2010-12-13, 21:52
Bannlyst
Tips är välkommna.
Jag har nog fan inte sett dagsljus på ett par veckor minst. Jag har inget jobb att gå till.
Citera
2010-12-13, 21:54
Medlem
Jag lägger mig när jag är trött, och sover 5 timmar. Kvällen därpå slocknar jag direkt!
Citera
2010-12-13, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manhattan
Tips är välkommna.
Jag har nog fan inte sett dagsljus på ett par veckor minst. Jag har inget jobb att gå till.

Utan disciplin är det nog kört. Finns inget trick direkt.

Bara att gå upp i tid så kommer nanna-tiden att flyttas automagiskt.
Sen kan man ju bli lite kreativ för att tvinga upp sig på morgonen. Köp en fågelbur, en djävulsk väckarklocka som du vill ta livet av och ett lås. Lås in väckarklockan och lägg nyckeln på lämpligt ställe så att du MÅSTE gå upp.
Citera
2010-12-13, 22:02
Medlem
Snöjs avatar
Det bästa är nog att helt enkelt sätta en tid när du ska gå upp, och sedan hålla väldigt strikt på det. T.ex att du går upp klockan 08:00 oavsett när du gått och lagt dig. Det kanske blir jobbigt de första 1-3 dagarna, då du kanske inte blir trött förrän sent på natten (och får således inte sova så många timmar). Men det fungerar helt klart om du bara bestämmer dig!
Citera
2010-12-13, 22:10
Medlem
Luciditys avatar
En minut i taget.
Citera
2010-12-13, 22:14
Medlem
akvarium8s avatar
Som Snöj sa, ha fasta tider då du går och lägger dig, det är det enklaste sättet. Efter ett par dygn kommer du att bli sömnig runt midnatt kanske och piggare när du vaknar på morgonen.
Citera
2010-12-13, 23:01
Medlem
ajajs avatar
Håller med Snöj
Citera
2010-12-13, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Det bästa är nog att helt enkelt sätta en tid när du ska gå upp, och sedan hålla väldigt strikt på det. T.ex att du går upp klockan 08:00 oavsett när du gått och lagt dig. Det kanske blir jobbigt de första 1-3 dagarna, då du kanske inte blir trött förrän sent på natten (och får således inte sova så många timmar). Men det fungerar helt klart om du bara bestämmer dig!

Jag har själv tillämpat den här metoden som du beskriver här och kan säga att den fungerar. Ännu bättre fungerar den om man lägger till en liten regel: Att man går och lägger sig vid en viss tid som t.ex. kl 22:00 eller 23:00 som senast oavsett man är trött eller inte.
Citera
2010-12-13, 23:36
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MangeBange
Jag har själv tillämpat den här metoden som du beskriver här och kan säga att den fungerar. Ännu bättre fungerar den om man lägger till en liten regel: Att man går och lägger sig vid en viss tid som t.ex. kl 22:00 eller 23:00 som senast oavsett man är trött eller inte.
Det beror nog på hur man är, det där hade iallafall jag inte klarat av. Om jag går och lägger mig när jag inte är trött, så ligger jag bara där och vrider mig i några timmar tills jag inser att det är fan ingen poäng att ligga här längre. Då går jag upp och är antingen vaken resten av dagen, eller lägger mig lite senare när jag faktiskt blir trött.. och ja, då är poängen borta. Men vissa kanske blir trötta och klarar av att somna efter att ha legat en stund, och då är det givetvis värt att testa.

Gör bara så att du går upp 08:00 varje dag, du kommer garanterat bli lagom trött på kvällen. Men! När du då blir trött, gå och lägg dig. Sitt inte kvar vid datorn och tänk "nåja, jag ser ett avsnitt till av den här bra serien. Det är ju ändå bara 40min!" eller "Hm, det är en timme kvar på den här filmen.. jag lägger mig då". Om du gör det kommer du antagligen bli pigg igen och kommer självklart fortsätta kolla på den där serien som är så bra, och klockan tickar iväg. Morgonen efter går du upp klockan 8 och är svintrött då du bara sovit några timmar, och samma sak händer kväll efter kväll..

Så kör på denna regel:
Gå upp klockan 08:00 oavsett hur länge du sovit. Gå och lägg dig på kvällen när du blir trött, absolut inte tidigare än 20:00 hur trött du än är (då du säkert kommer vakna mitt i natten, du vänder dygnet åt fel håll) och absolut inte senare än 24:00 (givet att du är trött förstås). Om du legat i sängen ett tag och inte kan sova, ligg inte kvar. Gå upp en stund, ta ett glas mjölk och läs en tidning. Knäpp inte på datorn/TV, då fastnar du bara.

Sen när du vänt tillbaka behöver du förstås inte hålla lika hårt på tiderna, utan du kommer antagligen bli trött på en respektabel tid på kvällen och i förhållande till det vakna av dig själv på en respektabel tid. Men när du då har vänt tillbaka och det råkar bli sent en kväll av någon anledning.. gå upp vid 08:00 och sov inte halva dagen. För då är du tillbaka på ruta ett!
Citera
2010-12-14, 00:58
Medlem
DannyButtermans avatar
När det är dags för mig att vända tillbaka dygnet (mitt normala dygn är ungefär sova 03.00 - upp 11-12.00) så brukar jag sikta på att sova 7 timmar. Alltså: Lägger mig klockan 3 och går upp klockan 10. På så sätt förstör man inte hela dagen efteråt, men är ändå tillräckligt trött på kvällen för att somna runt midnatt. Då har man i alla fall hamnat i någorlunda normala banor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in