnerliga tider då? Eller i alla fall så länge han använder samma dator/samma uppkoppling?

Wermland
Citera
2010-12-15, 10:35
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wermland
Jo jag kan förstå det, men om man ser att det är samma användare som kommer tillbaka gång på gång på gång... ett kroniskt troll... finns det verkligen ingen möjlighet att få bort fanskapet för evinnerliga tider då? Eller i alla fall så länge han använder samma dator/samma uppkoppling?

Wermland

Det finns personer som har en envishet utan dess like, och som till en följd av detta använder diverse olika möjligheter att försöka gömma sig. Vi tar bort dem så snart vi kan, men ibland kan det ta litet tid. Så snälla du, om du nu lärt dig ett enskilt trolls modus operandi, så rapportera det för 1.07 och skriv en kort förklaring. Tyvärr kommer du inte få någon bekräftelse på om du hade fel. Men ser du att den det gäller plötsligt ändras från medlem till avstängd så kan du ju åtminstone anta att du hade rätt.

/Mod
Citera
2010-12-15, 11:07
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Det absolut viktigaste är dock att ni inte gör en publik sammankoppling mellan de olika kontona. Skriver ni i tråden att "Nu är AnvnädareX tillbaks igen med nytt konto!" så kan ni räkna med att åka på en varning för 1.06. Det må vara uppenbart, men se till att hålla den typen av information i en RP eller PM till moderator.
Citera
2013-10-23, 01:58
Medlem
Bdonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wermland

Wermland

Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Det finns personer som har en envishet utan dess like, och som till en följd av detta använder diverse olika möjligheter att försöka gömma sig. Vi tar bort dem så snart vi kan, men ibland kan det ta litet tid. Så snälla du, om du nu lärt dig ett enskilt trolls modus operandi, så rapportera det för 1.07 och skriv en kort förklaring. Tyvärr kommer du inte få någon bekräftelse på om du hade fel. Men ser du att den det gäller plötsligt ändras från medlem till avstängd så kan du ju åtminstone anta att du hade rätt.

/Mod

På förekommen anledningen undrar jag om detta nu. Sedan en bra tid tillbaka härjar någon i MPK-delen och startar nya trådar med nytt användarnamn varje dag, och blir varje gång snabbt avstängd också. Denna person ger sig på några bloggerskor som han vill ha information om och som han kallar falska horor etc. Man undrar hur länge det kan fortgå och en total avstängning via IP-adress är ju något som slagit mig. Vad jag tror mig förstå av inlägget ovan är det möjligt och jag tycker att det minst sagt vore befodrat i fallet med den sjuka individen som stalkar oskyldiga tjejer. Men undrar varför han fortfarande kan härja och inte är blockerad.
Senast redigerad av Bdonk 2013-10-23 kl. 02:09. Anledning: Förtydligande av det jag skrivit
Citera
2013-10-23, 06:08
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bdonk
På förekommen anledningen undrar jag om detta nu. Sedan en bra tid tillbaka härjar någon i MPK-delen och startar nya trådar med nytt användarnamn varje dag, och blir varje gång snabbt avstängd också. Denna person ger sig på några bloggerskor som han vill ha information om och som han kallar falska horor etc. Man undrar hur länge det kan fortgå och en total avstängning via IP-adress är ju något som slagit mig. Vad jag tror mig förstå av inlägget ovan är det möjligt och jag tycker att det minst sagt vore befodrat i fallet med den sjuka individen som stalkar oskyldiga tjejer. Men undrar varför han fortfarande kan härja och inte är blockerad.

Problemet är att det tar några sekunder för att byta IP ellerhelt enkelt använda en proxy.

(sedan såg jag en av hans trådar idag, han var redan avstängd och jag passade på att rapportera lite i den, en stund senare var tråden åtgärdad. Så modsen gör ju vad de kan.)
Citera
2013-10-23, 16:43
Medlem
Bdonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mhael
Problemet är att det tar några sekunder för att byta IP ellerhelt enkelt använda en proxy.

(sedan såg jag en av hans trådar idag, han var redan avstängd och jag passade på att rapportera lite i den, en stund senare var tråden åtgärdad. Så modsen gör ju vad de kan.)
Jo, modsen gör vad dom kan och stänger av honom snabbt när nya trådar dyker upp. Dock önskar man att det fanns något sätt som man kunde stänga av en sådan idiot på – för gott!
Citera
2013-10-23, 17:05
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Jo, modsen gör vad dom kan och stänger av honom snabbt när nya trådar dyker upp. Dock önskar man att det fanns något sätt som man kunde stänga av en sådan idiot på – för gott!

Det säger jag inte emot.
Citera
2013-10-23, 17:42
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Så länge man inte använder omvänd blockering, dvs en viss användare får bara komma från ett på förhand bestämt IP, finns det inget sätt att bli av med tockna. Man får helt enkelt hoppas att person (-erna) till slut ger upp i brist på gensvar.
Citera
2013-10-23, 17:50
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Så länge man inte använder omvänd blockering, dvs en viss användare får bara komma från ett på förhand bestämt IP, finns det inget sätt att bli av med tockna. Man får helt enkelt hoppas att person (-erna) till slut ger upp i brist på gensvar.

Men om jag byter IP och skapar ett nytt konto, då är väl inte det nya kontot spärrat pga den omvända blockeringen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in