Citat:
Ursprungligen postat av kukhen
Är det så att man inte kan byta en lägenhet direkt efter att man skaffat den? Kan bostadsförmedlaren sura och neka självaste bytet?
Det är hyresvärdarna som kan neka. Förmedlaren har inget att säga till om när din motpart väl skrivit kontrakt på den lägenhet han fått förmedlad.
Generellt så har en hyresvärd alltid rätt att neka och ni har rätt att ta upp ärendet i hyresnämnden.
Citat:
Ursprungligen postat av Hyresgästföreningens faktablad om lägenhetsbyte
Hyresnämnden ska ge tillstånd till bytet;
■ om du har ”beaktansvärda skäl” till bytet
■ om det inte innebär en ”påtaglig olägenhet” för
hyresvärden
■ eller om inga andra särskilda skäl talar emot
bytet.
Några exempel på vad så kallade ”beaktansvärda
skäl” kan vara:
■ Familjen har blivit större eller mindre och
behöver mer eller mindre utrymme.
■ Din ekonomi har förändrats.
■ Du eller någon annan i familjen har fått fast
arbete på annan ort.
■ Du ska studera på annan ort.
Har du nyligen bytt till dig lägenheten måste du ha
starkare skäl än de som nämnts ovan om du vill
byta igen. Riktlinje för strängare bedömning är att
hyresgästen har bott i lägenheten kortare tid än ett
år.
Anledningen till att det är såhär strikt är för att bytesrätten gäller endast om det kan styrkas att behov finnes. Om din bytespart tackat ja till en lägenhet för att sedan omedelbart byta bort den så väcks misstanken att hans begäran inte är behovs-styrd. Sedan väcker det också misstanke om svarthandel eftersom sådant agerande är det typiska tillvägagångs-sättet för svarthandel(skenbyte).
Den typiske hyresvärden skulle bli mycket misstänksam mot en person som byter bort en lägenhet han aldrig bott i. Men är hyresvärden "slapp" så kan de godkänna det hela...
Citat:
Ursprungligen postat av kukhen
Något annat jag undrar är om CSN bidraget och/eller lånet räknas som inkomst när det krävs en viss inkomst för att få en lägenhet. Tycker inte bostadsförmedlaren om vårat byte kanske de hakar upp sig på saker som att vi ganska precis kommer upp i den inkomst man behöver ha för att få lägenheten (räknat utan CSN), eller att ingen av oss är heltidsanställda någonstans. Vi är alltså båda studenter med en massa extra-knäck jobb.
Återigen så har förmedlaren inte med detta att göra. Byten avgörs av era respektive värdar. Det är upp till dem att neka och ni har rätt att överklaga till hyresnämnden. Vissa värdar har skyhöga inkomstkrav, andra inte. Själv fick jag min lägenhet i innerstan när jag var en fattig student...