2010-12-13, 18:52
Bannlyst
Det här är även lite av en psykologifråga.

Leker med tanken att fullständigt lyckas dissekera ett abstrakt begrepp.
För det enda jag själv lyckas med nu är att omvandla ett abstrakt begrepp till något konkret. Konkreta begrepp kan jag sedan få till olika strukturer, mönster mm (abstrakt).

Alltså t ex kan begreppet "rulla" omvandlas till bilder av ett rullande klot, en filmningsprocess som i "låt kameran rulla", sex (rulla i halmen) eller kanske en lerklutt som rullas mellan två händer.

Dessa konkreta begrepp som man får ut av ett abstrakt begrepp är i sig också tankar, givetvis, som däremot är mer konkreta --beroende på hur man tänker givetvis, men detta kanske säger en del om abstrakta tankar som konkretiseras--.

En del begrepp är svårare att konkretisera. Ibland för att man saknar goda exempel, eller för att förklaringen skulle bli allt för krånglig eller lång och man helt enkelt inte har orken för det. Dessa gissar jag själv nu bara spontant --har inte reflekterat över saken-- hör till de mer fullständigt holistiska mentala begreppen; rent psykologiskt, nervtrådar som möts samman --att kapa en av trådarna vore kanske att förstöra hela tanken och göra en gris av en bäver/färg.

Ja, men det jag vill komma fram till är alltså,
hur djupt kan man konkretisera?
Hur ser de mest grundläggande tankarna ut?
Kan man mentalt dissekera upplevelsen "färg" i sig? (vilket innebär att göra en abstrakt "tanke om" upplevelsen i sig)

Ja, om ni känner att ni fått kläm på frågeställningen så ställ dem gärna här också . Försök bara hålla det väldigt relaterat till ämnet; såvida inte tankarna leder bort till en lösning om fussionsenergi. Känner inte att jag täckt hela frågeställningen själv.
Citera
2010-12-14, 13:05
Bannlyst
Får jag fråga varför ingen vill diskutera?
Tråkigt ämne?
Flummigt skrivet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in