Citat:
Ursprungligen postat av MangeBange
Jag har själv tillämpat den här metoden som du beskriver här och kan säga att den fungerar. Ännu bättre fungerar den om man lägger till en liten regel: Att man går och lägger sig vid en viss tid som t.ex. kl 22:00 eller 23:00 som senast oavsett man är trött eller inte.
Det beror nog på hur man är, det där hade iallafall jag inte klarat av. Om jag går och lägger mig när jag inte är trött, så ligger jag bara där och vrider mig i några timmar tills jag inser att det är fan ingen poäng att ligga här längre. Då går jag upp och är antingen vaken resten av dagen, eller lägger mig lite senare när jag faktiskt blir trött.. och ja, då är poängen borta. Men vissa kanske blir trötta och klarar av att somna efter att ha legat en stund, och då är det givetvis värt att testa.
Gör bara så att du går upp 08:00 varje dag, du kommer garanterat bli lagom trött på kvällen. Men! När du då blir trött, gå och lägg dig. Sitt inte kvar vid datorn och tänk
"nåja, jag ser ett avsnitt till av den här bra serien. Det är ju ändå bara 40min!" eller
"Hm, det är en timme kvar på den här filmen.. jag lägger mig då". Om du gör det kommer du antagligen bli pigg igen och kommer självklart fortsätta kolla på den där serien som är så bra, och klockan tickar iväg. Morgonen efter går du upp klockan 8 och är svintrött då du bara sovit några timmar, och samma sak händer kväll efter kväll..
Så kör på denna regel:
Gå upp klockan 08:00 oavsett hur länge du sovit. Gå och lägg dig på kvällen när du blir trött, absolut inte tidigare än 20:00 hur trött du än är
(då du säkert kommer vakna mitt i natten, du vänder dygnet åt fel håll) och absolut inte senare än 24:00
(givet att du är trött förstås). Om du legat i sängen ett tag och inte kan sova, ligg inte kvar. Gå upp en stund, ta ett glas mjölk och läs en tidning. Knäpp inte på datorn/TV, då fastnar du bara.
Sen när du vänt tillbaka behöver du förstås inte hålla lika hårt på tiderna, utan du kommer antagligen bli trött på en respektabel tid på kvällen och i förhållande till det vakna av dig själv på en respektabel tid. Men när du då har vänt tillbaka och det råkar bli sent en kväll av någon anledning.. gå upp vid 08:00 och sov inte halva dagen. För då är du tillbaka på ruta ett!