Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Vi har varit tvungna att ta bort vår hund och vid avlivningen slutade den andas tvärt och föll ihop.Veterinären som vi inte tycker skött det hela som Vet lovat,menar nu att hundens hjärta slog flera minuter efter att andningen tvärstannat.Kan det verkligen stämma.Han fick överdos sömnmedel.
Såvitt jag vet dör en varelse när andningen upphör kroppen säckat ihop,och hjärtat slutar slå pga det blir utan syre så gott som omgående.Har jag fel?
För oss människor är det hjärndöd som räknas och då får vi väl räkna även djuren till samma.
När hjärtat slutar slå skickas fortfarande reflexer från hjärnan. Dessa upphör när syrebristen når så långt - tar lite längre tid att slås ut. Vad gäller människa så uppstår obotliga hjärnskador/vävnadsskador beräknat efter 3 minuter utan andning, men hjärtat kan slå ytterligare lite men oreglbundet. Och vi får nog räkna med det för våra djur också.
Och mycket riktigt så kan både hjärt och lungverksamhet finnas kvar en kort stund efter att sprutan gjort sin fulla verkan.
Vi människor får ju dö utan hjälp av sömnmedel men även vi har dessa lite oregelbundna reflexer kvar helt kort.
Jag har varit med om ett större antal avlivningar och vad jag förstår så var det helt normalt. Jag förstår också att ni reagerar då ni inte var beredda på det. Kan dock försäkra att djuret inte var medveten om detta då sömnmedlet slog ut medvetandet tidigare.
Mvh