2010-12-14, 16:34
Medlem
SmokingKillss avatar
Nu är det så att jag har glömt ett 6-pack ägg i bilen som stått i kylan och resultatet blev 6 st djupfrysta ägg. Det är ett som är sprucket så det kan bli lite klurigt att tina men dom andra verkar intakta.

Det jag vill diskutera är alltså följande :

* Går det att tina upp dom och tillaga dom?

* Vilken är den bästa metoden för att tina frysta ägg? - lägga i varmt vatten eller låta dom ligga i rumstemperatur?

* Vilket är det bästa sättet att tillaga dom? - koka som vanligt eller göra nån maträtt/baka på dom?

Sorry för ev stavfel
Citera
2010-12-14, 16:43
Medlem
ICanHass avatar
SU -► Matlagning, metoder och redskap
//Mod
Citera
2010-12-14, 18:22
Medlem
Millediablos avatar
Öppna dom efter upptining (rumstemperatur) och häll i ett glas, lukta och kolla hur gulan ser ut. Stek dom och njut eller gör en sockerkaka. Är det bara som du sa ett 6-pack så kasta om du är osäker på kvalité. Alternativt låter du dom mogna och använder dom mot något lokalt demonstrationståg du inte sympatiserar med.
Citera
2010-12-14, 21:10
Medlem
kongolasse12s avatar
Det är ju inte farligt eller så men frågan är ju hur konsistensen blir. Koka ett och återkom, blev faktiskt jävligt nyfiken nu...
Citera
2010-12-14, 22:48
Medlem
rayraviolis avatar
Enligt vad jag har hört så blir de lite lustiga på ett oaptitlig sätt. Kan erinra mig en incident från barndomen med frysta ägg som kokades och blev som studsbollar, men minnet är inte helt friskt på den här punkten.

Har du provat?
Citera
2010-12-14, 23:26
Medlem
Monsterpers avatar
Jag är inte superhaj på kemi, men borde inte den feta kylan ha denaturerat proteinet så att de inte rinner alls längre, ens vid rumstemperatur?
Citera
2010-12-15, 05:32
Bannlyst
Jag bjuder på lite akutmedicinska *klokord: Snabb nedkylning kräver snabb upptining. Långsam nedkylning kräver långsam upptining.

Med det sagt, låt äggen ligga i kylen ett dygn så blir dom som nya. Ägg tillhör gruppen lysande livsmedel med ett bäst-före-datum långt efter utsatt tid.

*Vid långsam nedkylning har de djupare blodkärlen fryst till. Man strävar efter att alla kärlen i kroppen ska pumpa ut blod samtidigt. Det genomförs bäst med att vårdtagaren vistas i rumstemperatur, kanske med en filt kring sin lekamen.
Senast redigerad av krigsmat 2010-12-15 kl. 05:41.
Citera
2010-12-15, 06:49
Medlem
sverker11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokingKills
Nu är det så att jag har glömt ett 6-pack ägg i bilen som stått i kylan och resultatet blev 6 st djupfrysta ägg. Det är ett som är sprucket så det kan bli lite klurigt att tina men dom andra verkar intakta.
Potatis som fryst stoppar man direkt i kokande vatten utan att tina. Om man tinar dem före blir de i stort sätt oätliga. Nu vet jag inte om exakt samma sak gäller för ägg men jag skulle ha stoppat de djupfrysta äggen direkt i kokande vatten utan att tina dem.
Citera
2010-12-16, 15:43
Medlem
SmokingKillss avatar
Jag lät dom tina i rumstemperatur och upptäckte snart att det bara var två som inte var spruckna efter dom hade tinat så prövade jag att knäcka dom i en kopp för närmare en inspektion som avslöjade följande: dom ägg som var spruckna hade samtliga en väldigt hård gula som inte flöt ut med resten av ägget, inte ens när jag skar i gulan med en kniv, den var som en studsboll. Dom två ägg som skalet var intakt på hade en lite annorlunda konsistens men smakade som vanligt efter att jag hade stekt dem.
Citera
2010-12-20, 19:03
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokingKills
Jag lät dom tina i rumstemperatur och upptäckte snart att det bara var två som inte var spruckna efter dom hade tinat så prövade jag att knäcka dom i en kopp för närmare en inspektion som avslöjade följande: dom ägg som var spruckna hade samtliga en väldigt hård gula som inte flöt ut med resten av ägget, inte ens när jag skar i gulan med en kniv, den var som en studsboll. Dom två ägg som skalet var intakt på hade en lite annorlunda konsistens men smakade som vanligt efter att jag hade stekt dem.
Härligt nu kanske man ska göra som tidigare inlägg, testa att koka dom utan föregående upptining. Dom med trasiga skal lät ju direkt hälsovådliga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in