För att hjälpa en slarvig familjemedlem med att skärpa till sig på den privatekonomiska sidan tänkte jag ge henne en kassabok, så hon kan skriva sina inkomster/utgifter och lära sig pengars rätta värde.
Jag letar efter en kassabok (eller liknande) i bokformat - har sett en del hemsidor och liknande - för att det ska kunna göras "för hand".
Annars kan du ju bara gå in på valfri bank och hämta en kassabok i fickformat gratis.
Det finns att köpa i butiker som säljer kontorsmaterial. En del bokhandlar kan ha också. Fråga efter kassabok så får du vad du vill ha. Vill du gå ytterligare ett steg så kan du köpa en riktig bokföringsbok.
Men jag håller med Svizzera, hon kommer inte att använda den. Det lättaste är om ni går genom kontouttdrag så som lyxfällan gör. Dela upp allt i staplar. Det tar en kväll, sen är det klart.
Någon som vet var man kan köpa en med olika kolumner för livsmedel, nöjen, kläder etc och 31 rader per uppslag + en rad för summering? Jag vill ha en månad per uppslag. Men de jag har sett med flera olika kolumner har bara 25-någonting rader och ingen rad dedikerad för summering av månadens utgifter.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!