2010-12-14, 16:00
Medlem
Stina-Linas avatar
Vi har varit tvungna att ta bort vår hund och vid avlivningen slutade den andas tvärt och föll ihop.Veterinären som vi inte tycker skött det hela som Vet lovat,menar nu att hundens hjärta slog flera minuter efter att andningen tvärstannat.Kan det verkligen stämma.Han fick överdos sömnmedel.

Såvitt jag vet dör en varelse när andningen upphör kroppen säckat ihop,och hjärtat slutar slå pga det blir utan syre så gott som omgående.Har jag fel?
Citera
2010-12-14, 16:07
Medlem
GL.Terrors avatar
Mina hundar som blev väldigt gamla så gick det till så här först en lungnande sen efter det så fick dom ett andnings förlamande=överdos narkosmedel när man har hunden i fammnen så ser man när puppilen brister och vet lyssnar på hjärtat ,det stannar innom 10 sec då är hunden död,är du riktigt säker på att han försökte avliva din hund med bara sömnmedel?
Citera
2010-12-14, 16:12
Medlem
Snurrens avatar
De katter som jag varit med och fått avlivade har först fått en rejäl dos sömnmedel, därefter en direkt dödande spruta i buken. Det kändes viktigt att den sov djupt då, och den veterinären jobbar med stor kärlek för djur. Den ena katten var en 2 dygn gammal kattunge som hade svår gomspalt så inget fanns att göra. Veterinärmottagningen hade dukat upp med mjuk filt på bordet, ett litet ljus (för min skull) samt täckt lampan med ett tyg. Sedan fick den somna liggandes i mina händer. Har dock hört att det finns veterinärer som direkt kör in den dödande sprutan i buken på små kattungar, och det känns inte OK. Sedan kan jag ju inte svara på exakt när döden inträffar, men "min" veterinär lyssnade efter hjärtljud med stetoskop efter sprutorna.
Citera
2010-12-14, 16:15
Medlem
Arasalls avatar
Föll ihop, säger du? Låg inte hunden ned, eller vilade i din famn?

De gånger jag har varit med mina gamla hundar har det gått ytterst lugnt till. De har fått en spruta med lugnande medel först, och legat på golvet och dåsat när själva avlivningsmedlet (vad det nu är) sattes in). De liksom bara ... gled bort.

Men just ditt uttryck "föll ihop" får mig att undra - dock, om hunden var väldigt dålig kan den ju ha självdött, om du ursäktar ordvalet, men det borde ju veterinären i så fall ha förstått och förklarat.
Citera
2010-12-14, 16:17
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Vi har varit tvungna att ta bort vår hund och vid avlivningen slutade den andas tvärt och föll ihop.Veterinären som vi inte tycker skött det hela som Vet lovat,menar nu att hundens hjärta slog flera minuter efter att andningen tvärstannat.Kan det verkligen stämma.Han fick överdos sömnmedel.

Såvitt jag vet dör en varelse när andningen upphör kroppen säckat ihop,och hjärtat slutar slå pga det blir utan syre så gott som omgående.Har jag fel?

För oss människor är det hjärndöd som räknas och då får vi väl räkna även djuren till samma.
När hjärtat slutar slå skickas fortfarande reflexer från hjärnan. Dessa upphör när syrebristen når så långt - tar lite längre tid att slås ut. Vad gäller människa så uppstår obotliga hjärnskador/vävnadsskador beräknat efter 3 minuter utan andning, men hjärtat kan slå ytterligare lite men oreglbundet. Och vi får nog räkna med det för våra djur också.
Och mycket riktigt så kan både hjärt och lungverksamhet finnas kvar en kort stund efter att sprutan gjort sin fulla verkan.
Vi människor får ju dö utan hjälp av sömnmedel men även vi har dessa lite oregelbundna reflexer kvar helt kort.

Jag har varit med om ett större antal avlivningar och vad jag förstår så var det helt normalt. Jag förstår också att ni reagerar då ni inte var beredda på det. Kan dock försäkra att djuret inte var medveten om detta då sömnmedlet slog ut medvetandet tidigare.
Mvh
Citera
2010-12-14, 16:19
Medlem
Citat:
Nu är jag förvisso ingen expert men bör inte definitionen vara när hjärnan slutar fungera/syrebrist?
Man kan ju få igång hjärtat på döda människor vad jag vet. Alltså att det slår men hjärnan är död.

Annat exempel är väl höns som blivit halshuggna. Hjärnan är död, inte ens inkopplad ändå springer hönan omkring. Jag anser iaf hönan vara död även fast den flaxar omkring på gårn.
Citera
2010-12-14, 16:20
Medlem
Stina-Linas avatar
Ja det är jag-Någon lugnande injektion fick hunden inte innan utan när första injektinen getts föll hunden ihop émot mej och tvärtslutade andas mitt i ett andetag.
Trots det har vet ringt och menat att hunden levde i flera minuter efteråt.Hunden fick flera inj överdos narkosmedel,varav den sista drögs upp medan avlivningsskedet pågick efter att hunden dött.
Jag tror vara att det var en säkerhetsgrej-för hunden hade ju som sagt tvärslutat andas redan vid den första.

Hunden blev totalt slapp så det förefaller mej märkligt inte någpnting fanns kvar av liv eller rörelse (det gick så fort att jag blev chockad för det skulle hade vet sagt ,ta litet längre tid)att ens hjärnan skulle ha kunnat fungera
Senast redigerad av Stina-Lina 2010-12-14 kl. 16:33.
Citera
2010-12-14, 16:28
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Föll ihop, säger du? Låg inte hunden ned, eller vilade i din famn?

Nej hundens las upp på veterinärens lilla stålbord med något mjukt som jag tagit med.Hunden hade huvudet höjt stödd av det ena benet Och när den första injektionen led emot slutet föll hundens huvud och hals ner på mej där jag stod.
Hunden var inte så dålig han hade ju gått in till vet.

Det var vet som ansåg att avlivningen skulle gå snabbt så han gav den första sprutan så fort han kunde.Jag hade dock begärt att han skulle ta det lungt och låta mej ta avsked av hunden innan han började.Vet tyckte döck har jag fått veta idag att det kunde jag ha gjort hemma!Vet har ringt och läst lusen av mej därför att jag ansåg att avlivningen inte skedde på det vis vi kommit överens om.

Något lugnande fick han inte innan därför att vet aldrig gav det det kunde gå lågt bltr och hunden kunde snedtända vid avlivningen"
Citera
2010-12-14, 16:36
Medlem
Eliza CTs avatar
Hundar brukar alltid få lugnande-sövande injektion först, sedan injektion direkt i en blodåder.
Många katter får däremot ofta en bukspruta direkt, vilket jag tycker känns lite jobbigt men som vissa katter inte alls reagerar på. Enl info från veterinär så ges inte den lugnande sprutan då katter kan få kramper som gör det plågsamt. Ingen katt som fått första sprutan när jag varit med har krampat.
Jag kan även tänka mej att veterinären gör en bedömning om hur sjukt och svagt djuret är och handlar efter det.

Kanske kan någon veterinärt kunnig redogöra lite bättre för detta?
Mvh
Citera
2010-12-14, 16:48
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
Nej hundens las upp på veterinärens lilla stålbord med något mjukt som jag tagit med.Hunden hade huvudet höjt stödd av det ena benet Och när den första injektionen led emot slutet föll hundens huvud och hals ner på mej där jag stod.
Hunden var inte så dålig han hade ju gått in till vet.

Det var vet som ansåg att avlivningen skulle gå snabbt så han gav den första sprutan så fort han kunde.Jag hade dock begärt att han skulle ta det lungt och låta mej ta avsked av hunden innan han började.Vet tyckte döck har jag fått veta idag att det kunde jag ha gjort hemma!Vet har ringt och läst lusen av mej därför att jag ansåg att avlivningen inte skedde på det vis vi kommit överens om.

Något lugnande fick han inte innan därför att vet aldrig gav det det kunde gå lågt bltr och hunden kunde snedtända vid avlivningen"

Förstår inte riktigt vad det är du tycker är konstigt? Förklara gärna lite mer. Men en veterinär bör gå igenom vad som sker under själva proceduren. En hund med väldigt påverkat allmäntillstånd avlivas inte riktigt på samma sätt som en hund vid god vigör. I vilket skick var hunden? Att den kunde gå betyder inte att han var okej. Acepromazin (plegicil) är en substans som används ganska ofta som lugnande/sederande innan avlivning. Det ger en kraftig vasodilatation vilket ger hypotension precis som du säger vilket kan resultera i tråkiga konsekvenser. Samtidigt vet jag inte var du hade för hund men vissa raser ffa boxer är känsliga för acepromazin och resulterar i en sänkt kramptröskel med kramper som följd, inte heller särskilt trevligt avslut.

Vet du vilken substans han använde?
Citera
2010-12-14, 16:48
Medlem
Stina-Linas avatar
Den här vet gör inga såna individuella bedömningar det är en regel att vet aldrig ger lugnande till djur före avlivning
Citera
2010-12-14, 16:50
Medlem
GL.Terrors avatar
Dom börjar jhu med att raka tassen/smalbenet för få fram en blod ådra,,sen lungnade,,sen fick jag iaffal ta hunden i famnen medans den dödande injektionen,,grät som en gris gjorde jag, men det blev ett fint och värdigt avslut iaf,,vadå hunden på golvet? pm mej addresen till din fukking vetrinär
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in