2010-12-14, 18:36
Medlem
Jag och min sambo bor i Stockholm och vill flytta till en lägenhet i en annan stad. Jag har hittat en snubbe som är intresserad av vår lägenhet och som står sedan några år tillbaka i bostadskö i staden vi vill flytta till. Nu har personen i fråga hittat en lägenhet som passar oss och som han står först på. Det han nu är orolig över är huruvida hans bostadsförmedlare kommer gå med på ett lägenhetsbyte med oss så pass tätt inpå införskaffandet av lägenheten. I värsta fall har han förlorat alla sina ködagar och står med en bostad han inte vill ha.

Är det så att man inte kan byta en lägenhet direkt efter att man skaffat den? Kan bostadsförmedlaren sura och neka självaste bytet?

Något annat jag undrar är om CSN bidraget och/eller lånet räknas som inkomst när det krävs en viss inkomst för att få en lägenhet. Tycker inte bostadsförmedlaren om vårat byte kanske de hakar upp sig på saker som att vi ganska precis kommer upp i den inkomst man behöver ha för att få lägenheten (räknat utan CSN), eller att ingen av oss är heltidsanställda någonstans. Vi är alltså båda studenter med en massa extra-knäck jobb.

Tacksam för all hjälp vi kan få!
Citera
2010-12-14, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukhen
Jag och min sambo bor i Stockholm och vill flytta till en lägenhet i en annan stad. Jag har hittat en snubbe som är intresserad av vår lägenhet och som står sedan några år tillbaka i bostadskö i staden vi vill flytta till. Nu har personen i fråga hittat en lägenhet som passar oss och som han står först på. Det han nu är orolig över är huruvida hans bostadsförmedlare kommer gå med på ett lägenhetsbyte med oss så pass tätt inpå införskaffandet av lägenheten. I värsta fall har han förlorat alla sina ködagar och står med en bostad han inte vill ha.

Är det så att man inte kan byta en lägenhet direkt efter att man skaffat den? Kan bostadsförmedlaren sura och neka självaste bytet?

Något annat jag undrar är om CSN bidraget och/eller lånet räknas som inkomst när det krävs en viss inkomst för att få en lägenhet. Tycker inte bostadsförmedlaren om vårat byte kanske de hakar upp sig på saker som att vi ganska precis kommer upp i den inkomst man behöver ha för att få lägenheten (räknat utan CSN), eller att ingen av oss är heltidsanställda någonstans. Vi är alltså båda studenter med en massa extra-knäck jobb.

Tacksam för all hjälp vi kan få!

Man får byta så fort man har ett kontrakt, man behöver inte bo där en viss tid och behöver inte ens flytta in...MEN man måste ha extremt starka skäl till att göra så.

Är det sådan bostadsbrist dit ni ska flytta så ni måste agera ett byte ?
Senast redigerad av EMJ 2010-12-14 kl. 21:14.
Citera
2010-12-14, 21:30
Medlem
Byte känns väl lämpligast eftersom vi redan har en lägenhet och så vet jag inte om vi kan ta lån, båda studerar ju som sagt (om det var köp av bostadsrätt du menade som alternativ).

Men det kan väl inte finnas någon gräns för hur länge personen måste ha bott i lägenheten innan man kan byta den eller flytta vidare på annat sätt? Vad anses förresten som extremt starka skäl då, han vill flytta närmare barnen som då kommer bo väldigt nära (han bor typ på landet just nu), och min flickvän studerar i staden vi ska flytta till samt att jag ska leta exjobb sen jobb där efter plugget (om 1 år).

Ponera att skälet inte är tillräckligt bra eller att bytet av någon annan anledning inte godkänns, vad kan hända om vi genomför bytet på egen hand ("bakom ryggen" på värdarna) med temporär adressändring och varandra som c/o t.ex. (för att få post)?
Citera
2010-12-14, 21:42
Medlem
Citat:
Byte känns väl lämpligast eftersom vi redan har en lägenhet och så vet jag inte om vi kan ta lån, båda studerar ju som sagt (om det var köp av bostadsrätt du menade som alternativ).

Men det kan väl inte finnas någon gräns för hur länge personen måste ha bott i lägenheten innan man kan byta den eller flytta vidare på annat sätt? Vad anses förresten som extremt starka skäl då, han vill flytta närmare barnen som då kommer bo väldigt nära (han bor typ på landet just nu), och min flickvän studerar i staden vi ska flytta till samt att jag ska leta exjobb sen jobb där efter plugget (om 1 år).

Ponera att skälet inte är tillräckligt bra eller att bytet av någon annan anledning inte godkänns, vad kan hända om vi genomför bytet på egen hand ("bakom ryggen" på värdarna) med temporär adressändring och varandra som c/o t.ex. (för att få post)?

Nej, jag menade inte köpa BR, utan om det i staden ni tänker flytta till kanske har gott om lediga lägenheter.

Starka skäl är trångboddhet, arbetsresor, barnomsorg, skolor, handikapp, ekonomi, separation. Men det är väl bara fylla i bytesansökan, får ni nej så ta det till hyresnämden.
Citera
2010-12-14, 22:05
Medlem
Citat:
Det är hyresvärdarna som kan neka. Förmedlaren har inget att säga till om när din motpart väl skrivit kontrakt på den lägenhet han fått förmedlad. Generellt så har en hyresvärd alltid rätt att neka och ni har rätt att ta upp ärendet i hyresnämnden.

Citat:
Ursprungligen postat av Hyresgästföreningens faktablad om lägenhetsbyte
Hyresnämnden ska ge tillstånd till bytet;
■ om du har ”beaktansvärda skäl” till bytet
■ om det inte innebär en ”påtaglig olägenhet” för
hyresvärden
■ eller om inga andra särskilda skäl talar emot
bytet.

Några exempel på vad så kallade ”beaktansvärda
skäl” kan vara:
■ Familjen har blivit större eller mindre och
behöver mer eller mindre utrymme.
■ Din ekonomi har förändrats.
■ Du eller någon annan i familjen har fått fast
arbete på annan ort.
■ Du ska studera på annan ort.

Har du nyligen bytt till dig lägenheten måste du ha
starkare skäl än de som nämnts ovan om du vill
byta igen. Riktlinje för strängare bedömning är att
hyresgästen har bott i lägenheten kortare tid än ett
år.

Anledningen till att det är såhär strikt är för att bytesrätten gäller endast om det kan styrkas att behov finnes. Om din bytespart tackat ja till en lägenhet för att sedan omedelbart byta bort den så väcks misstanken att hans begäran inte är behovs-styrd. Sedan väcker det också misstanke om svarthandel eftersom sådant agerande är det typiska tillvägagångs-sättet för svarthandel(skenbyte).

Den typiske hyresvärden skulle bli mycket misstänksam mot en person som byter bort en lägenhet han aldrig bott i. Men är hyresvärden "slapp" så kan de godkänna det hela...

Citat:

Återigen så har förmedlaren inte med detta att göra. Byten avgörs av era respektive värdar. Det är upp till dem att neka och ni har rätt att överklaga till hyresnämnden. Vissa värdar har skyhöga inkomstkrav, andra inte. Själv fick jag min lägenhet i innerstan när jag var en fattig student...
Citera
2010-12-14, 23:02
Medlem
Jag har uppenbarligen blandad ihop hyresvärden och förmedlaren, men jag tror företaget i sig är både och i detta fall (och i mitt fall). Men det är ju mindre relevant i sammanhanget. I vilket fall så ska snubben tacka ja (alternativt nej) imorgon. Ska jag rekommendera honom att tacka ja och sedan försöka utföra bytet med oss och i värsta fall gå till hyresnämnden om något går fel (tack för informationen ang. det DanyOne, visste inte om de) eller är det bättre att försöka snacka med hyresvärden innan och se om bytet kommer godkännas eller inte, innan han tackar ja till lägenheten? Chansen är väl då att han i all hast misstänker något skumt och tar helt enkelt nästa person i bostadskön? Antar att det är svårare gjort när lägenheten redan är tagen, då kanske vi alla kan möta hyresvärden och prata med honom om han verkar misstänksam och/eller osugen på att låta oss byta. Hjälp!
Citera
2010-12-14, 23:25
Medlem
Citat:
Jag har uppenbarligen blandad ihop hyresvärden och förmedlaren, men jag tror företaget i sig är både och i detta fall (och i mitt fall). Men det är ju mindre relevant i sammanhanget. I vilket fall så ska snubben tacka ja (alternativt nej) imorgon. Ska jag rekommendera honom att tacka ja och sedan försöka utföra bytet med oss och i värsta fall gå till hyresnämnden om något går fel (tack för informationen ang. det DanyOne, visste inte om de) eller är det bättre att försöka snacka med hyresvärden innan och se om bytet kommer godkännas eller inte, innan han tackar ja till lägenheten? Chansen är väl då att han i all hast misstänker något skumt och tar helt enkelt nästa person i bostadskön? Antar att det är svårare gjort när lägenheten redan är tagen, då kanske vi alla kan möta hyresvärden och prata med honom om han verkar misstänksam och/eller osugen på att låta oss byta. Hjälp!

Om ni ska kolla upp i förväg så bör ni kolla med både din och hans värd. Sedan bör han(eller någon annan) ringa anonymt till hans värd. Annars kan hans värd verkligen ifrågasätta att han har behov av lägenheten som han skall få förmedlad, om han nu planerar att direkt byta bort den. Även CSN frågan bör ni passa på att fråga om, om ni skall kolla i förväg.

Huruvida ni skall kolla i förväg beror lite på hur "schysst" du vill vara mot din bytespart. Rent egoistiskt så är det mest fördelaktigt att låta han tacka ja till lägenheten. Sedan försöker ni er på bytet. Går det så går det och du har inte förlorat något. Men han får sitta med Svarte-Petter. Ditt samvete och din personliga moral får vägleda dig här.

Går det till hyresnämnden så kommer de göra en strängare bedömning p.g.a. han byter bort en lägenhet som han inte bott i. Det kommer förmodligen ligga er tungt till last i hyresnämnden. Men det är omöjligt att säga *exakt* hur hyresnämnden kommer agera i förväg. Du har ju ett rimligt behov, nämligen studier på annan ort. Och det räcker med att endera parten har bytesbehov för att man skall ha en chans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in